شناسهٔ خبر: 107101 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد:

نقش مثبت شرکت های دانش بنیان در احداث ۶۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن استان تهران

محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: نقش مثبت شرکت های دانش بنیان در رونق تولید نهضت ملی مسکن می تواند در سال های آتی به خوبی نمایان شود و استفاده از توانمندی و تخصص این شرکت ها بهترین فرصت است .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (تهران)؛خلیل محبت خواه با اشاره به بیانات نوروزی مقام معظم رهبری و نامگذاری سال ۱۴۰۱ افزود:نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» را اینطور می توان تفسیر کرد که تولید و شرکت های دانش بنیان می توانند به خوبی در بخش مسکن خود را توسعه دهند و به نوعی می توان گفت این سه آیتم در کنار یکدیگر می توانند در این بخش کاملا بومی، بار تولید و اشتغال را به دوش بکشند.

وی ادامه داد: البته چند ماهی است به دستور  مهندس قاسمی وزیر محترم راه و شهرسازی ، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ،توانمندی شرکت‌های دانش بنیان و ارایه دهنده فناوری‌های نوین ساختمانی را در اجرای نهضت ملی مسکن ارزیابی می‌کند و قرار است نتایج را به وزارت راه و شهرسازی ارایه کند.این ماموریت مهم به مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی داده شده است تا  با ایجاد تحول در روش‌های ساخت‌و‌ساز و سرعت دادن به اجرای نهضت ملی مسکن  و همچنین بر بهره‌مندی از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در حوزه روش‌های نوین، به صرفه و کیفی ساخت‌و‌ساز اهتمام ورزد.

محبت خواه تصریح کرد: بخش مسکن را می توان موتور محرک اقتصادی ایران محسوب کرد، یعنی می تواند ایجاد اشتغال و خلق ثروت برای کشور باشد. مسکن یکی از نیازهای پایه و اساسی همه افراد و خانوارهاست که مطلوبیت آن نقش مستقیمی در کیفیت زندگی دارد. از این رو همه جوامع به نوعی با مشکل مسکن مواجه هستند. در حال حاضر، مشکل تامین مسکن، به ویژه برای اقشار کم درآمد، به عنوان یکی از چالش های اساسی کشورها محسوب می گردد. لذا، دولت ها با ویژگی های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای حل کردن مسائل مربوط به مسکن اقدام نموده اند و در این راستا، از سیاست های متنوعی بهره گرفته اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اظهار داشت: تجربه کشورهای موفق در حوزه توجه به دانش بنیان ها نشان می‌دهد شرکت های دانش بنیان به عنوان گروه های دارای فعالیت اقتصادی بر اساس معیارهای علمی و تکنولوژی روز دنیا می‌توانند نقش بخش خصوصی فعال در هر نظام اقتصادی را به شدت برجسته و گسترده کنند و از این رو ریسک سرمایه گذاری در اقتصادهای مقاوم دانش بنیان به شدت پایین است.

وی ادامه داد: اقتصاددانان همواره بر درون‌زایی و برون‌نگری در اقتصاد تاکید دارند. مقام معظم رهبری نیز به صورت جدی بر قدرت درون‌زای داخلی تاکید می‌کنند و بارها گفته اند که ما چاره‌ای جز قوی شدن نداریم. مولفه اصلی این قدرت هم توانمندی اقتصادی است.

محبت خواه در پایان تاکید کرد: اکنون بیش از پیش باید بر  مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن با سه عامل زمان، کیفیت و هزینه اهتمام شود اما در واقع به نظر می رسد مسیر رونق تولید با توجه  و نگاه ویژه به شرکت های دانش بنیان بتواند راهگشای مشکل باشد.