شناسهٔ خبر: 107762 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

ضرورت افزایش ظرفیت بازسازی واحد‌های فرسوده در کشور

آئینی.jpg معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرفیت بازسازی واحد‌های فرسوده در کشور باید سالانه به ۱۵۰ هزار واحد افزایش یابد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ( استان قزوین) ، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان قزوین گفت: میزان بازسازی سالانه واحد‌های فرسوده در کشور در هشت سال گذشته ۱۵ هزار واحد بوده است که باید به ۱۵۰ هزار واحد افزایش یابد.

آیینی افزود: قطعا ظرفیت لازم برای رسیدن به این میزان بازسازی در کشور وجود دارد،  در دو هفته گذشته بازسازی ۱۵ هزار واحد انجام شده است. 

وی با بیان اینکه بازسازی باید در کشور سرعت بگیرد، افزود: در حال تدوین یک بسته مالی و تشویقی برای کل کشور در این زمینه هستیم تا با سرعت نوسازی را جلو ببریم و به ۱۵۰ هزار واحد در سال برسانیم.

آیینی گفت: در نوسازی هیچ محدودیت خاصی نداریم و باید مردم را ترغیب کنیم که وارد جریان نوسازی شوند و شهرداران نیز تخفیف ۱۰۰ درصدی برای بازسازی بافت‌های فرسوده قایل شوند و زمان صدور پروانه را از هفت ماه به یک ماه برسانند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در چند ماه گذشته ۱۴ هزار واحد در سطح کشور برای دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به بانک‌های عامل معرفی شد که اقدام خوبی برای مقاوم سازی منازل است.

وی گفت: در دولت سیزدهم محرومیت زدایی در دستور کار قرار گرفته، چون محلات کم برخورداری مانند هادی آباد و سردار در شهر قزوین به دلیل کم توجهی و اشکال در نظام برنامه ریزی مدیران نتوانسته اند به توسعه شایسته خود برسند.

آیینی اضافه کرد: محرومیت زدایی به عنوان یک اصل برای ما در دستور کار است و باید این محلات به سرانه و متوسط توسعه شهر خود دست یابند و تبعیض از میان برود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: مولفه امنیتی در این محلات کم برخوردار بسیار زیاد است و باید تلاش کنیم مساله پایین و بالا شهر و منطقه برخوردار و کم برخوردار رفع شود که نیازمند نگاه جهادی و انقلابی مدیران است.

وی اضافه کرد: در گام بعدی بحث مردمی کردن این موضوع مطرح است، چون با توان چند دستگاه نمی‌توان بازسازی را با سرعت پیش برد و باید خود مردم وارد میدان شوند و اگر این کار را درست انجام دهیم این موضوع به سرعت شکل خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معرفی ۱۴ هزار واحد برای دریافت تسهیلات بازسازی در کشور، گفت: در استان قزوین تنها ۲۲۰ واحد معرفی شده که خیلی کم است و شرایط این تسهیلات بسیار خوب بوده و باید مورد توجه مدیران و مردم قرار گیرد.

آیینی گفت: موضوع دیگری که باید در استان قزوین پیگیری شود بحث معین سازی است یعنی محلات برخوردار معین محلات کم برخوردار شوند و گروه‌های جهادی این مردم را متقاعد کنند که وارد جریان نوسازی شوند.

وی اضافه کرد: ساکنان مناطق کم برخوردار در اشتغال و معیشت مشکل دارند و درخواست ما این است که دستگاه‌های امدادی به سهم خود کمک کنند تا آن‌ها وارد جریان بازآفرینی شوند.

آیینی اضافه کرد: در موضوع بازآفرینی با یک مقوله چندوجهی مواجه هستیم و باید ساکنان این مناطق را متقاعد کنیم که احساس وظیفه کنند و وارد میدان شوند.

وی افزود: از استاندار قزوین نیز درخواست داریم ستاد بازآفرینی استان حتما ماهانه تشکیل شود و کارگروه‌های مختلف زیرمجموعه آن در استان و شهرستان‌ها به صورت دایمی فعال سازی گردد و دستگاه‌ها به همان اندازه که سهمشان است برای انجام تعهدات بازآفرینی خود اقدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امروز با یک تیم کامل به استان قزوین سفر کرده ایم تا به سرعت تسهیلات مربوط به بازآفرینی را در استان فراهم کنیم و از سفر قریب الوقوع رییس جمهور به استان نیز در این زمینه بهره برداری کنیم.
وی گفت: در این راستا تمام اختیارات شرکت بازآفرینی به جز مسایل و گردش مالی را به ستاد بازآفرینی استان تفویض می‌کنیم تا به سرعت کار‌ها پیش برود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: ما به استاندار نه به عنوان نماینده عالی دولت در استان بلکه به عنوان رییس ستاد بازآفرینی شهری نگاه می‌کنیم که یک ستاد حاکمیتی است و وظایف سنگینی برعهده دارد و به دلیل مسایل چندوجهی، محرومیت زدایی و حفظ جان انسان‌ها نیز به این ستاد باز می‌گردد و باید از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها در آن برای بازآفرینی شهری استفاده شود.

در مجموع ۱۰۵۰ هکتار بافت ناکارآمد در استان وجود دارد که از این رقم ۵۰۰ هکتار متعلق به شهر قزوین است.