شناسهٔ خبر: 106376 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در پنجاه و هشتمین جلسه مدیران سازمان هواشناسی کشور مطرح شد؛

تامین اعتبار سازمان هواشناسی کشور توسط وزارت راه و شهرسازی/ افزایش اعتماد مردم به گزارشات سازمان هواشناسی/ راه‌اندازی سامانه متادیتا برای اولین بار در سازمان هواشناسی کشور

پنجاه و هشتمین نشست شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور در پنجاه و هشتمین جلسه مدیران ستادی و استانی سازمان هواشناسی کشور، وزیر راه و شهرسازی از تامین اعتبار سازمان هواشناسی توسط این وزارتخانه خبر داد و رئیس سازمان هواشناسی کشور به ارائه گزارش عملکرد یکساله این سازمان پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، در پنجاه و هشتمین جلسه مدیران ستادی و استانی سازمان هواشناسی کشور که روز چهارشنبه، هجدهم اسفند ماه، در سازمان هواشناسی برگزار شد، گفت: در شرایطی که امروز در دنیا وجود دارد، شرایط جغرافیایی کشور ما می‌طلبد سازمان هواشناسی از شرایط خوبی برخوردار و همه اطلاعات لازم را دارا باشد.

وی افزود: در دنیا به سبب تغییرات اقلیمی و آب و هوایی که رخ داده است و به سبب پیچیدگی‌های کشور ما از نظر سیل، زلزله و دیگر موضوعات اینچنینی، کشور پرحادثه‌ای هستیم و می‌توانیم بگوییم به لحاظ بحران جزو کشورهای خاص دنیا محسوب می‌شویم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امروز کشور نیازمند آن است که یک سازمان هواشناسی پیشرفته با تکنولوژی‌های پیشرفته داشته باشد، از این رو باید در راستای هوشمندسازی سازمان‌هایی که برای کشور نیاز است، خصوصا در حوزه هواشناسی تلاش کنیم.

قاسمی با بیان اینکه خوشبختانه ایران به سبب وجود شرکت‌های دانش بنیان و افراد نخبه می‌تواند آنچه به لحاظ تحریم‌ها در اختیار نداریم را در دسترس قرار دهد، گفت: سازمان هواشناسی اما به لحاظ تکنولوژی به نوعی در شرایط خاصی قرار داشت که با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان برای حیات بهتر، شرایط زندگی مطلوب‌تر و برای ایمنی مردم کوشید تا تاثیر خود را داشته باشد.

وی افزود: این سازمان امروزه در بحث هواشناسی جاده، هوانوردی، کشاورزی، حوزه‌های آب، سیل و موضوعات متعددی که کشور با آن مواجه است، نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه درگذشته مردم آنچنان به هواشناسی توجه نداشتند، اظهار کرد: اما امروز عموم جامعه به هواشناسی توجه می‌کنند.

قاسمی با تاکید براینکه خوشبختانه دستاوردهای خوبی در این سازمان کسب شده است، عنوان کرد: اما همواره باید در حال دستیابی باشیم، یعنی روز به روز به دنبال تکنولوژی جدید و شرایط بهتر باشیم.

وی شرایط سازمان هواشناسی در منطقه را مطلوب خواند و گفت: این سازمان در مقایسه با کشورهای پیشرفته نقایصی دارد اما همچنان از شرایط خوبی برخوردار است.

قاسمی ادامه داد: این امر بیانگر آن است پیشرفت‌های خوبی در این سازمان حاصل شده است و خوشبختانه در جلساتی که در دولت و بخش‌های دیگر برگزار می‌شود، انتقادی بر هواشناسی نیست و در راستای گزارشات سازمان هواشناسی، برای مردم اطمینان ایجاد شده است.

وزیر راه و شهرسازی اعتمادسازی میان مسئولان، مردم و سازمان هواشناسی را امری مهم برشمرد و گفت: بسیار مهم است که مردم و مسئولان کشور به گزارش هواشناسی اعتماد کنند و خوشبختانه کار بزرگی در چنین شرایطی صورت گرفته است.

وی با تاکید براینکه ایرانیان در هرکجا که شرایط سخت بود، با اراده‌ای که داشتند، حتما به نتیجه رسیدند، گفت: به واسطه شرکت‌های دانش بنیان، متخصصان و نخبگان کشور از سختی‌ها  عبور کردیم، لذا سازمان هواشناسی می‌تواند با شرایطی که در کشور وجود دارد، به بالاترین تکنولوژی‌ای موجود برسد و هیچ دانشی متوقف نخواهد شد.

مقام عالی وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: درخصوص منابع و اعتبارات سازمان هواشناسی روش‌های خاصی وجود دارد و مبلغ اعتبار این سازمان نیز به گونه‌ای نیست که تامین نشود، از این رو با برنامه‌ریزی‌هایی که در وزارتخانه صورت می‌گیرد، ان‌شاءلله منابع مورد نیاز سازمان هواشناسی برای توسعه این سازمان در سطح کشور و در زمینه‌های مختلف را تامین خواهیم کرد.

قاسمی توجه به نیروی انسانی در هر سازمان را حائز اهمیت خواند و اظهار کرد: متاسفانه مجموعه وزارت راه و شهرسازی در این زمینه جزو فقرای دولت است، لذا باید به راه حل‌ها و بخش‌هایی دست یابیم تا همکارانمان در وزارت راه و شهرسازی شرایط بهتری را سپری کنند.

صدور ۱۶۰۰ هشدار هواشناسی طی یکسال گذشته

سحر تاج‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز در این جلسه اهم اقدامات سازمان هواشناسی کشور در دولت سیزدهم را تشریح کرد و گفت: ۴.۵ میلیارد نفر متاثر از مخاطرات جوی و طبیعی بودند که ۹۶ درصد از این رقم مربوط به وضعیت آب و هوا بوده است.

وی تغییر اقلیم و گرمایش زمین را مساله لاینفک زندگی خواند و عنوان کرد: طی سال‌های اخیر روند افزایش پدیده‌های حدی در کشور زیاد شده است. 

تاجبخش با بیان اینکه هدف ما در سازمان هواشناسی، حفاظت از جان و مال مردم در برابر تمام مخاطرات مرتبط با وضعیت آب و هوا است، گفت: ارتقاء کیفی و کمی خدمات سازمان هواشناسی از مهم‌ترین راهبردهای این سازمان است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه در این راستا برنامه‌های سازمان هواشناسی را در حوزه معاونت‌های توسعه مدیریت و منابع، توسعه و پیش‌بینی شبکه پایش و مدیریت بحران و ۳۱ مدیریت استانی و پنج مدیریت که مستقیماً زیر نظر رئیس سازمان است را برنامه‌ریزی کرده‌ایم، اظهار کرد: در افق ۱۴۰۴ چهار عامل مهم را با هدف کاهش اثرات مخاطرات طبیعی، استفاده از تولیدات داخلی، تاکید بر جهش تولید در هواشناسی و هم‌راستایی با قوانین بالادستی به روزرسانی و دنبال می‌کنیم.

وی از فعالیت حدود دو هزار و ۶۴۱ پرسنل در این سازمان خبر داد و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تولید بیش از ۸۸۰ میلیون رکورد داده را به ثبت رساندیم و تولید بیش از ۱۳۵هزار محصول برای حوزه حمل و نقل هوایی را در دستور کار داشتیم. 

تاج‌بخش خاطرنشان کرد: همچنین بیش از ۱۵ هزار محصول برای حوزه کشاورزی، بیش از پنج هزار و ۲۰۰ محصول برای حوزه دریایی و حدود ۷هزار بولتن در سطح ستاد و استان‌ها تولیده کرده‌ایم و بیش از یکهزار و ۶۰۰ هشدار صادر شده است و ۵۵ هزار محصول نیز در صدا و سیما ارائه شده است.

وی با بیان اینکه استان فارس بیشترین تعداد ایستگاه‌های کشور را دارا است، گفت: در کل کشور نیز حدود چهارهزار ایستگاه وجود دارد، در این راستا بیش از ۴۰ ایستگاه دیدبانی و تامین و تجهیزات ۶۰ ایستگاه خودکار و ۷۰ ایستگاه باران سنج را هم راه‌اندازی کردیم.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه در حوزه فناوری و اطلاعات امسال ۳۱ سرور به صورت مجزا برای همه استان‌ها تهیه می‌شود، گفت: سامانه اطفاء حریق را برای مرکز داده افتتاح خواهیم کرد و امروز نیز سامانه متادیتا برای اولین‌بار در سازمان هواشناسی راه‌اندازی می‌شود.