شناسهٔ خبر: 107668 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناس اعلام کرد؛

هشدار سازمان هواشناسی به ارگان‌های مختلف کشاورزی و دریایی/ضرورت احتیاط در سفرهای بین شهری

وزش باد کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به ورود چند سامانه تغییر جو به کشور در روزهای پایانی هفته، از ارسال هشدارهای هواشناسی به ارگان‌های مختلف کشاورزی و دریایی خبر داد.

فریبا گودرزی در گفت و گو با خبرنگار  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از روز چهارشنبه گفت: با توجه به اینکه این سامانه با رگبار، تگرگ، رعد و برق، وزش بادهای شدید و تغییرات ناگهانی هوا همراه است و به محصولات کشاورزی آسیب می‌زند، توصیه‌هایی به کشاورزان مبنی بر پوشش درختان و نهال‌های جوان اعلام شده است.

وی افزود: همچنین لازم است کشاورزان به دلیل وقوع باد از سم‌‍پاشی محصولات کشاورزی خودداری کنند.

کارشناس هواشناسی بر عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی و بارش نیز تاکید کرد.

وی همچنین نسبت به احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ رو برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی صاعقه توصیه کرد.

کارشناس هواشناسی گفت: سامانه بارشی و وزش باد استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، خراسان شمالی، دامنه و ارتفاعات مازندران، گلستان، گیلان، قزوین، البرز و تهران را برای روزهای پایانی هفته در بر می‌گیرد.

گودرزی در ادامه به فزایش سرعت وزش باد و ارتفاع ۱/۵  متری امواج در مناطق جنوبی کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به این سامانه صیادان باید تمهیدات لازم را در نظر داشته باشند و نسبت به خسارت‌هایی که ممکن است برای محصولات کشاورزی و درختان به بار آید، احتیاط کنند.

وی درباره تغییرات آب و هوایی تهران نیز گفت: از پنجشنبه شب تا شنبه تهران با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید همراه می‌شود.