به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی نورایی سرپرست مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها و نماینده وزیر راه و شهرسازی در مجمع عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جلسه بررسی گزارش حسابرسی صورتهای مالی طرح تملک داراییهای سرمایهای این شرکت، با بیان اینکه شرکت راه آهن از مهمترین و حیاتیترین شرکتهای حوزه حمل و نقل کشور است، گفت: شرکت راه آهن میتواند با مدیریت صحیح به مرکز حمل و نقل ریلی و یک موتور اقتصادی فعال برای کشور تبدیل شود. این شرکت باید به عنوان یک سکوی حمل و نقل چند منظوره، لجستیکی و تولیدی عمل کند.
وی بر لزوم افزایش ظرفیت راه آهن، ارتقای سطح خدمات، پایداری، داشتن استقلال مالی تاکید کرد وافزود: رفع برخی موارد فیمابین شرکت راه آهن و شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور در مسیر رو به جلوی هر دو شرکت اهمیت بسیاری دارد. به همین منظور تشکیل کمیته سه جانبه برای رفع مسائل فیمابین دو شرکت در دستور کار قرار دارد.
نورایی از مهمترین خط مشیهای شرکت راه آهن را توجه به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری از جمله سند چشمانداز بیست ساله ایران در افق ۱۴۰۴ و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در برنامهریزیها و فعالیتها، مد نظر قرار دادن ایمنی به عنوان رکن اساسی فعالیتها در تمامی اجزای سامانههای ریلی و ناوبری ریلی و استقرار رویکردهای نوین مدیریت حرفهای راه آهن برشمرد و گفت: در همین مدت کوتاه از حضور دولت سیزدهم و با توجهات و برنامهریزیهای مهم مهندس رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت، راه آهن توانسته است رکوردشکنیهای بسیاری در حمل بار و مسافر و ارتقای سطح کیفی خدمات فراهم سازد.
سرپرست مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها و نماینده وزیر راه و شهرسازی در مجمع عمومی شرکت راه آهن، بر لزوم تمرکز بر اتمام طرحهای نیمه تمام، تلاش برای دسترسی به منابع مالی از طریق روشهای نوین تامین مالی و مشارکت با سرمایهگذاران داخلی و خارجی و انتقال دانش و فناوری به شرکت با تاکید بر ارایه تضمینهای لازم به بخش خصوصی، واگذاری کلیه فرصتهای تجاری و بازرگانی و پروژههای پیمانکاری از طریق رقابت شفاف، اعمال سیاستهای نظم و انضباط بودجهای مبتنی بر نظام بودجهریزی عملیاتی و اصلاح روندهای اجرایی و بهبود روشها و کاهش هزینهها و اقتصادی کردن فعالیتها، استفاده بهینه از منابع موجود در جهت افزایش بهرهوری شرکت، حضور فعال صنعت ریلی در فرایند توسعه سیستم حمل و نقل ترکیبی و ترانزیت کشور و ایفای نقش موثر راه آهن به عنوان یکی از اجزای اصلی و مهم این سیستم از طریق ایجاد تعامل نهادینه با متولیان سایر روشهای حمل و نقلی برای استفاده مطلوب از ظرفیتهای سیستم حمل و نقل، توجه به رقابتی بودن بازار خدمات ریلی و رصد مستمر محدوده تعریف شده در افق ایران ۱۴۰۴, بهرهگیری از فرصتها و ظرفیتهای جهانی و منطقهای و تلاش جهت ایجاد ظرفیتهای جدید جهت گسترش و ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات تاکید کرد.
نورایی همچنین به مسائل مهم و مشکلات شرکت را آهن در نتیجه تحریمهای اقتصادی، نبود نقدینگی مناسب برای خرید لوکوموتیو و ساخت واگن و وصول نشدن مطالبات از برخی شرکتهای داخلی که بخشی از اموال منقول شرکت بهصورت امانی در اختیار آنها قرار دارد، اشاره و در پایان بر ضرورت تدوین طرح جامع توسعه شرکت راه آهن و تصویب آن در مجمع عمومی با توجه به اولویتها و برنامهها و رویکردهای دولت سیزدهم و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد.