شناسهٔ خبر: 106258 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی:

گرد وخاک کشورهای همسایه به مناطق غرب و جنوب غربی ایران می‌رسد/ افزایش نسبی دمای کشور از امروز

روز آفتابی کارشناس سازمان هواشناسی از افزایش نسبی دمای کشور از امروز تا پایان هفته خبر داد و گفت:‌ طی روزهای پنجشنبه و جمعه با توجه به شکل‌گیری توده گرد و خاک در کشورهای همسایه، این گرد و خاک به مناطق غرب، جنوب غرب و جنوب کشور انتقال می‌یابد.

کبری رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی کشور در گفت‌و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه امروز، سه‌شنبه، ۱۷ اسفندماه، ادامه بارش‌ها را در شمال شرق،‌ شرق و جنوب شرقی کشور شاهد هستیم، گفت:‌ این بارش‌ها گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی هستند و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش‌ها به شکل برف رخ می‌دهند. 

وی افزود:‌ امروز در بخش‌هایی از جنوب و شمال غرب،‌ سواحل خزر،‌ ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز نیز بارش پراکنده را خواهیم داشت و شدت بارش‌ها در استان‌های خراسان شمالی،‌ خراسان جنوبی و خراسان رضوی و کرمان خواهد بود.

رفیعی از فعالیت این سامانه بارشی تا روز چهارشنبه خبر داد و اظهار کرد:‌ سامانه بعدی از بعد از ظهر فردا از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود و ابتدا مناطق شمال غرب، غرب، دامنه‌ها و ارتفاعات جنوبی البرز را در بر‌می‌گیرد و روزهای پنجشنبه و جمعه علاوه بر این مناطق،‌ سواحل غربی خزر و دامنه‌ها و ارتفاعات زاگرس مرکزی و شمال شرق کشور نیز از بارش‌ها بهره‌مند خواهند شد.

کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه برای روز شنبه بارش‌های پراکنده را پیش‌بینی می‌کنیم، گفت: انتظار می‌رود بارش‌ها در بخش‌هایی از شمال غرب، شرق و جنوب کشور نیز ادامه داشته باشد. 

وی از آغاز وزش باد شدید از روز پنجشنبه تا روز شنبه خبر داد و عنوان کرد: این پدیده در مناطق مرکزی کشور است که سبب خیزش گرد و خاک خواهد شد و طی روزهای پنجشنبه و جمعه با توجه به شکل‌گیری توده گرد و خاک در کشورهای همسایه، این گرد و خاک به مناطق غرب، جنوب غرب و جنوب کشور انتقال می‌یابد که سبب کاهش کیفیت هوا و دید افقی در مناطق مذکور می‌شود.

زفیعی ضمن تشریح شرایط دمای کشور،‌ تصریح کرد: از امروز تا پایان هفته در بیشتر مناطق کشور افزایش نسبی دما را پیش بینی می‌کنیم و آب‌های خلیج فارس و دریای خزر نیز روزهای پنجشنبه تا شنبه مواج و متلاطم خواهند بود.

کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به نیمه‌ابری بودن آسمان تهران، گفت: گاهی مواقع وزش باد در پایتخت را شاهد هستیم و احتمال بارش پراکنده نیز وجود دارد. حداکثر دما در تهران ۱۵ و حداقل دما فردا به ۶ درجه بالای صفر می‌رسد.