شناسهٔ خبر: 107586 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح زرد صادر کرد؛

بارش باران و وزش باد شدید/خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا

باران سازمان هواشناسی کشور با انتشار هشدار سطح زرد هواشناسی از ورود دو سامانه بارشی و افزایش شیو فشاری و وزش باد شدید خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، فعالیت سامانه بارشی از امروز سه‌شنبه شانزدهم فروردین ماه آغاز شده و تا روز جمعه نوزدهم ادامه دارد، همچنین سامانه بارشی جدید نیز از روز چهارشنبه هفدهم وارد کشور خواهد شد.

نوع مخاطره رگبار باران همراه با وزش باد شدید موقت، رعدوبرق، در نقاط مستعد بارش تگرگ و خیزش گردو خاک اعلام شده و منطقه اثر آن در روز سه‌شنبه شامل شمال خراسان رضوی می‌شود.

این سامانه روز چهارشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و شمال خراسان رضوی و روز پنج‌شنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، دامنه و ارتفاعات گیلان و مازندران فعال خواهد بود.

همچنین این سامانه روز جمعه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، خراسان شمالی، دامنه و ارتفاعات مازندران، گلستان، گیلان، قزوین، البرز و تهران را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره سامانه نیز اختلال در ترددهای برون شهری، احتمال آب‌گرفتگی محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه، خیزش گردوخاک و کاهش دید اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو توصیه کرده است.

سامانه دوم نیز افزایش شیو فشاری و وزش باد شدید بوده و از روز پنج‌شنبه هجدهم فروردین تا پایان روز جمعه نوزدهم ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه وزش باد نسبتا شدید تا شدید در مناطق بیابانی و خشک همراه با خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است.

منطقه اثر آن برای روز پنج‌شنبه استان‌های ایلام، لرستان، مرکزی، همدان، قزوین، قم، البرز، تهران، سمنان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و یزد خواهد بود و روز جمعه نیز البرز، تهران، قم، سمنان، نیمه شرقی اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره این سامانه احتمال خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به احتیاط در تردد بین شهری، بویژه در جاده‌های کویری، احتیاط در عبور ازحاشیه تابلوهای تبلیغاتی، اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره، عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده و حفاظت از صنعت کشاورزی توصیه کرده است.