شناسهٔ خبر: 106490 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در جریان سفر مدیرعامل شرکت راه آهن به عراق مطرح شد؛

رفع موانع به‌طور گام به گام جهت بهره برداری از مسیر ریلی شلمچه- بصره/ اتصال ریلی دو ایران و عراق با استفاده از حمل و نقل ترکیبی

میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به کشور عراق به تشریح آخرین دستاوردهای این سفر پرداخت و تاکید کرد: امیدواریم که زائران امام حسین (ع) بتوانند از مسیر ریلی به شکل ارزان‌تر، با صرفه‌تر، مطمئن‌تر و با رفاه مناسب به کربلای معلی سفر کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی در حاشیه سفر به عراق عنوان کرد: این سفر به دعوت مدیرعامل راه آهن عراق انجام شده است و طی آن دو جلسه به طور فشرده برگزار کردیم.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در این سفر به آن پرداخته شد، مربوط به بحث احداث خط ریلی شلمچه- بصره است که با احداث این خط، ارتباط ریلی ایران با عراق برقرار می شود و به کمک آن امکان بهره مندی اجتماعی و اقتصادی و منافع اقتصادی ریلی برآمده از اقتصاد ریلی برای هر دو کشور و مردم ایران و عراق فراهم می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما در پیگیری احداث این مسیر، مربوط به بحث مسافری است تا زائران ایرانی بتوانند از اقصی نقاط ایران با قطار و از مسیر ریلی به سمت شلمچه و در نهایت از مسیر بصره به کربلا برسند.

صالحی تاکید کرد: موضوع بعدی، بحث افزایش تبادلات باری هست تا از مسیرهای ریلی که هم اکنون ظرفیت بسیار خوبی در آن وجود دارد استفاده مناسب صورت پذیرد. ما در این سفر تفاهمات خوبی با طرف عراقی داشتیم، ضمن اینکه بازدید دقیقی نیز از ایستگاه بغداد و ایستگاه راه‌آهن کربلا به انجام رساندیم.

وی با اشاره به موانع ریلی بین دو کشور ایران و عراق، اظهار کرد: طی این سفر، موانع فی مابین را برای اتصال ریلی دو کشور بررسی کردیم و به امید خدا با باز شدن کریدور ریلی مشهد - تهران - کربلا ، دلدادگان ایرانی و همچنین زائران دیگر کشورها می‌توانند از مسیر ریلی به کربلا برسند.

مدیرعامل راه آهن عنوان کرد: این پروژه به طورطبیعی مثل هر پروژه دیگری موانعی دارد که باید گام به گام بررسی و برطرف شوند که در این زمینه بررسی های لازم انجام شده و تیم های عملیاتی برای هر کدام از حوزه های مربوطه تشکیل دادیم. امیدواریم که به حول و قوه الهی در آینده موانع یک به یک برطرف خواهند شد.

صالحی بیان کرد: در این سفر تفاهم خوبی نیز با طرف عراق داشتیم. بحث توسعه همکاری‌های ریلی مسافری و باری از طریق حمل و نقل ترکیبی نیز مطرح شد. به این صورت که تا مرز شلمچه بار و مسافر از طریق ریل جا به جا خواهد شد و سپس در مرز شلمچه تا ایستگاه راه آهن بصره به صورت حمل و نقل ترکیبی و از ایستگاه بصره تا بغداد و سایر مقصدها بار و مسافر مجدد به صورت ریلی جا به جا می‌شوند.

وی اظهار کرد: ضمن اینکه مدیرعامل راه آهن عراق پیش از سفر اینجانب به این کشور، با مدیرعامل راه آهن سوریه دیدار داشتند و سپس به اینجانب پیشنهاد دادند تا جلسه ای سه جانبه داشته باشیم تا یک تفاهم خوبی بین راه آهن ایران – عراق – سوریه برای اتصال خطوط ریلی بوجود آید تا طی آن، مسیر ریلی از ایران از طریق مرز شلمچه تا کربلا راه اندازی شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این اتصال ریلی، منافع اجتماعی و اقتصادی زیادی برای دو کشور به همراه خواهد داشت. بنابراین برنامه ما اینگونه خواهد بود که به موازات پیشبرد احداث خط شلمچه – بصره به عنوان بخشی از مسیر کربلا، در آینده مطابق تفاهم نامه ای که در این سفر انجام دادیم، بحث حمل و نقل ترکیبی مسافری از داخل ایران تا کربلا و همچنین حمل و نقل ترکیبی را خواهیم داشت که امیدواریم در آینده ای نزدیک مردم کشورمان از ثمرات آن بهره مند شوند.

صالحی یادآور شد: ما به مسیر خط ریلی شلمچه – بصره به عنوان بخشی از مسیر کربلا نگاه می کنیم و امیدواریم که با یاری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) این خط هر چه زودتر متصل شود و زائران آن حضرت، از داخل ایران و کشورهای شرقی بتوانند از این مسیر ریلی به شکل ارزان‌تر، با صرفه تر، مطمئن تر و با رفاه مناسب به کربلای معلی سفر کنند.