شناسهٔ خبر: 107980 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اعلام کرد:

حذف عوامل انسداد و توقف ناوگان صادراتی و ترانزیتی در پایانه‌های مرزی استان کرمانشاه/ خروج ۳۹هزار و ۱۵۹ مسافر ایرانی از مرزهای استان در سال ۱۴۰۰

کرمانشاه - پایانه مرزی خسروی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه از حذف عوامل انسداد و توقف ناوگان صادراتی و ترانزیتی در پایانه‌های مرزی و خروج ۳۹هزار و ۱۵۹ مسافر ایرانی از مرزهای استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

فریبرز کرمی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عملکرد یکساله در راستای بهسازی جاده‌ها در سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد و گفت: اداره کل راهداری این استان در کارنامه ۱۱ ماهه خود، معادل ۹۱ کیلومتر روکش آسفالت رویه نهایی پیمانی، ۶۴ کیلومتر روکش آسفالت رگلاژی پیمانی و پنج کیلومتر شانه‌سازی آسفالتی پیمانی را به ثبت رساند.

وی افزود: ‌این اداره کل همچنین لکه‌‌گیری آسفالت پیمانی به میزان ۵۷ کیلومتر و درزگیری پلیمری پیمانی به میزان ۵۹ هزار و ۷۳۲ متر را در دستور کار قرار داد.

کرمی همچنین از چاله پرکنی، لکه‌گیری و روکش آسفالت رگلاژی موضعی به صورت امانی و به متراژ ۱۳۲ کیلومتر خبر داد و گفت: تناژ آسفالت مصرفی به صورت پیمانی ۱۲۶هزار و ۳۰۵ تن، تناژ آسفالت مصرفی معادل هشت هزار و ۵۳۸ تن و جمع کل تناژ آسفالت مصرفی به صورت پیمانی و امانی طی ۱۱ ماهه سال گذشته ۱۳۴ هزار و ۸۴۳ تن گزارش شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه در خصوص بهسازی راه‌های روستایی استان نیز عنوان کرد: ۴۱ کیلومتر روکش راه روستایی، دو کیلومتر بهسازی و آسفالت، ۱۴ کیلومتر لایه اساس و قیر پاشی و شش کیلومتر عملیات خاکی نیز در این بازه زمانی انجام شده است.

افزایش ۱۰ درصدی تناژ جابه‌جایی کالا نسبت به دوره مشابه سال قبل

وی با بیان اینکه در سال گذشته کل تناژ جابجایی کالاهای جابه‌جا شده ۹ میلیون و ۱۶۸هزار تن بود، ‌گفت: تعداد حواله صادره ۵۶۱ هزار و ۴۵۵ عدد، تعداد بارنامه صادره ۶۱۰ هزار عدد و میزان بارنامه ثبت شده برای کالاهای اساسی نیز یک هزار و ۴۶۹ نسخه گزارش شد.

به گفته کرمی بیشترین حمل کالا طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ مربوط به شهرستان کرمانشاه با تناژ پنج میلیون و ۷۲۰ هزار و ۴۲۴ است و بیشترین حمل مربوط به کالای سیمان با تناژ یک میلیون و ۷۱۴ هزار به ثبت رسیده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه این اداره کل شش درصد افزایش بارنامه مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل و ۱۰ درصد افزایش تناژ جابه‌جایی کالا نسبت به دوره مشابه سال قبل را شاهد بود، گفت: ۱۰ کالای عمده استان سیمان (کیسه‌ای فله‌ای)، کلینگر، اوره، پلی اتیلن، کنجاله، سنگ سنگبری، گازوئیل، مازوت و چغندرقند بود.

خروج ۳۹هزار و ۱۵۹ مسافر ایرانی از مرزهای استان کرمانشاه

کرمی عملکرد اداره کل راهداری کرمانشاه در بحث ترانزیت را نیز تشریح کرد و گفت: در سال گذشته ناوگان ورودی به مرز پرویزخان ۱۰۶ هزار و ۵۵۴ ناوگان، ناوگان ورودی به مرز خسروی ۵۸ هزار و ۴۴۳ ناوگان، ناوگان ورودی به مرز سومار ۷۰ هزار و ۲۸۷ ناوگان، ناوگان ورودی به مرز شیخ صله ۴۵ هزار و ۶۸۲ ناوگان و ناوگان ورودی به مرز شوشمی ۲۴ هزار و ۶۰۵ ناوگان را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: تعداد ۱۸ هزار و ۴۱۲ مسافر ایرانی وارد این استان شدند و تعداد ۳۹هزار و ۱۵۹ مسافر ایرانی از مرزهای استان کرمانشاه خارج شدند؛ همچنین مسافر ورودی خارجی ۲۶ هزار و ۱۰۵ نفر و مسافر خروجی خارجی ۱۹ هزار و ۹۶۸ نفر اعلام شده است که این میزان افزایش ۷.۵ برابری مسافر ورودی خارجی و افزایش ۴.۷ برابری مسافر خروجی خارجی را در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد.

حذف عوامل انسداد و توقف ناوگان صادراتی و ترانزیتی در پایانه‌های مرزی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه تبادلات کالا را یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در مراودات کشورها خواند و گفت: استان کرمانشاه با دارا بودن پنج مرز زمینی با کشور عراق نقش بسزایی در انجام امور واردات و صادرات ترانزیت با کشور عراق، سوریه و دیگر کشورهای منطقه دارد.

کرمی ادامه داد: در این راستا در سال گذشته اقدامات خوبی از طریق برگزاری جلسات هماهنگی داخلی انجام شد و به صورت هر دو هفته یکبار جلسه مشترک مرزی فی مابین با حضور سرکنسولگری کشور عراق صورت پذیرفت که حاصل این اقدامات موجب حذف عوامل انسداد و توقف ناوگان صادراتی و ترانزیتی در پایانه‌های مرزی است.

وی اظهار کرد: توقف‌های طولانی مدت و ازدحام ناوگان حامل مواد سوختی در مرز پرویزخان و تداخل محل تردد این ناوگان با سایر وسائط نقلیه حامل کالاهای تجاری در محل پایانه مذکور باعث شده بود علاوه بر کندی عملیات، امکان بروز اتفاقات ناخوشایند آتش سوزی در مرز بیشتر شود، در این راستا با همکاری معاونت فنی و راه‌های روستائی نسبت به احداث و بهره‌برداری گذرگاه رینگ سوخت و همچنین استقرار یک دستگاه ماشین آتش نشانی به صورت شبانه روزی با همکاری سازمان آتش‌نشانی در کنار یک دستگاه خودرو سبک (کاپرا) مجهز به امکانات مورد لزوم ایمنی و نجات در پایانه پرویزخان اقدام شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه توقف‌های خارج از عرف و عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به آن را یکی از مواردی برشمرد که در مرزها باعث بروز مشکلاتی برای رانندگان می‌شود و گفت: در این زمینه نیز با پیگیری عوامل و پرسنل مستقر در مرزها نسبت به پیگیری و پرداخت کرایه و حق خواب رانندگان اقدام شده است.

فعالیت بیش از ۱۲هزار و ۷۰۰  ناوگان کامیون حمل و نقل کالا برونشهری در کرمانشاه

کرمی خاطرنشان کرد: میزان مبادلات کالایی مرزهای استان کرمانشاه در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ بیانگر آن است که مرز پرویزخان ۳۷ درصد، مرز خسروی ۲۵ درصد و مرز سومار ۱۹ درصد در میزان مبادلات کالا سهیم بودند؛ همچنین مرز شیخ صله ۱۶ درصد، مرز شوشمی دو درصد و سایر مرزها یک درصد را در ترانشیپمنت به خود اختصاص دادند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه این استان ۱۹هزار و ۱۱۶ راننده کامیون فعال در حوزه حمل و نقل ‌کالا دارد،‌گفت: دو هزار و ۷۲۴ راننده فعال در حوزه حمل و نقل مسافر نیز فعال هستند و تعداد کل ناوگان کامیون حمل و نقل کالا برونشهری ۱۲هزار و ۷۸۸ دستگاه و تعداد کل ناوگان حمل و نقل عمومی یکهزار و ۹۵۷ خودرو است.

انتهای پیام/