شناسهٔ خبر: 106358 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی کشاورزی منتشر کرد؛

احتمال شکستن درختان و خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی

وزش باد سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی کشاورزی از تغییر شدید نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشاری و وزش بادشدید در برخی مناطق خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به نفوذ سامانه تغییر شدید نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشاری از اوایل وقت جمعه بیستم اسفندماه تا اواخر روز جمعه بیستم اسفند هشدار داد.

سازمان هواشناسی نوع مخاطره سامانه را وزش بادشدید در برخی مناطق خیلی شدید همراه با خیزش گرد و خاک اعلام کرد.

منطقه اثر سامانه نیز اصفهان، فارس، بوشهر، کرمان، یزد، مرکزی، قم، همدان، نیمه شمالی لرستان، نیمه شرقی کرمانشاه، نیمه شرقی کردستان، جنوب زنجان، جنوب تهران، آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، جنوب و نیمه شرقی سمنان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی خواهد بود.

اثر مخاطره نیز خسارت به سازه‌های گلخانه ها، شکستن درختان، نهال‌ها و خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی اعلام شده است.

سازمان هواشناسی نسبت به ستحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر بادشدید، خودداری از محلول پاشی و سم‌پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها توصیه کرده است.

بر اساس اطلاعیه این سازمان با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب‌های سالن ها اقدام کنند.

بسته نگه داشتن درب و دریچه های سالن‌های مرغداری در شرایط باد شدید، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین‌آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی بر روی زمین، عدم آهک‌پاشی در استخرهای خاکی پرورش ماهی و مزارع میگو که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد شدید، خودداری از روشن کردن آتش در باغات و مزارع ازدیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.