شناسهٔ خبر: 106257 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در نشست خبری معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درباره سفرهای نوروزی عنوان شد؛

پیش‌بینی انجام ۷.۵ میلیون جابجایی جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۱/ استعلام سلامت مردم در سفر با سامانه «ایران من»/ خدمت‌رسانی به مردم در جاده‌ها با بیش از ۱۲ هزار راهدار

نشست خبری معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با موضوع سفرهای نوروزی آخرین اقدامات صورت گرفته بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در خصوص کم و کیف سفرها در نوروز ۱۴۰۱ در نشست خبری امروز معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با موضوع سفرهای نوروزی تشریح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست خبری شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها با موضوع سفرهای نوروزی پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۲ اسفندماه در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی، افندی‌زاده با اشاره به تشکیل ستاد مرکزی سفرهای نوروزی با ریاست وزیر راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه و مرتبط در این وزارتخانه و تشکیل جلسات متعدد، گفت: پیش‌بینی می‌شود در ایام نوروز ۱۴۰۱ در ناوگان حمل و نقل عمومی ما حدود ۷.۵ جابجایی در سفرهای جاده‌ای، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار جابجایی در سفرهای ریلی، یک میلیون و ۷۰۰ هزار جابجایی در سفرهای هوایی و بیش از ۶ میلیون جابجایی در سفرهای دریایی از سوی هموطنان صورت بگیرد.

به گفته معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، این آمار علاوه بر سفرهایی است که به صورت شخصی و عموما در قالب خودروهای شخصی انجام می‌گیرد که پیش‌بینی می‌شود حدود ۲ میلیون تردد در جاده‌های کشور باشد.

افندی‌زاده به اقدامات انجام شده برای تسهیل در این سفرها پرداخت و افزود: قرار شد نماینده تام‌الاختیاری از هر کدام از شرکت‌ها و سازمان‌ها معین شود و ستاد نوروزی در این شرکت‌ها و سازمان‌ها از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین‌ماه به صورت شیفت و کشیک دایر باشد و گزارش‌های روزانه را تهیه و به ستاد مرکزی ارائه کند.

وی اضافه کرد: در سیستم جاده‌ای ۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه مینی‌بوس و ۳۰ هزار دستگاه سواری کرایه، در سیستم ریلی بیش از ۲ میلیون صندلی (برای سفرهای بین شهری)، در سیستم دریایی حدود ۲۰ هزار صندلی شناور مسافری و تفریحی و در هوایی یک میلیون و ۳۰۰ صندلی برای سفرهای داخلی و ۵۷۰ هزار صندلی برای سفرهای خارجی مردم پیش‌بینی شده است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وجود ۲۲۰ هزار کیلومتر طول راه‌های کشور از خدمت‌رسانی شبانه‌روزی ۱۲ هزار و ۶۶۰ راهدار در کنار نیروهای امدادی، اورژانس و هلال احمر به مردم در اقصی نقاط کشور در ایام نوروز سخن گفت و یادآور شد: در مورد حمل و نقل ریلی هم روزانه ۲۲۵ قطار و در مجموع ۴۵۰۰ قطار برای سرویس‌دهی به مردم در نظر گرفته شده است.

افندی‌زاده با اعلام شماره تلفن ۰۲۱۵۱۴۹ برای ارائه هر گونه شکایت از سوی مردم نسبت به خدمات‌رسانی ازسوی شرکت‌های حمل و نقل در بخش‌های مختلف جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری برای ایام نوروز برای انجام ۱۴ هزار و ۷۰۱ پرواز مجوز صادر کرده است. در مورد پروازهای خارجی هم برای انجام ۳۰۵۰ پرواز توسط شرکت‌های داخلی در خطوط هوایی بین‌المللی و ۱۵۳۷ پرواز در شرکت‌های خارجی (مجموعا ۴۵۸۷ پرواز) مجوز صادر شده است. تعداد صندلی‌ها در پروازهای داخلی ایام نوروز ۲۵ هزار و ۸۳۵ صندلی است.

استعلام سلامت مردم برای انجام سفر با «ایران من»

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تمهیدات صورت گرفته برای مقابله با ویروس کرونا در سفرهای نوروزی، افزود: سلامت مسافران می‌بایست از طریق سامانه «ایران من» استعلام شود که ضرورت تزریق ۲ دُز واکسن در آن مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین چنانچه ۳ ماه از تزریق دُز دوم گذشته باشد، حتما باید دُز سوم (یادآور) را نیز تزریق کرده باشند تا بتوانند از هر کدام از شبکه‌های جابجایی مسافر استفاده کنند.

شیوه‌نامه پذیرش مسافران در پروازها بر اساس پروتکل‌های جدید مقابله با کرونا

وی درباره کم و کیف پذیرش مسافران از حیث سلامت و کنترل و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در حوزه پروازهای خارجی نیز گفت: در پروازهای داخلی تزریق ۲ دُز واکس کرونا کفایت می‌کند و برای پروازهای خارجی پذیرش مسافران به شرط تزریق ۲ دُز واکسن منوط به یک بار ابتلا (با ارائه پی. سی. آر) را - که به معنی تزریق ۳ دُز واکسن کرونا است - پذیرفته شده است.

افندی‌زاده همچنین از تشکیل کمیسیون ایمنی راه‌ها در روز سه‌شنبه ۲۴ اسفندماه و با موضوع سفرهای نوروزی خبر داد و با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد جابجایی‌ها در جاده‌ها صورت می‌گیرد، آمادگی ستاد مدیریت بحران را برای کمک‌رسانی مناسب به شهروندان اعلام کرد.