شناسهٔ خبر: 107561 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان:

برای احیای خلیج گرگان در مرحله اول کانال آشوراده لایروبی خواهد شد

خلیج گرگان مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان درباره تازه‌ترین اقدامات برای لایروبی کانال‌های ورودی به خلیج گرگان جهت احیای آن، گفت: در مرحله اول کانال آشوراده لایروبی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیر بنادر و دریانوردی گلستان صبح امروز در یک مصاحبه رادیویی پیرامون آخرین اقدامات صورت گرفته برای لایروبی کانال‌های جزیره میانکاله و خلیج گرگان، ضمن یادآوری این نکته که سازمان متبوعش از سال ۹۲ احتمال خشکی و نابودی خلیج گرگان را به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام و مطالعات خود را در اختیار دستگاه‌ها قرار داده بود، گفت: متولی خلیج گرگان، سازمان حفاظت از محیط زیست است و مطالعات ما حکایت از این داشت که این پهنه آبی در معرض خطر نابودی قرار دارد.

وی افزود: ما این مطالعات را چندین بار در کارگروه‌های مختلف استانی و ملی مطرح کردیم که خوشبختانه موضوع لایروبی خلیج گرگان سرانجام بعد از حدود ۸ سال مصوب شد. در چهارمین جلسه ستاد ملی تالاب‌های کشور که در سال ۱۴۰۰ برگزار شد، لایروبی به عنوان مُسکنی برای خلیج گرگان و برای تبادل آب بین دریا و خلیج مطرح شد.

مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان، لایروبی را جزو گران‌ترین صنایع دریایی دانست و با بیان اینکه ۵۰۰ میلیارد تومان برای احیا خلیج گرگان پیش‌بینی شده بود، یادآور شد: در چهارمین جلسه ستاد ملی تالاب‌های کشور، مقرر شد تا از محل بودجه حوزه مدیریت بحران، بودجه‌ای به سازمان بنادر اختصاص داده شده ولی این امر اتفاق نیفتاد تا اینکه در ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ این فرمان با دستور رئیس جمهور صادر شد.

اسعدی اضافه کرد: در بازدید میدانی رئیس جمهور از خلیج، مقرر شد لایروبی به سازمان بنادر واگذار شود و امروز تمام کارهای اجرایی انجام شده و پیمانکار که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا است، نسبت به مستقر کردن لایروب و تجهیز کارگاه در کانال آشوراده اقدام کرده است.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان، لایروبی را اقدامی کوتاه‌مدت و پمپاژ آب را اقدامی بلندمدت توصیف کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو باید نسبت به پمپاژ آب از دریا به خلیج اقدام کنند.

وی گفت: از ۱۳ اسفندماه که دستور لایروبی کانال‌های ورودی به خلیج گرگان از سوی رئیس جمهوری صادر شد، تا ۲۵ اسفندماه مبادلات ریالی و پولی به سازمان بنادر اتفاق افتاد و هم اکنون نسبت به اخذ پیمانکار با ترک تشریفات اقدام کرده است. در حال حاضر کانال خزینی و آشوراده تبادل آب را انجام می‌دهند اما گل و لای و رسوب در دهانه‌های آنها به بیشترین حجم رسیده که در مرحله اول کانال آشوراده لایروبی خواهد شد.

یادآوری می‌شود،  هیأت وزیران در  ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰ و در راستای اجرای دستور رئیس جمهور در سفر به استان گلستان مبنی بر تسریع در علاج‌بخشی و لایروبی کانال‌های جزیره میانکاله و خلیج گرگان، مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را تصویب کرد.

پیشتر هم محمدرضا اله‌یار؛ ‌عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه شرایط به وجود آمده در خلیج گرگان ناشی از کاهش تراز آب دریایی خزر است و باید بدانیم که از سال ۷۴، شاهد روند نزولی کاهش تراز آب خزر هستیم، گفته بود: باید مسائل مربوط به حق‌آبه‌هایی که به خلیج گرگان می‌ریزد و لایروبی آنها هم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، مد نظر قرار گیرد.