شناسهٔ خبر: 107438 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح زرد صادر کرد؛

افزایش دما و ذوب شدن برف در ارتفاعات/اجتناب از اطراق در حاشیه رودخانه‌ها

گرما سازمان هواشناسی کشور با انتشار هشدار سطح زرد هواشناسی نسبت به افزایش دما و ذوب شدن برف در ارتفاعات و احتمال کولاک و بهمن در ارتفاعات پوشیده از برف هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، سامانه وزش باد گرم جنوبی، افزایش دما و ذوب برف در ارتفاعات از امروز شنبه سیزدهم فروردین ماه 1401 آغاز شده و تا روز دوشنبه پانزدهم فروردین ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه افزایش دما و ذوب شدن برف در ارتفاعات، وزش باد شدید در ارتفاعات گیلان و اردبیل و کاهش رطوبت اعلام شده است.

سازمان هواشناسی کشور منطقه اثر سامانه را گیلان، مازندران، گلستان، ارتفاعات استان‌های اردبیل، قزوین، البرز و تهران پیش‌بینی کرده است.

اثر مخاطره سامانه نیز افزایش دبی آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها بعلت ذوب برف، احتمال کولاک و بهمن در ارتفاعات پوشیده از برف؛ افزایش پتانسیل آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع؛ احتمال آسیب به سازه‌های موقتی و سست، گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی در دامنه و ارتفاعات گیلان و اردبیل خواهد بود.

احتیاط در تردد در جاده‌های کوهستانی و فعالیت‌های کوهنوردی؛ اجتناب از اطراق و چادر زدن در مناطق بهمن خیز و حاشیه رودخانه‌ها؛ تمهیدات لازم برای پیشگیری از حریق در جنگل‌ها؛ اجتناب از روشن کردن آتش در مراتع و عرصه‌های جنگلی و رها کردن آن؛ محکم کردن سازه‌های موقتی، تابلوهای تبلیغاتی، پوشش گلخانه‌ها و .. و مراقبت از محصولات کشاورزی آسیب‌پذیر از گرما ازتوصیه‌های سازمان هواشناسی است.