شناسهٔ خبر: 106858 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان :

2میلیون و ۳۳۸ هزار نفر با استفاده از ناوگان مسافربری چهارمحال و بختیاری جابه‌جا شدند

تاسیس شرکت مسافربری از ابتدای امسال تاکنون ۲ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۳۷۱ نفر از طریق ناوگان مسافربری به مقاصد مختلف سفر کرده‌اند

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(چهارمحال و بختیاری) رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت :  از مجموع مسافران جابه‌جا شده در چهارمحال و بختیاری، ۹۳ هزار و ۲۳۸ نفر مربوط به سفرهای برون‌استانی هستند که با توجه به گسترش واکسیناسیون و رفع برخی محدودیت‌ها و بالا رفتن ظرفیت حمل مسافر در ناوگان اتوبوسی، این آمار افزایشی ۳.۹ درصدی را در مقایسه با سال قبل به خود اختصاص داد.

وی بیشترین جابه‌جایی مسافر در استان را متعلق به بخش درون استانی با بیش از یک میلیون و ۴۰۷ هزار نفر بیان و تصریح کرد: آمار به دست آمده در این بخش در سال ۱۴۰۰ نشانگر کاهش ۱۸.۵ درصدی مسافران درون استانی است.

رحیمی درباره علل کاهش تعداد مسافران درون استانی اظهار داشت: عمده ناوگان فعال در این بخش را مینی‌بوس‌ها تشکیل می‌دهند که به دلیل فرسودگی و عمر بالای ناوگان، مسافران ترجیح می‌دهند با وجود بالا بودن نرخ حمل مسافر در بخش سواری از این بخش از ناوگان برای رسیدن به مقصد استفاده کنند که تعیین سقف سه نفره برای جابه‌جایی مسافر در سواری‌ها و تمایل افراد برای به کارگیری خودروهای شخصی پس از شیوع کرونا موجب شده است تا آمار این بخش از مسافران روندی کاهشی را در سال ۱۴۰۰ تجربه کند.

نخستین شرکت مسافربری بخش کیار شرقی مجوز فعالیت گرفت

رییس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری در ادامه به افزوده شدن سه شرکت مسافربری به مجموع شرکت‌های فعال در استان در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: با صدور پروانه فعالیت برای نخستین شرکت مسافربری فرخشهر به منظور پوشش سفرهای قسمت جنوبی بخش فرخشهر و کیار شرقی، آمار شرکت‌های فعال بخش مسافربری استان به ۵۸ شرکت رسید.

رحیمی افزود: با راه‌اندازی شرکت مسافربری فرخشهر علاوه بر رصد و نظارت بهتر بر جابه‌جایی مسافران و بهبود ارائه خدمات به آنان، مشکل صدور صورت وضعیت برای رانندگان فعال در این محدوده نیز رفع خواهد شد و ناوگان حاضر در این بخش می‌تواند از تسهیلات مربوطه همچون سهمیه سوخت استفاده کند.

استان با مشکل کمبود راننده در ناوگان مسافربری روبه‌رو است

وی تعداد رانندگان فعال در ناوگان مسافربری چهارمحال و بختیاری را بیش از چهار هزار نفر اعلام و تصریح کرد: با شیوع کرونا و کاهش سفرها و بروز مشکلات اقتصادی، بخش حمل‌ونقل نیز دچار خسارت‌های بسیاری شد و تعدادی از رانندگان بخش حمل‌ونقل مسافر، نوع فعالیت خود را تغییر دادند و به سمت ناوگان باربری متمایل شدند.

رحیمی با بیان اینکه بالا بودن دستمزد رانندگان در بخش باربری در مقایسه با بخش مسافربری و پایین بودن ضریب مسئولیت در این بخش موجب تغییر کاربری تعداد زیادی از رانندگان شده است، اظهار داشت: در حال حاضر شرکت‌ها و مالکان ناوگان مسافربری چهارمحال و بختیاری همانند دیگر استان‌ها با کمبود راننده برای هدایت ناوگان مواجه هستند.

رییس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مجموعه مدیریتی به دنبال آن است تا با اتخاذ تدابیر و تعریف دستورالعمل‌ها، امکان تعهد رانندگان به فعالیت در هر یک از ناوگان مسافربری و باربری را افزایش داده و از تغییر کاربری‌ها جلوگیری کند.

وی در خصوص وضعیت تخلفات ناوگان مسافربری و شکایت‌های عمومی از این ناوگان نیز گفت: با راه‌اندازی سامانه «سپهتن» به منظور نظارت و کنترل بهینه بر حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای تا حدود زیادی از میزان تخلفات رانندگی بخش مسافربری و به طبع شکایت‌ها کاسته شده است که ارتقای این سامانه می‌توانند ضریب ایمنی سفر را نیز افزایش دهد.

ضرورت ساماندهی پایانه مسافربری لردگان و توجه همگانی به رفع مشکلات این پایانه

رحیمی همچنین در پاسخ به شرایط فعالیت پایانه‌های مسافربری استان و نظارت بر نحوه فعالیت‌ها شرکت‌ها و واحدهای تجاری مستقر در این پایانه‌ها گفت: پایانه مسافربری مرکز استان عمری طولانی دارد و چندان درخور و شایسته استان نیست اما با توجه به بازرسی‌های پی‌درپی از این پایانه، تغییرات مطلوبی برای رفع مشکلات آن در سال‌های اخیر انجام شده است.

وی مشکل اصلی در بهبود وضعیت پایانه مرکزی استان را ناکافی بودن درآمدهای این پایانه دانست و افزود: تاکنون با همکاری شهرداری، اقدامات مطلوبی برای ساماندهی وضعیت شرکت‌ها و واحدهای تجاری این مرکز پرتردد انجام شده است که امید می‌رود با تداوم پیگیری‌ها مشکلات به طور کامل رفع شود.

رییس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری درباره دیگر پایانه‌های فعال در استان به وضعیت قابل‌قبول پایانه بروجن و بلداجی اشاره و تصریح کرد: شرکت‌های مسافربری فارسان در محلی استیجاری مشغول به فعالیت هستند که به دلیل مشکل ترافیکی منطقه، مقدمات ساخت پایانه در محلی جدید در حال پیگیری است.

وی درباره مشکلات پایانه آزادی لردگان نیز یادآور شد: این پایانه در مسیر ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان واقع شده و با هجوم بالای مسافر روبه‌رو است اما همچنان شرایط جابه‌جایی مسافر و شرکت‌های فعال در این پایانه از حد مطلوب فاصله دارد که لازم است مسوولان شهرستانی برای ساماندهی آن برنامه‌های اجرایی موثرتری را در نظر بگیرند.

تسهیلات نوسازی ۷۸ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به استان اختصاص یافته است

رحیمی همچنین به اختصاص اعتبارات مربوط به نوسازی ناوگان مسافربری به استان اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده ۶۴ دستگاه مینی‌بوس و ۱۴ دستگاه اتوبوس فعال در ناوگان مسافربری چهارمحال و بختیاری می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه‌های مربوطه و ارائه مدارک از تسهیلات این بخش برای نوسازی استفاده کنند.

رییس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: بر این اساس برای نوسازی هر دستگاه مینی‌بوس ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات اختصاص می‌باید و دارندگان اتوبوس نیز می‌توانند تا سقف ۷۰۰ میلیون تومان از این تسهیلات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این تسهیلات از نیمه بهمن امسال ابلاغ شده است، یادآور شد: متقاضیان تا پایان فروردین ۱۴۰۱ می‌توانند برای دریافت تسهیلات اقدام کنند و در صورتی که تعداد متقاضیان بخش مینی‌بوس پایین باشد این تسهیلات به ناوگان اتوبوسی اختصاص خواهد یافت.

رحیمی میانگین عمر ناوگان مینی‌بوس استان را بالای ۲۹ سال بیان کرد و گفت: تسهیلات ارائه شده برای نوسازی می‌تواند کمک مناسبی برای رفع مشکلات این بخش باشد.

هم‌اکنون ناوگان مسافربری چهارمحال و بختیاری با یک هزار و ۸۰۰ دستگاه سواری، مینی‌بوس دستگاه اتوبوس در حال فعالیت است.