شناسهٔ خبر: 106352 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح زرد منتشر کرد؛

وزش باد شدید همراه با گرد و خاک/احتمال شکستن درختان فرسوده

وزش باد سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از وزش باد شدید و در مناطق مستعد همراه با گردوخاک و احتمال شکستن درختان فرسوده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به سامانه تغییر نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشاری از اواخر وقت چهارشنبه هجدهم اسفندماه تا پیش از ظهر شنبه بیست و یکم اسفند خبر داد.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی نوع مخاطره وزش باد شدید و در مناطق مستعد همراه با گردوخاک خواهد بود.

منطقه اثر این سامانه برای روز چهارشنبه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، نیمه شرقی کردستان، همدان، مرکزی، قزوین، اصفهان، شمال فارس، کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، خوزستان و جنوب ایلام است.

روز پنج‌شنبه نیز خوزستان، اصفهان، یزد، کرمان، مرکزی، همدان، زنجان، نیمه شرقی کردستان، نیمه شرقی کرمانشاه، آذربایجان شرقی، شمال لرستان، سمنان، قم، خراسان رضوی و خراسان جنوبی درگیر این سامانه خواهند بود.

این سامانه روز جمعه در شمال سیستان و بلوچستان، خوزستان، لرستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، زنجان، تهران و سمنان و روز شنبه نیز در یزد، اصفهان، فارس، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، مرکزی، قم، همدان، نیمه شرقی کرمانشاه، نیمه شرقی کردستان، جنوب آذربایجان غربی، اردبیل و سیستان و بلوچستان فعال خواهد شد.

اثر مخاطره احتمال خسارت به سازه‌های گلخانه‌ها و احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم‌پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها توصیه کرد و افزود: با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب‌های سالن ها اقدام کنند و سالن‌های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین به عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین‌آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی بر روی زمین، عدم آهک‌پاشی در استخرهای خاکی پرورش ماهی و مزارع میگو که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد شدید توصیه شده است.