شناسهٔ خبر: 107226 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان خبر داد؛

استقرار تیم‌های فنی و تجهیز کارگاه اجرایی برای شروع عملیات لایروبی در خلیج گرگان

خلیج گرگان مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان از استقرار و تجهیز کارگاه اجرایی توسط قرارگاه خاتم الانبیا برای شروع عملیات لایروبی کانال‌های ورودی به خلیج گرگان با هدف احیای آن خبر داد.

اله‌یار اسعدی مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره آخرین اقدامات صورت گرفته برای لایروبی کانال‌های جزیره میانکاله و خلیج گرگان با هدف احیای این خلیج متعاقب تصویب اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی در هیئت دولت به همین منظور، گفت: بعد از تامین اعتبار لازم و دستور رئیس جمهوری و نیز انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار پروژه، در اولین اقدام یک دستگاه بیل مکانیکی به منطقه اعزام شد و پس از استقرار تیم‌های فنی، پیمانکار در حال تجهیز کارگاه اجرایی است.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی هم کار تدوین نقشه‌های عملیاتی پروژه را به اتمام رسانده و در حال استخراج داده‌های هیدروگرافی است که آنها را به پیمانکار تحویل دهد و حجم لایروبی را به پیمانکار ابلاغ کند. از طرف دیگر نقشه‌های اجرایی داک، محل انباشت و دپوی رسوب، تدوین و این محل‌ها در سه نقطه مشخص و به پیمانکار ابلاغ شده است که پیمانکار هم نظر خودش را در این رابطه ارائه کند؛ چراکه می‌بایست متناسب با دستگاه‌های کاترساکشن که در اختیار است، کار پیش برود.

مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان با بیان اینکه بعد از تعطیلات نوروز کارگاه اجرایی لایروبی کانال‌ها عملا فعال خواهد شد، اضافه کرد: پس از آن لایروب‌ها به منطقه انتقال داده خواهند شد. یک لایروب در جنوب کشور است که می‌بایستی به منطقه انتقال داده شود که پیش‌بینی می‌شود این پروسه ۳ تا ۴ ماه به طول بینجامد. یکی دو دستگاه لایروب هم در شمال کشور است که با توجه به اینکه تحت مالکیت بخش خصوصی است، می‌بایست قرارداد با آنها منعقد شود تا به خلیج گرگان انتقال یابند.

اسعدی همچنین در رابطه با موضوع آزادسازی سواحل که مورد تاکید دولت جدید نیز هست، ادامه داد: خوشبختانه در استان گلستان هیچ موردی از تجاوز به حریم سواحل گزارش نشده است و با توجه به اینکه پس‌روی آب دریای خزر و خلیج گرگان هم در مقایسه با غرب دریای خزر (انزلی و رامسر و ...) بیشتر بوده است، ما هیچگونه مستحدثات ساحلی نداشته‌ایم و هیچگونه دخل و تصرفی در سواحل از سوی نهادهای دولتی، نظامی و یا حتی افراد شخصی صورت نگرفته و سواحل استان گلستان کاملا آزاد است.

یادآوری می‌شود،  هیأت وزیران در  ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰ و در راستای اجرای دستور رئیس جمهور در سفر به استان گلستان مبنی بر تسریع در علاج‌بخشی و لایروبی کانال‌های جزیره میانکاله و خلیج گرگان، مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را تصویب کرد.

پیشتر هم محمدرضا اله‌یار؛ ‌عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه شرایط به وجود آمده در خلیج گرگان ناشی از کاهش تراز آب دریایی خزر است و باید بدانیم که از سال ۷۴، شاهد روند نزولی کاهش تراز آب خزر هستیم، گفته بود: باید مسائل مربوط به حق‌آبه‌هایی که به خلیج گرگان می‌ریزد و لایروبی آنها هم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/