شناسهٔ خبر: 107231 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد:

افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج/ وزش باد و خیزش گرد و خاک در برخی از استان‌ها

وزش طوفان سهمگین در سراسر سواحل مکران سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن هشدار نسبت به افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع موج تا روز سه‌شنبه در مناطق فرا ساحلی، با صدور هشدار سطح زرد دریایی از ادامه فعالیت سامانه بارشی فعلی ونفوذ سامانه بارشی جدید از چهارشنبه خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس این اطلاعیه نوع مخاطره سامانه مذکور افزایش ارتفاع موج در ساحل بیش از ۱ متر و در فراساحل تا ۱/۵ متر خواهد بود.

همچنین منطقه اثر مخاطره در دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل استان های گیلان و مازندران خواهد بود.

بر اساس این اطلاعیه نوع مخاطره  احتمال آسیب به قایق های سبک، تفریحی، احتمال خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی خواهد بود.

احتیاط در تردد قایق ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت های دریایی بویژه در مناطق فراساحل، و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار سطح زرد دریایی از ادامه فعالیت سامانه بارشی فعلی و از نفوذ سامانه بارشی جدید  در روز چهارشنبه خبرداد.

بر اساس این اطلاعیه نوع مخاطره سامانه مذکور بارش باران همراه با وزش باد، رعدوبرق، در نقاط مستعد بارش تگرگ، پدیده مه و در نواحی سردسیر بارش برف خواهد بود.

منطقه اثراین سامانه در روز دوشنبه در استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، مرکز و جنوب اردبیل و روز چهارشنبه در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، مرکزی، قزوین، همدان و کرمانشاه و روز پنج‌شنبه  آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، لرستان و ایلام خواهد بود.

اثر مخاطره؛ اختلال در تردد، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها بویژه در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه و احتمال تاخیر و لغو پرواز خواهد بود.
احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی و آمادگی دستگاه اجرایی به منظور برف روبی در گردنه‌های برفگیر، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

سازمان هواشناسی کشور در ادامه هشدار سطح زرد در توصیف سامانه دوم، افزایش گرادیان فشار تا روز چهارشنبه را اعلام کرد.

نوع مخاطره این سامانه وزش باد نسبتا شدید تا شدید در مناطق بیابانی و خشک همراه با خیزش گردوخاک خواهد بود.

منطقه اثراین سامانه  دوشنبه در استان های البرز، تهران، سمنان، قم، شمال اردبیل، بوشهر، فارس، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و جنوب خوزستان، و سه شنبه خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق سمنان،  و در روز چهارشنبه خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، مرکزی، شمال سمنان، البرز و غرب تهران خواهد بود.

اثر مخاطره احتمال خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی اعلام شده است.
سازمان هواشناسی به شهروندان احتیاط در تردد بین شهری، بویژه در جاده‌های کویری، احتیاط در عبور از تابلوهای تبلیغاتی، اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره، عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده و حفاظت از صنعت کشاورزی را توصیه کرده است.

سازمان هواشناسی کشور در ادامه هشدار سطح زرد در توصیف  سامانه سوم از نفوذ توده هوای سرد از صبح دوشنبه تا صبح چهارشنبه خبر داد.

نوع مخاطره این سامانه روند ادامه کاهش محسوس دما و منطقه اثراین سامانه  در روز دوشنبه استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، در روز سه‌شنبه در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سمنان، شمال سیستان و بلوچستان، شمال کرمان، ارتفاعات و دامنه در زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران و گلستان،  در روز چهارشنبه در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، شمال کرمان و شمال سیستان و بلوچستان خواهد بود.

اثر مخاطره  این سامانه افت فشار گاز، افزایش مصرف انرژی، اختلال در سفرهای نوروزی به سبب سرما و یخبندان، احتمال سرمازدگی شکوفه‌ها، نهال‌ها و خسارت به صنعت کشاورزی خواهد بود.

سازمان هواشناسی مدیریت در مصرف انرژی، مراقبت از کودکان از گزند سرما، تمهیدات لازم جهت پوشش مناسب برای کمپ و چادرهای مسافران نوروزی و به همراه داشتن البسه زمستانی، اقدامات لازم جهت کاهش مخاطرات ناشی از سرمازدگی محصولات بهاره در باغات و مزارع کشاورزی، تنظیم دمای گلخانه ها، مرغداریها، سالنهای پرورشی و انبارها را به شهروندان توصیه کرده است.