شناسهٔ خبر: 106730 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در جریان نشست خبری رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مطرح شد:

خرید ATRها غیرکارشناسی بود/ برای توسعه ناوگان هوایی منتظر غربی‌ها نمی‌مانیم/در برخورد با گران فروشی بلیت هواپیما با هیچ دستگاهی تعارف نداریم

نشست خبری ریس سازمان هواپیمایی کشوری رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اگر غربی‌ها بدعهدی کنند، منتظر آنها نمی‌مانیم و در حوزه هواپیما و بالگرد به دنبال توسعه ناوگان هستیم.

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری این سازمان که در روز چهارشنبه ۲۵ اسفند برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در مورد توسعه ناوگان هوایی با وجود تحریم ها گفت: توسعه ناوگان چند وجهی است یک وجه موضوع برجام و توافقات است که اگر طرف غربی به تعهدات خودپایبند باشند ماهم با بازنگری درمفاد قرار داد خرید هواپیما وارد مذاکره خواهیم شد اما به دلیل بد عهدی های متعدد منتظر نمی مانیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه گفت: بخش دیگر درون زا و دانش بنیان بودن مجموعه هوایی کشور است ما در کشور صنعت هواپیما سازی داریم که سالیان سال در این حوزه سرمایه گذاری شده است و اسناد بالا دستی در این زمینه وجود دارد که  باید این اسناد بازنگری و باز طراحی شود .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه صنعت هوانوردی گفت: دربخش تولید هواپیما در درون کشور در حوزه های مختلف مثل ماهواره، پرنده بدون سرنشین، بخش های اورهال، بخش ساخت موتور توسعه بسیار قابل توجهی داشته ایم که با سرریز این دانش ها به مجموعه‌ صنعت هواپیما سازی انشالله گام‌های موثری در این حوزه برداشته شود.

محمدی بخش در مورد بازنگری مفاد قرارد های برجام گفت: در حوزه بازنگری در بحث برجام طبیعتا بعداز گذشت ۵ سال نظرات و دیدگاه ها و نوع پرنده های موجود در بازار هم متفاوت شده است ما حتما به موضوعاتی که در قرداد قبلی بوده بانظر کارشناسی و بازنگری در نوع و نحوه قراد داد و استمرار خدمات پشتیبانی که برای ما حائز اهمیت است انجام خواهد شد.

 موافق خرید ATR به دلیل شرایط اقلیمی نیستم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد خرید هواپیما ATRبیان کرد؛ همه کارشناسان صنعت هوانوردی تقریبا خرید ATR را برای کشور کارشناسی نمی‌دانند چون مناسب شرایط جوی و جغرافیایی و اقلیم کشور نیست.

محمدی بخش در ادامه نشست خبری با اعلام افزایش پیک های پروازی گفت: هم اکنون با بیش از ۱۳ کشور دنیا ارتباط گرفته ایم و مسیر پروازی به باکو و افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، دمشق برقرار شده است و با نزدیک شدن به جام جهانی در حال توسعه مسیر پروازی به قطر نیز هستیم . همچنین در سال آینده با توجه به چند پیک سفر امیدواریم با برنامه ریزی دقیق بتوانیم از این گذرگاه ها با موفقیت عبور کنیم.

 خرید هواپیماهای برجامی را پیگیری می‌کنیم

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سرنوشت هواپیماهای برجامی و وضعیت پروازهای آن‌ها نیز گفت: در دوران برجام دو گروه هواپیما، یک گروه ایرباس و یک گروه ATR خریداری شد، اما  به دلیل عدم تعهد اروپا در پشتیبانی از هواپیماها و عدم استمرار در تامین قطعات، نگهداری هواپیماها برای ایران بسیار سخت شده است.

وی با بیان اینکه تحریم در نگهداری هواپیماها اثر گذار بود، اما باعث زمین گیری هواپیماهای برجامی نشد، ادامه داد: ۷ فروند از هواپیماهای  ATR خریداری شده در دوران برجام، اکنون فعال هستند و پرواز  را انجام می‌دهند و ۲۵درصد هواپیماها معمولا باید در دوره تعمیر و نگهداری باشند، بنابراین اینکه باقی هواپیماهای برجامی در دوره تعمیر و نگهداری هستند، غیرعادی نیست، اما با شرایط بسیار سخت که امیدوارم تامین قطعات از اروپا اتفاق افتد.

خرید هواپیماهای برجامی تکلیف نظام بوده است

رئیس سازمان هواپیمایی تاکید کرد: خرید هواپیماهای برجامی تکلیف نظام بوده و برای خرید آن نظردهی شده است، اکنون هم باید برای پرداخت تسهیلات و بدهی‌ها در سطح کلان تصمیم گیری شود تا هما هم به مسیر خود به قوت ادامه دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پرداخت اقساط تسهیلات صندوق توسعه ملی در خرید هواپیماهای برجامی گفت: تکلیف نظام بود که هما ناوگان خود را افزایش دهد و باید در سطح کلان از هما حمایت شود، دیوان محاسبات هفته گذشته موضوع تهاتر و افزایش سرمایه هما را ارائه داده است.

محمدی بخش درباره بدهی هما گفت: گروه حسابرسی در ایران ایر مستقر شده است که دیوان محاسبات و حسابرسی باید گزارش کاملی ارائه دهد پس از اتمام کار به عنوان حاکمیت، حسابرسی هما را در دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام می‌کنیم برای خرید هواپیماهای برجامی هما از وام صندوق توسعه استفاده کرده است و این باید تعیین تکلیف شود.

فروش چارتری تخلف است

محمدی بخش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فروش چارتری بلیت هواپیما و گران فروشی که به دلیل وجود واسطه‌ها و دلال‌ها وجود دارد، گفت: فروش چارتری تخلف است، اما وجود دارد و به زودی تعیین تکلیف می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه سقف قیمت‌ها روی سایت انجمن شرکت‌های هوایی وجود دارد، بیان کرد: از مردم می‌خواهیم که از مجموعه معتبر بلیت هواپیما خرید کنند و هر گونه فروش بلیت بالاتر از سقف قیمت‌ها را چه از ایرلاین‌ها و چه آژانس‌ها به سازمان هواپیمایی اطلاع دهند و قیمت فروش اگر از سقف قیمتی بالاتر باشد، حتما با آن برخورد خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در برخورد با گران فروشی بلیت هواپیما با هیچ دستگاهی تعارف نداریم و در صورت شکایت مردمی از گران فروشی تا مرحله برخورد تعزیراتی با ایرلاین‌ها و آژانس ها پیش خواهیم رفت. مدل اقتصادی ایرلاین‌ها باید تغییر کند تا از فروش چارتری دست بکشند. تلاش ما این است که سبد فروش ایرلاین‌ها مستقیم به درخواست مردم وصل شود.

برای سفرهای نوروزی، افزایش قیمت بلیت هواپیما نخواهیم داشت

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: همانطور که از قبل اعلام شد و طبق تأکید وزیر راه و شهرسازی قیمت بلیت هواپیما در سال جدید فعلا افزایش ندارد و همان سقف نرخی اول آذر ۱۴۰۰ است. ضمن آنکه ارائه نرخ‌ها از سوی شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها مدام کنترل می‌شود

وی اضافه کرد: آژانس‌ها و شرکت‌هایی که اقدام به فروش بلیت هواپیما بیشتر از نرخ مصوب و اعلام شده کنند، ۳ بار تذکر دریافت می‌کنند و تاکنون هم به تعدادی از ایرلاین‌ها تذکر ارائه شده و حتی مدیران برخی از شرکت‌ها و آژانس‌ها عزل شده‌اند.

تاسیس شرکت هواپیمایی با یک فروند هواپیما صحت ندارد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مورد تاسیس شرکت هواپیمایی با یک فروند تصریح کرد: تاسیس شرکت هواپیمایی با یک فروند هواپیما بحثی بود که صحت نداشت و غلط بود، حداقل باید ۳ فروند هواپیمای ملکی برای صدور مجوز تاسیس وجود داشته باشد اما ممکن است هواپیماهای ایرلاینی در چرخه تعمیر و نگهداری باشد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی باید مدل اقتصادی خود را تغییر دهند، گفت: به زیان دهی شرکت‌های هواپیمایی اعتقاد ندارم با اصلاح الگوی اقتصادی و چرخه پروازی و ظرفیت تعمیر و نگهداری باید هزینه‌ها مدیریت شود.

محمدی بخش بیان کرد: بخشی از پروازهای شرکت ها داخلی است که ایرلاین در آمد ریالی دارد و هزینه دلاری دارند که با تنوع پروازی و رشد ظرفیت کارگو باید به مدل اقتصادی قابل قبول برسند و در سال آتی مدل اقتصادی ایرلاین‌ها را دنبال می‌کنیم.

۱۰ فروند هواپیما با متوسط سن ۱۵ تا ۲۰ سال خریداری شد

رئیس سازمان هواپیمایی اظهار کرد: در ۳ ماه اخیر ۱۰ فروند هواپیما با متوسط سن ۱۵ تا ۲۰ سال خریداری شده و به تدریج در حال ورود به ناوگان است.

محمدی‌بخش گفت:‌ امروز در نهضت تعمیر و اورهال کردن قطعات، کمتر قطعه ای است که برای تعمیر نیاز به ارسال به خارج از کشور داشته باشد و در حال حاضر چک‌های سنگین هواپیما و تعمیرات در داخل کشور انجام می‌شود هیچ منبع تغذیه جانبی هواپیما به خارج کشور اعزام نمی‌کنیم و قطعات همه در داخل به روز می‌شوند.

وی اضافه کرد:‌ روغن هواپیما را در شرکت نفت پارس تولید می‌کنیم و در حوزه زیرساخت نیز تحولاتی داریم همچنین ۵۰ درصد شبیه‌سازهای پرواز ما در داخل کشور انجام می‌شود.