شناسهٔ خبر: 107790 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار نوروزی وزیر راه و شهرسازی با انجمن و کانون‌های صنفی حمل و نقل جاده‌ای مطرح شد:

وزارت راه و شهرسازی به جایگاه انجمن و کانون‌های صنفی حمل و نقل جاده‌ای اعتقاد جدی دارد/ کاهش چشمگیر تصادفات ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در حوزه کالا و مسافر/ نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای برنامه اصلی وزارت راه و شهرسازی

دیدار نوروزی وزیر راه و شهرسازی با انجمن و کانون‌های صنفی حمل و نقل جاده‌ای وزیر راه و شهرسازی، معاونت حمل و نقل این وزارتخانه و معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بیستم فروردین ماه ۱۴۰۱، در دیدار نوروزی با انجمن و کانون‌های صنفی حمل و نقل جاده‌ای به بررسی مطالبات این صنف پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، صبح روز شنبه بیستم فروردین ماه ۱۴۰۱، در دیدار نوروزی با انجمن و کانون‌های صنفی حمل و نقل جاده‌ای به بررسی مطالبات این قشر پرداخت.

قاسمی، در این جلسه پس از شنیدن مطالبات انجمن و کانون‌های صنفی حمل و نقل جاده‌ای، عنوان کرد: کشورهای بزرگ مطرح در حوزه حمل و نقل به سمت شرکت محوری حرکت کردند تا این شرکت حافظ منافع کامیون‌داران باشد، لذا شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ مقیاس امری ضروری است و شرکت‌ها نیز باید پاسخگوی امور باشند.

وی با تاکید بر این‌که با جدیت به دنبال نوسازی ناوگان حمل و نقل هستم، خاطرنشان کرد: مصرف سوخت کامیون‌های فرسوده بالا است، از این رو نوسازی این ناوگان باید مدنظر قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که این وزارتخانه به جایگاه مشورتی انجمن و کانون‌های صنفی حمل و نقل جاده‌ای اعتقاد جدی دارد، گفت: در راستای رفع معضلات این حوزه جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور برگزار خواهیم کرد تا معضلات در اسرع وقت رفع شود.

امضای تفاهمنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با وزارت صمت

شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، موضوع حمل و نقل را یکی از مباحث مورد توجه وزیر راه و شهرسازی خواند و گفت:‌ طبق نظر مقام عالی وزارت مقرر شده جلساتی با صنوف و انجمن‌های هوایی، ریلی، دریایی و جاده‌ای برگزار و به مطالبات این صنوف رسیدگی شود.

وی در ادامه با بیان این‌که قریب به ۹۰ درصد از حمل کالا و مسافر به واسطه جاده‌ها جابه‌جا می‌شوند، عنوان کرد:‌ از این رو تعامل بخش خصوصی و دولتی می‌تواند تاثیر به‌سزایی در رشد کشور داشته باشد و امید است با تشکیل جلسات متعدد، تشریک مساعی در حل مسائل حمل و نقلی را شاهد باشیم.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی همچنین از برگزاری جلسه‌ای در راستای بررسی نرخ‌های کرایه‌ای حمل و نقل جاده‌ای خبر داد و گفت: در این زمینه مقرر شده مجددا در این باره تصمیم‌گیری شود تا از ابتدای اردیبهشت ماه قیمت مصوب اجرایی و عملیاتی شود.

افندی‌زاده اما از امضای تفاهم‌نامه این وزارتخانه با وزارت صمت خبر داد و گفت: در هفته جاری با وزارت صمت تفاهم‌نامه‌ای خواهیم داشت که یکی از بخش‌های آن نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است.

وی افزود: در خصوص نرخ‌ها، براساس مصوبه سران سه قوه، همه قیمت‌ها و همه نرخ‌ها پس از بررسی به ستاد تنظیم بازار برود.

معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در زمینه بیمه تکمیلی، سازمان راهداری باید این مساله را بررسی کند و به شورای عالی ترابری ارجاع دهد، گفت: در رابطه با تامین لاستیک نیز طی جلسات متعددی که برگزار شد، مشخص شد در سال ۱۴۰۱ نیازمند یک میلیون و ۴۰۰ هزار حلقه هستیم و مقرر شد کارگروهی این امر را پیگیری و در جلسه کمیته پایش نیز مطرح کند.

کاهش چشمگیر تصادفات ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در حوزه کالا و مسافر 

حمیدرضا شهرکی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در ادامه این جلسه به بیان گزارشی از میزان سفرها در ایام نوروز پرداخت و گفت:‌ در طرح نوروزی که از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ آغاز شد و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه داشت،‌ شش میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر جابه جا شدند که نسبت به سال گذشته نشانگر رشد ۱۷ درصدی است.

وی با بیان این‌که سهم جابه‌جایی از طریق اتوبوس ۶۶ درصد،‌ مینی‌بوس ۱۸ درصد و ناوگان سواری نیز ۱۶ درصد اعلام شده است، عنوان کرد:‌ در ایام نوروز و مشخصا از روز اول فروردین تا روز شانزدهم فروردین جابه‌جایی کالاهای اساسی را نیز شاهد بودیم و ۸۶۹ هزار و ۱۷۷ تن کالای اساسی طی مدت زمان مذکور جابه‌جا شده است که نسبت به سال گذشته از رشد ۴۵ درصدی برخوردار است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه به حمل و نقل کالا و محصول کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: از روز اول فروردین ماه تا شانزدهم فروردین ۱۴۰۱، دو میلیون و ۶۹۷ هزار محصول کشاورزی جابه‌جا شد که نسبت به سال ۱۳۹۹، معادل ۱۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

شهرکی همچنین به تصادفات جاده‌ای اشاره و اظهار کرد: در بخش ناوگان اتوبوسی سهم تقصیر این ناوگان در نوروز سال گذشته ۲/۴ درصد بوده که در نوروز ۱۴۰۱ به هفت دهم درصد رسید و تصادف کل ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در حوزه کالا و مسافر از ۱۲.۴ درصد به ۵.۹ درصد کاهش یافته است.

به گفته معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کل کالای جابه‌جا شده از یکم تا شانزدهم فروردین ماه سال جدید ۱۰ میلیون و ۴۶۵ تن بوده است.

شهرکی در پاسخ به روسای صنوف مذکور گفت:‌ در خصوص تعیین نرخ در شورای عالی ترابری، سازمان نیز درخواست دارد این امر که سال ها در اختیار وزارتخانه بوده و به یک چارچوبی رسیده بود، مجددا در اختیار وزارتخانه قرار گیرد.

وی همچنین به مساله شرکت‌های بزرگ مقیاس و تعیین جایگاه آنها اشاره و عنوان کرد: موضوع نوسازی ناوگان نیز یکی از اولویت‌های سازمان است و این سازمان در مجلس نیز فعال بود و مشکلات مربوطه نیز بررسی خواهد شد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر این‌که در مبحث تامین لاستیک با وزارت صمت جلسات متعددی برگزار شده است، خاطرنشان کرد: سامانه پاک به منظور پرداخت آنلاین کرایه طراحی شده است و منتظر نظر رسمی شورای عالی ترابری هستیم تا این سامانه اجرایی شود.

در ادامه جلسه دیدار نوروزی با انجمن و کانون‌های صنفی حمل و نقل جاده‌ای هریک از روسای صنوف به بیان مطالبات، نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که کمبود راننده، نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، بهبود وضعیت بیمه تکمیلی رانندگان،‌ نرخ حمل کالا، اختصاص سهمیه واقعی گازوئیل، درخواست مجوز واردات اتوبوس و مینی بوس و تعیین نرخ حمل کالا و مسافر در شورای عالی ترابری از مهم‌ترین این مطالبات بود.

انتهای پیام/