شناسهٔ خبر: 107985 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

اتصال نواحی پروازی ایران و قطر مزیتی مهم در حمل و نقل هوایی کشور است

وزیر راه و شهرسازی- کیش وزیر راه و شهرسازی گفت: اتصال نواحی پروازی بالای کشورهای قطر و ایران (FIR) مزیتی برای حمل و نقل بین المللی هوایی جمهوری اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در آیین امضای ۶ سند همکاری های مشترک بین ایران و قطر با اشاره به سفر ۲ روزه همتای قطری خود به جزیره کیش اظهار داشت: در این سفر فشرده کاری به منظور تعیین خط و مشی هر ۲ کشور در حوزه های مختلف حمل و نقل هوایی و دریایی  مذاکره های متعددی با حضور ۲ طرف انجام شد.

وی اضافه کرد: همچنین همکاری های مشترک در خصوص پشتیبانی ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از دیگر محورهای این گفت و گوها بود که امروز ۶ سند همکاری در این حوزه با حضور وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر به امضا رسید.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اتصال FIR ایران و قطر اظهار داشت: طی ۶۰ سال گذشته براساس توافقات سال های گذشته FIR ﴿نواحی پروازی بالای کشورها﴾ قطر در بحرین بوده به عبارتی هر هواپیمایی که درصدد فرود در خاک قطر بود باید از بحرین اجازه می گرفت که این مساله مشکلاتی را به همراه داشت.

وی یادآور شد: سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی به منظور کاهش مشکلات کشور در این خصوص از چند ماه گذشته رایزنی های مختلفی را آغاز کرد و با رای ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری) برای این اتفاق پس از ۶ دهه تغییر پیدا کرد.

قاسمی با بیان اینکه در واقع براساس این تصمیم هم قطر دارای مرز هوایی مستقل شد و هم ایران در خصوص رفت و آمد هوایی به این کشور دیگر مشکلاتی نخواهد داشت افزود: از طرفی از این پس اکثر هواپیماهایی که وارد خاک قطر می شوند باید از ایران ریجستر بشوند که این مساله درآمدهای هوایی ایران را برای کشور ما خواهد داشت.

انتهای پیام/