شناسهٔ خبر: 106299 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی خبر داد:

امضای تفاهم نامه مشارکت در اجرای پروژه های محرومیت زدایی حوزه راه

تفاهم نامه تفاهم نامه سه جانبه مشارکت در اجرای پروژه های محرومیت زدایی حوزه راه استان بین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی به نمایندگی شهامت، سپاه حضرت جوادالائمه (ع) به نمایندگی سرتیپ دوم پاسدار فرجی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به نمایندگی پارسی پور امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خراسان شمالی، جعفر شهامت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در جلسه انعقاد این تفاهم نامه گفت: این تفاهم نامه برای مشارکت در پروژه های احداث و تکمیل راه های روستایی، تکمیل و زیرسازی و احداث ابنیه فنی و اجرای عملیات خاکی به طول تقریبی ۱۸ کیلومتر و مشارکت سپاه در خصوص تهیه قیر مصرفی و مشارکت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان برای تهیه و اجرای آسفالت پروژه است.

وی افزود: همچنین در راستای توسعه و ترویج فرهنگ نماز و رفع کمبود در راه های استان در ۵ نقطه احداث نمازخانه و سرویس بهداشتی توسط بسیج سازندگی اجرایی می شود.

وی ارزش ریالی پروژه های راه روستایی در این تفاهم نامه را ۱۴۵ میلیارد ریال و پروژه های نمازخانه را ۱۰۰ میلیارد ریال ذکر و اظهارکرد: احداث نمازخانه بین راهی توسط سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی اجرا خواهد شد.

وی مقدار قیر مصرفی برای پروژه های راه روستایی طبق این تفاهم نامه را ۹۰۰ تن قیر به ارزش ۹۰ میلیارد ریال برشمرد که از سوی سپاه برای پروژه های محرومیت زدایی حوزه راه روستایی تخصیص داده شده است.

شهامت افزود: در سال اخیر پروژه های راه روستایی روستای حاج حسین شهرستان مانه و سملقان و روستاهای قتلیش و پیربز شهرستان بجنورد به مبلغ ۱۳۶ میلیارد ریال برای بهره مندی ۵۱۳ خانوار در این روستاها به صورت مشارکتی هزینه کرده است و در تفاهم نامه جدید حداقل ۲۴۵ میلیارد ریال طی یک سال آتی مشارکت خواهد کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: با توجه به عقب ماندگی ۱۱ درصدی استان در شاخص برخورداری روستاها از راه آسفالته، احداث ۱۳۰ کیلومتر راه روستایی در مراحل مختلف اجرایی قرار داشته و با توجه به میزان تخصیص کامل ۱۱۰ کیلومتر طی سال مالی جاری در دست اقدام قرار دارد.

وی ادامه داد: شهرستان های محروم خراسان شمالی در بخش راه ۱۰ درصد از میانگین استان پایین تر است به این معنا که برخی شهرستان های استان ۲۰ تا ۲۱ درصد دچار این محرومیت هستند .

وی خاطرنشان کرد: برای تکمیل آسفالت ۲۰۹ روستای بالای ۲۰ خانوار استان اعتبار ۱۵۴۵ میلیارد تومانی مورد نیاز است که اجرای آن طی برنامه کاری ۳ ساله در قالب محرومیت زدایی و اعتبارات و جلب مشارکت و اقدامات جهادی راهداری در دستور کار است.  

وی افزود: امیدواریم طی این تفاهم نامه حداقل ۱۶ کیلومتر راه روستایی جدید آسفالت کنیم و به محض مناسب شدن شرایط دمایی کار شروع می شود ضمن این که بخشی از حمل قیر آغاز شده است.

وی اظهارکرد: اعتبار مصوب این پروژه بیش از ۳۴۳ میلیارد تومان است که ۴۳ درصد آن تخصیص یافته است و اگر اعتبار به طور کامل تخصیص یابد ۵۵ کیلومتر راه آسفالت می شود.

فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع) خراسان شمالی نیز گفت: مجموع سپاه و بسیج با قرارگاه هایی که تشکیل داده است به منظور کمک به دستگاه های اجرایی، تفاهم نامه هایی منعقد می کند تا از توانمندی های سپاه و بسیج سازندگی در حوزه محرومیت زدایی استفاده شود و استان توسعه یابد.

سرتیپ دوم پاسدار فرجی افزود: بسیج سازندگی با امضای این تفاهم نامه در آسفالت ۱۶،۸ کیلومتر جاده در مناطق محروم مشارکت می کند البته زیرسازی ها انجام شده و بحث آسفالت است.

وی تصریح کرد: برای سال آینده هم رایزنی های بیشتری انجام بدهیم و سهم اعتبارات استان را بالا ببریم و امیدواریم با تعاملات و هم افزایی محرومیت های استان را کاهش دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی نیز در این جلسه با بیان این که همواره ۱۸ تا ۲۰ درصد از اعتبارات استان را هر سال در شورای برنامه ریزی به بخش راه هدایت می کنیم، گفت: حدود ۴۵ درصد اعتبارات تا حال حاضر در بخش راه و حدود ۱۶۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی به بخش راه تخصیص یافته است ضمن این که تا انتهای سال نیز پیش بینی می کنیم به بخش آب و راه استان تخصیص جدید نیز داشته باشیم.

پارسی پور اضافه کرد: با توجه به محرومیت منابع یکی از واژه های کلیدی برای پیشرفت کار، بسیج نیروها، منابع و امکانات است و انعقاد چنین تفاهم نامه هایی با توجه به منابع موجود و هم افزایی بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام/