شناسهٔ خبر: 106294 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

با همکاری مشترک سازمان هواشناسی ایران و ترکیه؛

مرکز منطقه‌ای سامانه مشاوره و ارزیابی اخطار طوفان شن تاسیس می‌شود

تاجبخش قصد‌نامه تاسیس مرکز منطقه‌ای سامانه مشاوره و ارزیابی اخطار طوفان شن و گرد و خاک سازمان جهانی هواشناسی در غرب آسيا توسط سازمان هواشناسی کشورهای ایران و ترکیه امضا شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قصد‌نامه تاسیس مرکز منطقه‌ای سامانه مشاوره و ارزیابی اخطار طوفان شن و گرد و خاک سازمان جهانی هواشناسی در غرب آسيا توسط سازمان هواشناسی کشورهای ایران و ترکیه امضا شد.

این جلسه امروز با حضور نمایندگان حقوقی ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی و حضور مجازی نمایندگان کشور ترکیه در محل سازمان هواشناسی کشور برگزار شد.

سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در خصوص جزئیات این قصدنامه توضیح داد: سازمان هواشناسی جهانی(WMO) بعد از گرد و غبارهایی که به ویژه در شمال آفریقا و خاورمیانه رخ داد، راه‌اندازی مرکز پایش و پیش‌بینی گرد و غبار را در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: با وجود اینکه غرب آسیا و شمال آفریقا از جمله مناطق منشاء گرد و غبار در دنیاست، مرکز پایشی در این منطقه راه‌اندازی نشده و این موضوع در جلسات برگزار شده در سازمان جهانی هواشناسی توسط کمیته‌های مرتبط با گرد و غبار نیز مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: در همین راستا سازمان هواشناسی ایران از سال ۲۰۱۶ اقدامات اولیه تاسیس این تقطه اتصال را آغاز کرد و کشور ترکیه نیز در سال ۲۰۱۸ ملحق شد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس تقسیم‌بندی سازمان جهانی هواشناسی، کشور ترکیه جزء منطقه ۶ و ایران جزء منطقه ٢ قرار گرفته اما از آنجایی که هر دو کشور در منطقه غرب آسیا واقع شده، سازمان جهانی هواشناسی راه‌اندازی این مرکز به صورت مشترک میان ایران و ترکیه را پیشنهاد کرد.

تاجبخش در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص گزارش‌های منتشر شده از این مرکز گفت: در این مرکز گزارش‌ها و توصیه‌هایی بر اساس پایش و پیش‌بینی‌های انجام شده در خصوص گرد و غبار و اطلاعات و داده‌های سایر کشورها، گردآوری و ارائه می‌شود که همه کشورهای منطقه غرب آسیا می‌توانند از این گزارش‌ها استفاده کنند.

وی در خصوص جزئیات وظایف سازمان‌های هواشناسی ایران و ترکیه در این مرکز نیز بیان کرد: رایزنی‌هایی میان دو کشور انجام شده که پس از تایید نهایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه امضای قصد‌نامه گام اول این اقدامات خواهد بود،‌ افزود: در گام‌های بعدی در مورد برنامه اجرایی مبنی بر اینکه کدام کشورها باید تحت پوشش قرار گیرد و هر کشوری چه کاری انجام دهد، به جمع‌بندی خواهیم رسید.

تاجبخش با اشاره به اسناد بالادستی گفت: در مراحل بعدی ضمن تشکیل کمیته ویژه برای بررسی مسائل فنی، از نظرات همه دستگاهای مرتبط در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

وی درباره همکاری و مشارکت سایر کشورها در خصوص پایش و پیش‌بینی گرد و غبار خاطر نشان کرد: همکاری سایر مراکز و سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه به برنامه یا تفاهم‌نامه اجرایی ایران و ترکیه بستگی دارد و سایر کشورها نیز هنوز اعلام آمادگی نکرده اند.

تاجبخش تاکید کرد: هدف اصلی سازمان هواشناسی حفاظت از جان و مال مردم در مقابله با گرد و غبار و کاهش تلفات به پایین‌ترین میزان در سطح ملی و بین‌المللی است.

رئیس سازمان هواشناسی خاطر نشان کرد: ایران با توجه به ظرفیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری‌ها توانایی بالایی در حوزه پایش و پیش‌بینی گرد و غبار دارد و پروژه های متعددی از طریق پژوهشگاه هواشناسی با همکاری یکی از نقاط اتصال WMO در اسپانیا اجرا کرده است.

به گفته تاجبخش، مرکز منطقه‌ای سامانه مشاوره و ارزیابی اخطار طوفان شن و گرد و خاک سازمان جهانی هواشناسی غرب آسيا در ایران تاسیس می‌شود و کارشناسان مستقر در این مرکز از هر دو کشور ایران و ترکیه خواهند بود.

رئیس سازمان هواشناسی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برنامه‌های این سازمان برای تعطیلات نوروز اظهار کرد:‌ کشور طی سال جاری نسبت به مقدار نرمال بلند مدت سال‌های گذشته به میزان ۱۵ درصد بارش کمتر تجربه کرد اگرچه این رقم به آن معنا نیست که تامین آب نیز در کشور تنها ۱۵ درصد کاهش یافته، چرا که توزیع و کیفیت بارش‌ها نیز مهم است.

وی افزود: بسیاری از استان‌های غرب کشور بارش مطلوبی را تجربه نکردند و از آنجا که اکثر منابع تامین آب شرب و کشاورزی برای فلات ایران در آن منطقه تامین می‌شود، کمبود آب همچنان وجود دارد.

تاجبخش گفت: بنظر می‌رسد طی ۱۵ روز آتی بخشی از این کاهش ۱۵ درصدی جبران شود اما به معنای پربارشی نیست.

وی ادامه داد: در مساله کمبود آب، فاکتورهای زیادی دخالت دارد که مهم‌ترین آن‌ها نحوه مصرف در حوزه کشاورزی، صنعت و شرب است.

رئیس سازمان هواشناسی در خصوص وضعیت جوی ایام نوروز خاطر نشان کرد:‌ بارش گسترده در سطح کشور به ویژه استان‌های شمالی، طی هفته قبل از نوروز پیش‌بینی می‌شود.

تاجبخش با اعلام کاهش دما در استان‌های شمالی کشور طی هفته آخر اسفندماه گفت: در هفته اول و دوم فروردین ماه هم کم و بیش بارش خواهیم داشت و تمرکز بارش ها طی هفته اول فروردین‌ماه در نیمه شمالی کشور است.

وی افزود: خبرنامه پیش‌بینی تعطیلات ۱۵ روزه نوروز یک هفته قبل از عید ارائه خواهد شد که حاوی مطالب دقیق‌تر و جزئی‌تر است.

رئیس سازمان هواشناسی در پایان تاکید کرد: مساله کم‌آبی جدی است و باید هم در شرب و هم در صنعت و کشاورزی باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.