شناسهٔ خبر: 106804 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

​معاون مهندسی سازمان بنادر اعلام کرد:

تشریح اقدامات لازم برای احیای خلیج گرگان/ لایروبی کانال‌ مرتبط در دستور کار سازمان بنادر

خلیج گرگان عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی الزامات و اقدامات مدنظر به منظور احیای خلیج گرگان را تشریح کرد و گفت: لایروبی کانال‌های مرتبط با این خلیج است، راهکاری است که باید هرچه سریع‌تر مدنظر قرار گیرد و سازمان بنادر در قالب دستگاه مجری این کار را دنبال خواهد کرد.

به  گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد رضا اله‌یار در خصوص اقداماتی که لازم است به منظور احیای خلیج گرگان مدنظر قرار گیرد، اظهار کرد: راهکار جلوگیری از تشدید  کاهش تراز آب یا خشک‌شدگی خلیج گرگان، لایروبی کانال‌های مرتبط با این خلیج است و نیازمند اقدامات و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدت در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: شرایط به وجود آمده در خلیج گرگان ناشی از کاهش تراز آب دریایی خزر است باید بدانیم که از سال ۷۴، شاهد روند نزولی کاهش تراز آب خزر هستیم.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مطالعات در قالب کارگروه ملی تالاب ها انجام شده است، عنوان کرد: باید اقدامات بلندمدت با حضور همه دستگاه‌های ذی ربط که متولی موضوع هستند، بررسی شود و با پیاده سازی اقدامات و اجرایی شدن آن از تشدید کار جلوگیری کرد.

اله‌یار افزود: با دستور  رییس جمهور  همه دستگاه های ذیربط و‌مرتبط با احیای خلیج گرگان پای کار آمده‌اند و سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور در قالب دستگاه مجری لایروبی کانالها فعالیت می کند، همچنین مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) نیز به عنوان پیمانکار انجام لایروبی، فعالیت خود را شروع کرده و به موازات آن سایر دستگاه ها و مجموعه ها در حال برنامه ریزی هستند. ضمن اینکه مقدمه لایروبی یعنی عملیات هیدروگرافی نیز توسط مهندسین مشاور دارای رتبه یک در این تخصص  جهت به روز رسانی نقشه های هیدروگرافی مورد نیاز تهیه احجام آغاز شده و در حال حاضر اکیپ هیدروگراف در منطقه در حال انجام این مهم هستند.

وی با اشاره به اینکه تخصیص اعتبار در مورد احیای خلیج گرگان از محل منابع عمومی در دستورکار قرار دارد، گفت: معاون  اجرایی رییس جمهور به صورت ویژه این مورد را پیگیری می‌کنند تا تخصیص اعتبار به موقع انجام شود و بتوانیم پروژه را هرچه سریع تر به اتمام برسانیم.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اولین تجهیز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز به منطقه ارسال شده تا با برنامه ریزی گام به گام در راستای لایروبی گام برداریم، اظهار کرد: این اقدام کوتاه مدت است و بر اساس مصوبه کارگروه تالاب ها باید دو اقدام دیگر نیز مدنظر قرار گیرد که یکی از این اقدامات بلندمدت، به سازمان حفاظت محیط زیست مربوط است تا شاهد کم شدن تراز آب در خلیج گرگان باشیم.

اله‌یار ادامه داد: همچنین مسائل مربوط به حق آبه‌هایی که به خلیج گرگان می ریزد و لایروبی انهار از دیگر مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد هرچه سریع تر مشکل اولیه کاهش تراز آب خلیج گرگان حل شود. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، معاون مهندسی سازمان بنادر گفت: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا با برنامه ریزی بلندمدت این خلیج زیبا و منحصر به فرد، از خطر خشک شدن و کاهش تراز آب نجات پیدا کند.