شناسهٔ خبر: 106334 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اعلام کرد:‌

با رای شورای‌عالی شهرسازی و معماری، مهرگان به جمع شهرهای جدید پیوست

mehregan.JPG مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: با رای شورایعالی شهرسازی و معماری که با حضور وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شد، مهرگان به جمع شهرهای جدید پیوست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی استان قزوین، سیدعلی هاشمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اظهار کرد: پس از اقدامات انجام شده توسط این اداره کل و همچنین پیگیری مسئولان استان، موضوع شهر جدید شدن مهرگان در دستور کار قرار گرفت و در کارگروه زیربنایی و شهرسازی و کمیته توسعه و برنامه ریزی استان به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه این تصمیم با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی سکونت در مهرگان اتخاذ شده، افزود: با وجود تلاش‌های صورت گرفته در استان و این اداره کل جهت ارتقای سطح ارایه خدمات در این شهر که بخش‌های زیادی از آن‌ها به نتیجه هم رسیده، اما جمعیت مستقر شده در مهرگان نیازمند مدیریت متمرکز است که بتواند با اختیارات و اعتبارات بیشتر تصمیمات کلان و جامع‌تری جهت بهبود کیفیت زندگی اتخاذ کند.
 
هاشمی با اشاره به استقرار هفتاد درصد جمعیت استان در شعاع ۱۵ کیلومتری شهر قزوین که شامل شهرهای قزوین، شریفیه، بیدستان، الوند، محمدیه، محمودآباد و اقبالیه است، اضافه کرد: برای ارایه خدمات به این جمعیت نیازمند اعتبارات قابل توجه هستیم که عدم وجود اراضی دولتی در داخل شهرها و یا حریم به منظور الحاق و همچنین شرایط اعتباری موجود، امکانات شهرداری‌ها را محدود کرده است و استان نیز با توجه به سطح اختیارات خود، فرصت‌های قابل ملاحظه‌ای در اختیار ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی عنوان کرد: همچنین اراضی ناحیه شهری مهرگان ملی هستند و ارزش افزوده خاصی برای شهرداری نداشته و امکان ظهور و بروز در تصمیمات شهری را نخواهد داشت ضمن این که هزینه‌های مازادی را به شهرداری تحمیل می‌کند، که این بحث با تصویب مهرگان به عنوان شهر جدید مرتفع خواهد شد.

هاشمی گفت: از سویی افق جمعیتی پیش بینی شده در مهرگان ۱۶۸۰۰۰ نفر و در محمدیه ۸۰۰۰۰ نفر، نشان می‌دهد که شهرداری محمدیه باید برای ارایه خدمات بخش عمده‌ای از درآمدهای خود را در ناحیه شهری مهرگان هزینه کند که قطعا فراهم کردن چنین اعتباری دشوار بوده و کیفیت زندگی در هر دو شهر محمدیه و مهرگان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.  

مدیرکل راه و شهرسازی تاکید کرد: بنابراین ایجاد شهر جدید مهرگان باعث توانمندی، افزایش کیفیت زندگی، بالا رفتن سطح خدمات و پویایی بیشتر در مهرگان و همچنین انتزاع آن از محمدیه منجر به بالارفتن سطح کیفیت خدمات محمدیه هم خواهد شد.

هاشمی در پایان عنوان کرد: بی‌گمان با شکل گرفتن یک مدیریت متمرکز با اختیارات گسترده که از ناحیه یک شرکت مادر تخصصی و ملی اداره می‌شود، شاهد شکوفا شدن هر چه بیشتر ظرفیت‌های موجود در مهرگان و همچنین محمدیه خواهیم بود که اثرات آن حتی قزوین و شهرهای اطراف را نیز بهره‌مند خواهد کرد.