شناسهٔ خبر: 107947 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه صادر کرد؛

انتقال و ماندگاری گردوغبار معلق در هوا/کاهش دید و افت کیفیت هوا

مسدود شدن راه‌ها بر اثر طوفان و گرد و خاک شدید در زهک سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از انتقال گردوخاک از کشورهای همسایه غربی خبر داد و به پرهیز از قرار گرفتن در فضای باز برای همه گروه‌ها توصیه کرد.

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سامانه انتقال و توسعه گردوخاک از کشورهای همسایه غربی از امروز سه‌شنبه بیست و سوم فروردین ماه آسمان کشور را در بر خواهد گرفت و تا چهارشنبه بیست و چهارم ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه انتقال و ماندگاری گردوغبار معلق در هوا پیش‌بینی شده و منطقه اثر آن نیز استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و بوشهر اعلام شده است.

اثر مخاطره سامانه نیز کاهش دید، کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد خواهد بود.

سازمان هواشناسی کشور به پرهیز از قرار گرفتن در فضای باز برای کلیه گروه‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خسارات احتمالی به تاسیسات حساس به گردوخاک توصیه کرده است.

سامانه دوم نیز افزایش شیو فشار سطح زمین بوده که روز سه‌شنبه در کشور فعال خواهد شد.

نوع مخاطره این سامانه وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا یش‌بینی شده است.

منطقه اثر آن نیز آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل خواهد بود.

اثر مخاطره این سامانه خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به صنعت کشاورزی

سازمان هواشناسی به اجتناب از تردد غیرضروری، استحکام سازه‌های موقتی، عدم تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره، حفاظت از محصولات کشاورزی، عدم فعالیت در ارتفاع از جمله شهرهای بازی، ساختمان‌های در حال بازسازی و احداث و پرواز با پاراگلایدر و سایر فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز توصیه کرده است.