شناسهٔ خبر: 106736 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای:

ضوابط فعالیت بازارگاه‌های الکترونیکی بلیت مسافری برون شهری اصلاح و ابلاغ شد

پیش فروش بلیت معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از ابلاغ ضوابط فعالیت بازارگاه‌های الکترونیکی بلیت مسافری برون شهری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا شهرکی ثانوی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفت: با توجه به گسترش روز افزون فناوری‌های نوین در عرصه ارائه خدمات الکترونیکی و به منظور بهبود محیط کسب و کار و استفاده از ظرفیت‌های کشور در بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف تسهیل تهیه بلیت مسافری برون شهری، کاهش مراجعات حضوری و رعایت حقوق مسافران و شرکت‌های حمل و نقل مسافری و دیگر ذی‌نفعان، کاهش در صرف هزینه و وقت، افزایش رضایتمندی استفاده کنندگان از بخش، شفافیت اقدامات و اطمینان خاطر مسافران از انجام سفری مطمئن، ضوابط فعالیت بازارگاه‌های الکترونیکی بلیت مسافری برون‌شهری اصلاح و طی بخشنامه در تاریخ ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰ ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: بر اساس تعاریف مندرج در بخشنامه مذکور از بازارگاه، بازارگاه الکترونیکی فروش بلیت مسافری برون شهری است که در آن شرکت‌های حمل و نقل مسافری ظرفیت حمل خود را جهت فروش بلیت از طریق اینترنت (سایت فروش یا وب سرویس) اعلام می‏‌کنند و شرکت یا موسسه حمل و نقل بین شهری مسافر با ثبت نام جهت استفاده از خدمات بازارگاه و پس از پذیرش توافقنامه بازارگاه به عضویت بازارگاه در آید.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، خاطرنشان کرد: متعاقب عضویت و انعقاد تفاهم نامه فی مابین، می‌بایست امکان فروش بلیت و فرآیند دریافت اطلاعات ظرفیت حمل (صندلی) از شرکت های حمل ونقل مسافری با رعایت الزامات سازمان و دستورالعمل‌‏های صادره توسط بازارگاه صورت پذیرد. ضمن آنکه به منظور فراهم بودن امکان پاسخگویی به سوالات، انتقادها و شکایات در حوزه خدمات بازارگاه، باید مرکز تماسی به صورت شبانه‏‌روزی در تمامی روزهای هفته اعم از تعطیلات و غیر تعطیلات جهت پاسخگویی داشته باشد.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، گفتنی است مجوز صادر شده برای فعالیت بازارگاه های فروش بلیت اینترنتی حداقل یک ساله و حداکثر سه ساله است که با توجه به امتیاز اخذ شده این مجوز صادر می‌شود.