شناسهٔ خبر: 107092 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

تحقق شعار سال ١۴٠٠ در حوزه دریایی؛

ساخت ۳ پست اسکله نفتی و یک پست اسکله کانتینری در بندر شهید رجایی/ تامین ۳۵ دستگاه تجهیزات استراتژیک بندر چابهار

حمل و نقل دریایی ساخت سه پست اسکله نفتی و یک پست اسکله کانتینری در فاز سوم در بندر شهید رجایی و تامین ۳۵ دستگاه تجهیزات استراتژیک بندر چابهار، از تجلیات تحقق شعار سال ۱۴۰۰، سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» در حوزه دریایی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر انقلاب به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شد تا با همت و اراده همه بخش‌های دولتی و غیردولتی و علی‌رغم محدودیت‌های داخلی و خارجی، اقتصاد از مسیر رشد و توسعه منحرف نشود.

وزارت راه و شهرسازی نیز به منظور تحقق این شعار، در توسعه بخش دریایی اقدامات قابل توجهی را از ابتدای سال ۱۴۰۰ به صورت مستمر در پیش گرفت که با رکوردشکنی‌‌های مداوم طی دهه‌های اخیر همراه شد و دستاوردهایی را به همراه داشت که برخی از آن‌ها حتی در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.

از جمله این اقدامات می‌توان به ساخت ۳ پست اسکله نفتی و یک پست اسکله کانتینری در فاز سوم در بندر شهید رجایی اشاره کرد. پروژه احداث سه پست اسکله این پایانه به طول ۱۴۰۰ متر، ۸۵۰ متر عرشه و عمق ۱۶ متر در ضلع شرقی حوضچه بندر شهید رجایی به همراه احداث جاده، پل دسترسی و همچنین خطوط انتقال، علیرغم همه مسائل و مشکلاتی ناشی از تحریم‌ها با اتکاء بر دانش فنی و بومی کشور هم در حوزه مهندسین مشاور و در حوزه پیمانکاری به خوبی پیش رفت و به بهره‌برداری رسید.

محمدرضا اله‌یار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، ساخت سه پست اسکله نفتی در بندر شهید رجایی را از جمله پروژه‌های شاخص سال ۱۴۰۰ برشمرد و گفت: ساخت این اسکله‌ها با قابلیت پذیرش شناورهای بزرگ نفتی با اتکاء بر توان داخلی انجام شده است؛ اکثر تجهیزات مورد نیاز این اسکله در داخل کشور و بخشی از آن نیز توسط شرکت‌های دانش بنیان ساخته شده است.

همچنین می‌توان از طراحی، ساخت و خرید ۷۸ فروند بویه، ۶ عدد فار، ۳۶ عدد چراغ لنترن و ۱۷ عدد بیکن حوزه جنوب‌شرقی جهت ارتقای ایمنی بندر شهید رجایی، به عنوان دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه توسعه بخش دریایی در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ نام برد.

یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ و در راستای تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»، تامین ۳۵ دستگاه تجهیزات استراتژیک در بندر چابهار بوده است. حسین شهدادی معاون امور بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در تیرماه سال ۱۴۰۰ از پهلوگیری یک کشتی حامل دو دستگاه جرثقیل ساحلی ۱۰۰ تنی از محل تعهدات قرارداد سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری شرکت سرمایه‌گذار هندی در بندر شهید بهشتی چابهار خبر داد.

این سومین مرحله واردات تجهیزات استراتژیک مورد نیاز بندر چابهار بود. پیش از این تاریخ هم ۴ دستگاه جرثقیل ساحلی ۱۰۰ و ۱۴۰ تنی وارد بندر چابهار شده بود و با اضافه شدن این دو جرثقیل ظرفیت سالانه عملیات تخلیه و بارگیری در بندر شهید بهشتی به سطح بسیار مطلوبی رسیده است.  

و به گفته این مقام مسئول، دو جرثقیل ساحلی یادشده، از مدرن‌ترین و با کیفیت‌ترین تجهیزات بندری به شمار می‌روند و ارزش تجهیزات وارداتی در سه مرحله جمعا به حدود ۲۴ میلیون دلار می‌رسد.