شناسهٔ خبر: 106590 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اعلام کرد؛

افتتاح سامانه ملی پیش‌بینی و هشدار سریع سیل برای ۱۲ حوزه آبریز/ پیش‌بینی زودهنگام سیل توسط سامانه «نفیس»

سامانه سیل رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با اعلام افتتاح سامانه ملی پیش‌بینی و هشدار سریع سیل برای ۱۲ حوزه آبریز گفت:با استفاده از این سامانه می‌توان حداقل ۴ روز قبل از زمان رخداد سیل،‌ از وقوع آن باخبر شد.

مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در گفت و گو خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضمن معرفی سامانه هشدار سریع سیل کشور که با حضور وزیر راه و شهرسازی در سازمان هواشناسی افتتاح شد، اظهار کرد: سامانه‌ پیش‌بینی و هشدار سیل (نفیس) از نوع سامانه‌های هشدار سیل نسل چهارم محسوب می‌شود که به صورت کاملا بومی در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور توسعه یافته است‌.

وی افزود: این سامانه قادر است حداقل ۴ روز قبل از زمان رخداد سیل، امکان وقوع و مشخصه‌های سیل آتی شامل تمامی مشخصه‌های مورد نیاز مدیریت و هشدار سیل را پیش‌بینی، به‌روز رسانی و تدقیق کند.

رهنما مهمترین مشخصه مهم این سامانه را پیش‌بینی هیدروگراف سیل برای نقاط کنترل مشخص و تعیین مکان و زمان وقوع سیل، دبی حداکثر سیل و حجم سیلاب ۵ و ۱۰ روزه عنوان کرد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور خاطر نشان کرد: با افتتاح سامانه پیش‌بینی و هشدار سریع سیل برای ۱۲ حوزه آبریز درجه دو کشور امکان پیش‌بینی و هشدار سیل بصورت یکپارچه برای حدود ۶۰۰ نقطه جمعیتی در سطح کشور در سازمان هواشناسی کشور عملیاتی شد.

وی ۱۲ حوزه آبریز را کرخه، کارون، دز، استان گلستان، استان گیلان، استان لرستان، استان خراسان شمالی، شهر قم و کلانشهر تهران اعلام کرد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با اشاره به سیل‌های سال ۹۷ و ۹۸ گفت: نبود چنین سامانه‌ای منجر به افزایش خسارات ناشی از وقوع سیل‌های اشاره شده گردید.
وی تاکید کرد: با طراحی و اجرای این سامانه امکان ارائه و پیش‌بینی مشخصات سیل شامل پیک سیل، حجم سیل، زمان و مکان رخداد سیل، ۵ الی ۴ روز قبل از وقوع فراهم می‌شود.

رهنما بومی بودن، هزینه‌های پایین سامانه نسبت به نمونه‌های خارجی و قابلیت رقابت با مدل‌های تجاری را از ویژگی‌های این سامانه دانست و افزود: بومی سازی دانش فنی، انگیزه کافی برای توسعه مطالعات در حوزه پیش بینی سیل را ایجاد می‌کند.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور خاطر نشان کرد:‌ هم‌اکنون این سامانه برای ۵۵۰ نقطه کنترل در ۱۲ حوزه از ۳۰ حوزه درجه دو کشور، با تمرکز بر کانون‌های جمعیتی و مخازن سدهای بزرگ فعال شده است.

گفتنی است، سامانه ملی پیش‌بینی و هشدار سریع سیل کشور با نام نفیس در پنجاه و هشتمین جلسه شورای مدیران ستادی و استانی سازمان هواشناسی کشور که با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در سالن شهید همت این سازمان برگزار شده بود، رونمایی و افتتاح شد.