شناسهٔ خبر: 107797 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا:

انتظار کاهش تدریجی غلظت هوا در پایتخت از فردا/ تاثیر منفی گرد و خاک بر تولید محصولات کشاورزی

گرد و خاک رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به بارش‌های رخ داده در شمال غرب کشور گفت: انتظار می‌رود از فردا در شهرهای مرکزی مثل تهران به تدریج از میزان گرد و خاک کاسته شود.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره تداوم گرد و خاک‌ها در کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به بارش‌هایی که در شمال غرب کشور رخ داده، شاهد کاسته شدن از میزان گرد و خاک هستیم و انتظار می‌رود از فردا به تدریج میزان گرد و خاک در شهرهای مرکزی مثل تهران کاهش یابد.

وی افزود: در عین حال نوار غربی کشور فردا نیز پدیده گرد و خاک را شاهد خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود حتی تا روز دوشنبه در برخی استان‌های غربی کشور گرد و خاک ادامه داشته باشد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا منشاء عمده گرد و خاک را کانون های عراق عنوان کرد و گفت: البته برخی کانون‌های داخلی نیز به گرد و غبار اضافه کرده است.

ضیائیان علت اصلی پدید آمدن این گرد و خاک را خشکسالی سال گذشته و سال جاری دانست و افزود: کمبود بارش در فصل بهار و دیگر موارد منجر به خشکی زمین‌های اطراف شهرها شده و باعث شده با کوچکترین وزش بادی کانون‌های گرد و خاک فعال شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این کانون‌های داخلی، کانون‌های اصلی در کشور عراق هم به دنبال خشکسالی‌های اخیر فعال شده است.

ضیائیان درباره مخاطرات گرد و خاک اظهار کرد: غلظت کنونی گرد و خاک موجود در هوا برای همه سنین خطرناک است، زمانی که شاخص به بالای ۱۵۰ برسد همه افراد باید در مکان‌های سربسته مانده و خود را در معرض گرد و خاک قرار ندهند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران گفت: از دیگر مخاطرات گرد و غبار علاوه بر بروز مشکلات تنفسی، می‌توان به آسیب برای گیاهان اشاره کرد که با توجه به رسوب گرد و خاک بر روی برگ‌های گیاهان، رشد آن‌ها را با اختلال همراه کرده و میزان تولید محصولات مختلف کشاورزی را نیز با کاهش همراه می کند.