شناسهٔ خبر: 106976 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

گزارش عملکرد مقایسه‌ای واردات کالاهای اساسی در بنادر در سال ۱۴۰۰؛

بندر امام خمینی(ره) رتبه اول بنادر در واردات کالاهای اساسی/ تخلیه و بارگیری بیش از ۲۰ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور

بندر شهید رجایی گزارش عملکرد مقایسه‌ای واردات کالاهای اساسی گندم، جو، ذرت، برنج و شکر به تفکیک کالا در بنادر کشور اعلام شد که بر این اساس جمع کل تخلیه و بارگیری در بنادر رقمی معادل ۲۰ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۱۰۲ تن در سال ۱۴۰۰ عنوان شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گزارش عملکرد مقایسه‌ای واردات کالاهای اساسی گندم، جو، ذرت، برنج و شکر به تفکیک کالا در بنادر کشور اعلام شد.

در این راستا از بندر امام خمینی(ره) مجموعا ۱۲ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۹۴۴ تن کالای اساسی وارد شده است که از این میزان دو میلیون و ۹۴۹ هزار و ۱۵۱ تن سهم گندم و یک میلیون و ۳۲۹ هزار و ۸۱۶ تن سهم جو است.

همچنین ذرت هفت میلیون و ۷۰۹ هزار و ۹۵۶ تن و شکر رقم ۶۰۷ هزار و ۲۱ کیلو را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این آمار، بندر امام خمینی(ره) رتبه اول بنادر در واردات کالاهای اساسی را به خود اختصاص داده است.

واردات بیش از دو میلیون و ۶۱۶ هزار تن کالای اساسی از بندر شهید رجایی

بندر شهید رجایی به عنوان دومین بندر، دو میلیون و ۶۱۶ هزار و ۴۰۳ تن کالای اساسی را به ثبت رسانده است.

از این رقم، میزان تخلیه گندم در این بندر معادل یک میلیون و ۵۸۰ هزار و ۵۳۳ تن بوده و به ترتیب ذرت رقم ۳۴۰ هزار ۴۵۹، شکر ۴۰۰ هزار و ۹۱۹، جو ۲۰۰ هزار و ۵۵۰ و برنج ۹۳ هزار و ۹۴۲ را به خود اختصاص دادند.

 بندر چابهار، محرک توسعه محور شرق 

در سال ۱۴۰۰ بندرچابهار اما رتبه سوم واردات کالای اساسی را در میان بنادر کشور کسب کرد و این بندر به عنوان محرک توسعه محور شرق شناخته شد.

جمع کل واردات کالای اساسی در بندر چابهار در سال ۱۴۰۰، دو میلیون و ۴۴ هزار و ۴۶ تن اعلام شده است که از این رقم، سهم گندم یک میلیون و ۱۳۷ هزار و ۸۰۸ تن است. 

جو دیگر کالای اساسی است که رقم واردات آن از بندر چابهار معادل ۳۹۶ هزار و ۲۳۰ کیلو بوده و ذرت در رتبه بعدی قرار می‌گیرد، چراکه واردات این کالا به مقدار ۳۳۴ هزار و ۱۰۲ اعلام شده است.

همچنین سهم برنج در این بندر در سال گذشته، ۱۴۸ هزار و ۸۰۶ و سهم شکر ۲۷ هزار و ۱۰۰ است.

 واردات بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار کالای اساسی در بند امیرآباد 

بر اساس این گزارش چهارمین بندر اما بندر امیرآباد عنوان شده است؛ در این بندر مجموعا یک میلیون و ۴۵۵ هزار و ۶۵ تن کالای اساسی وارد شده است که براساس تفکیک صورت گرفته که به ترتیب ۳۲۴ هزار و ۲۱۱، ۵۷۶ هزار و ۸۵۵ سهم گندم و جو و ۵۵۳ هزار و ۹۹۹ سهم ذرت به عنوان کالای اساسی است.

 بندر انزلی، پنجمین بندر در واردات کالای اساسی 

بندر انزلی با رقمی معادل ۷۳۲ هزار و ۷۰۴ رتبه پنجم را از آن خود کرده است که در این میان ۳۷۴ هزار و ۷۱۶ کیلو گندم، ۱۷۱ هزار و ۹۳۸ کیلو جو و ۱۸۶ هزار و ۵۰ کیلو ذرت در این بندر وارد و تخلیه شده است.

ورود ۶۳۳ هزار و ۶۵۷ کیلو کالای اساسی به بندر نوشهر

در جریان تشریح گزارش عملکرد مقایسه ای واردات کالای اساسی در بنادر کشور، مجموعا ۶۳۳ هزار و ۶۵۷ کیلو کالای اساسی به بندر نوشهر وارد شده و این میزان بیانگر آن است که بندر نوشهر در سال ۱۴۰۰ در رتبه بعدی بنادر در حوزه واردات کالای اساسی قرار دارد. 

در این راستا به تفکیک، واردات ۳۷۲ هزار و ۲۸۷ کیلو ذرت، ۲۲۵ هزار و ۷۹۴ کیلو جو و ۳۵ هزار و ۵۷۶ کیلو گندم به ثبت رسیده است.

بندر بوشهر با میزان واردات ۶۲هزار کیلو کالای اساسی رتبه هفتم را کسب کرد

بندر بوشهر اما در سال گذشته با واردات ۶۲ هزار و ۲۸۳ کیلو کالای اساسی رتبه هفتم را به خود اختصاص داد و سه هزار و و ۵۳۶ کیلو ذرت و ۵۸ هزار و ۷۴۷ کیلو‌برنج را وارد کرد.

لازم به ذکر است؛ جمع کل تخلیه و بارگیری در بنادر رقمی معادل ۲۰ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۱۰۲ تن در سال ۱۴۰۰ اعلام شده است.