شناسهٔ خبر: 107069 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

تحقق شعار سال ١۴٠٠ در حوزه حمل و نقل هوایی؛

پیشرفت صنعت هوایی با اعتماد برتوان شرکت‌های دانش بنیان/ تولید سیستم روشنایی و نصب CAT2 فرودگاه اردبیل برای اولین بار

فرودگاه مهرآباد هواپیما نشست وزارت راه و شهرسازی طی سال ۱۴۰۰ به منظور تحقق شعار سال مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» در حوزه حمل‌و‌نقل هوایی، از توان شرکت های دانش بنیان در حوزه هوانوردی استفاده کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» نام‌گذاری شد تا با همت و اراده همه بخش‌ها و مانع زدایی، تولید را محور کار قرار داده و با حمایت‌های لازم کشور با قدرت بیشتری در مسیر رشد و توسعه حرکت کند.

وزارت راه و شهرسازی نیز به منظور تحقق این شعار، در توسعه بخش هوایی اقدامات قابل توجهی را از ابتدای سال ۱۴۰۰ به صورت مستمر در پیش گرفت و با بهره‌مندی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی دستاوردهای قابل توجهی به همراه داشت که برخی از آن‌ها حتی در ۴ دهه گذشته بی‌سابقه بود.

خريد، نصب و راه اندازی سامانه روشنايی باند CAT۲ فرودگاه اردبيل را نمونه اعتماد به توانمندی شرکت های دانش بنيان داخلی می توان نام برد که اين سامانه برای اولين بار در کشور به وسيله شرکت های داخلی در فرودگاه اردبيل نصب شده است.

در سال گذشته پروژه های شاخص شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران در دو بخش عمليات هوانوردی و فرودگاهی در ۶ فرودگاه کشور شامل مهرآباد، مشهد، بندرعباس، زاهدان، سراوان و خرم آباد به بهره برداری رسید.

انجام ۲۲ پروژه در زمینه عملیات هوانوردی مانند ایجاد واحد بریفینگ مرکزی، ایجاد سکتورVFR، بهره برداری از سامانه کمك ناوبری ILS/DME فرودگاه مهرآباد و ساری ، نصب ۴۶دستگاه سامانه کمك بازرسی XRAY برای فرودگاه های کشور بوده است.

ساخت آشيانه هواپيمای فلايت چک و ساختمان جانبی و سامانه کمک ناوبری ILS/DME در فرودگاه مهرآباد،ساختمان يگان حفاظت هواپيمايی و همچنين محوطه دی‌آيسينگ در فرودگاه بين المللي مشهد، توسعه و بهسازی سطوح پروازی در دو فرودگاه زاهدان و سروان، توسعه و بهسازی اپرون فرودگاه بندر عباس، توسعه و بهسازی سطوح پروازی فرودگاه خرم آباد پروژه های شاخص شرکت فرودگاه‌ها محسوب می‌شوند که  در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسيد.

به گفته محمد امیرانی، راهبر عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها، صنعت هوانوردی استفاده از ظرفیت و توان داخلی در پیشبرد پروژه ها نقطه قوت شرکت فرودگاه‌ها است که این نقطه قوت باعث شده تا شرکت فرودگاه‌ها به عنوان یکی از پیشروترین شرکت ها در وزارت راه و شهرسازی مطرح شود.

در همین راستا شرکت فرودگاه‌ها در مسیر استفاده از ظرفیت‌های داخلی در سال ۱۴۰۱ که از سوی مقام معظم رهبری سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری شده، می‌تواند همچون سال گذشته با حمایت مضاعف از نیروهای متخصص داخلی گام های موثرتری در پیشبرد و توسعه صنعت هوایی بردارد.