شناسهٔ خبر: 107367 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه وشهرسازی کردستان تشریح کرد:

اولويت‌هاي راه و شهرسازي کردستان در سال ۱۴۰۱

عرفان مرادی مديركل راه و شهرسازي استان كردستان تلاش در راستاي به ثمر رساندن و بهره‌برداري از پروژه‌هاي آغاز شده در سنوات گذشته را از مهمترين اولويت‌هاي هدف‌گذاري شده براي سال ۱۴۰۱ برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازي( كردستان)، عرفان مرادی با اشاره به ساخت وبهره برداری از ۶۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در سال گذشته اظهار كرد: گامهاي بلندي در راستاي بهبود وضعيت حمل و نقل جاده‌اي استان برداشته شده كه از جمله آنها مي‌توان ايجاد تحرك و شتاب مناسب به منظور ارتقاي برخورداري از ميزان سطح بزرگراه و راه اصلی اشاره كرد.

مرادی ادامه داد: تعيين تكليف و ادامه عمليات اجرايي قطعات بزرگراه كرمانشاه- مياندوآب ، عمليات اجرايي چهارخطه گردنه صلوات‌آباد سنندج و پيشرفت بیشتراز۸۵ درصد پروژه در طول سال گذشته، ايجاد تحرك در تكميل باند دوم بيجار- ديواندره واجراي چهارخطه سقز به بانه پروژه‌هاي بزرگراهي استان بوده كه امسال نيز تلاشمان اين خواهد بود كه با همت مضاعف و مساعدت‌هاي مديران استان و عنايات وزير محترم راه و شهرسازي و با جذب اعتبارات لازم نسبت به ادامه عملیات اجرایی اين پروژه‌ها با شدت وجدیت بيشتري كار شود.

وي افزود: در بحث راههاي اصلي، بهره برداری از پروژه سنندج- مريوان (واريانت تيژتيژ- گاران)، پروژه بيجار- همدان، كامياران- سروآباد- مريوان، در سال گذشته اشاره كرد وبرای امسال كه هدف‌گذاري اين اداره كل در اين خصوص نيز سرعت بخشي و تلاش حداكثري در بهره‌برداري و پيشرفت مناسب فيزيكي پروژه‌هاي مورد نظر و در حال اجرای استان است.

مرادی گفت: در بحث راه كارهاي بزرگي را آغاز كرده و در اين خصوص لازم است از مجموعه عوامل پيمانكاري استان كه با تمام توان به ميدان آمده تا سهمي در توسعه استان داشته باشند قدرداني نمايم و به همين منظور يكي از اهداف تعيين شده در سال جديد تلاش در راستاي جذب و تأمين اعتبار لازم از طريق به منظور پرداخت مطالبات پيمانكاران است.

وی در ادامه به حوزه مسكن اشاره كرد و گفت : با توجه به برنامه ابلاغی که ۸۷هزار و۲۳۹ واحد برای استان کردستان می باشد، در مجموع۱۳۵ هزار و ۸۳۲ نفر از اهالی شهرهای این استان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت کرده که شهرستان سنندج با ۴۵ هزار نفر بیشترین تعداد افراد ثبت نامی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در مجموع از ثبت نامی های مراحل اولیه که تایید نهایی شده اند تاکنون هفت هزار و ۴۰۰ نفر واریز وجه انجام دادند که از این تعداد تا به امروز برای پنج هزار و ۵۰۰ نفر زمین تامین شده است. مرادی ادامه داد: در سنندج سه هزار و ۱۸۰ نفر وجه را واریز کردند که تاکنون برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد زمین تامین شده است و برای ۶۸۰ نفر دیگر هم زمین در حال تهیه بوده و مراحل اولیه ودریافت پیش سند انجام شده و به زودی برای احداث واحد مسکن این افراد اختصاص داده می شود.

وی یادآور شد: در راستای طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در استان تاکنون بیش از ۲۰۰۰ پروانه احداث واحد صادر شده و یک هزار و ۳۰۰ پروانه دیگر در حال صدور است.

مدیر کل راه وشهرسازی کردستان خاطر نشان کرد: احرای کامل برنامه ابلاغی در راستای تامین مسکن ار جمله اولویت های هدف گذاری شده برای امسال است وبا توجه به کمبود شدید زمین در تعدادی از شهرهای استان با همکاری مدیریت ارشد استان وتلاشهای شبانه روزی همه همکاران این اداره کل و با بهره مندی وبکار گیری همه ظرفیت ها ، سعی خواهیم کرد برنامه طرح تولید مسکن را در استان با جدیت به سرانجام برسانیم.

مرادی گفت: از مانده واحدهای مسکن مهر نیز غیر از ۱۰۰واحد دارای تفاهم سه جانبه و۲۲۸ واحد در سنندج که مشکل حقوقی دارند، بقیه واحدها به اتمام رسیده وآماده تحویل به متقاضیان است.

وی ادامه داد: علت تحویل ندادن این واحدها نیز تا کنون اختلاف ما بین پیمانکاران و اداره امور مالیاتی بر سر نرخ مالیات تعیین شده برای هر واحد است که در صدد حل آن هستیم.

وي همچنين نظارت عاليه بر ساخت و سازهاي سطح استان و دقت در اين كار را به عنوان اولويت ويژه برشمرد و افزود: در سال جدید نیز این مهم بیش از پیش مورد توجه خواهد بود.

مديركل راه و شهرسازي كردستان گفت: این اداره کل همزمان و به موازات فعالیت در حوزه های راه و مسکن ، ارتقای کیفیت شهری را در دستور کار قرار داده و با کار کارشناسی و مطالعاتی فراگیر نسبت به شناسایی کمبود های محلات کم برخوردار در حاشیه شهرهای استان و یا نواحی منفصل و بافت های ناکارآمد اقدام نموده و با انعکاس این موارد به مدیران در وزارت راه و شهرسازی در راستای دریافت اعتبار و رفع و کاهش این کمبودها اقدامات متنوعی را انجام داده و یا در حال انجام دارد كه از جمله آنها مي‌توان به مشاركت در طرح كشوري و ملي بازآفريني شهري، بهسازی معابر در محلات ناکارآمد، احداث مدرسه ، احداث منبع آب ، بهسازي معابر و اجرای شبكه فاضلاب ، مرمت استحفاظي بناهای تاریخی ، احداث پیاده راه و پارک و.................... اشاره كرد.

مرادی درخصوص املاك و حقوقي نيز اظهار داشت: يكي از كارهايي كه در سال گذشته باجديت دنبال آن بوده‌ايم بحث حفاظت از اراضي و رفع تصرف از اراضي ملي بوده كه اقدامات بسيار مناسبي انجام شده و اين مورد امسال نيز با جديت و پشتكار لازم با هماهنگي دستگاه محترم قضايي و نيروي انتظامي ادامه خواهد يافت.

وي با اشاره به اقدام به سنددار كردن اراضي ملي گفت: سنددار كردن اراضي ملي در سطح استان كردستان به منظور تثبيت مالكيت دولت و جلوگيري از تعرض افراد سودجو از جمله اقداماتي است كه از اولويت‌هاي هدف‌گذاري شده مي‌باشد.

مديركل راه و شهرسازي كردستان در ادامه پيگيري مسائل حوزه شهرسازي از جمله تصويب طرح‌هاي تفصيلي و ناحيه‌اي، جلسات كارگروه‌هاي تخصصي امور زيربنايي، كميسيون ماده ۵ و اطلاع‌رساني مصوبات كميسيون و هم‌چنين جلسات سيما و منظر و تصميم‌گيري‌هاي لازم به منظور بهبود فضاي شهري را جزو اولويت‌هاي اداره تحت مديريت خود برشمرد.

وی اظهار داشت : در پايان بایستی به طورويژه از حمايت‌هاي وزير محترم راه و شهرسازي و معاونين ايشان، استاندار محترم، معاونين استاندار و اعضاء شوراي دستگاههاي نظارتي استان در جهت ايجاد شرايط مناسب بمنظور بهبود حوزه راه و شهرسازي استان قدرداني ‌نمايم.