به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست مشترک شهریار افندیزاده معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی با سیدجعفر حسین رئیس دفتر کشوری سازمان بهداشت جهانی در جمهوری اسلامی ایران با موضوع ارتقاء ایمنی ترافیک امروز در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
در این جلسه، افندیزاده ضمن تقدیر از رئیس دفتر کشوری سازمان بهداشت جهانی در جمهوری اسلامی ایران به دلیل همکاریهای میان دو ارگان در زمینههای ایمنی ترافیک و پروژههای مشترک، اعلام کرد: ایران با دارا بودن بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر راههای اصلی اهمیت زیادی به موضوع ایمنی ترافیک میدهد.
وی افزود: معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی آمادگی دارد افزون بر تکمیل پروژههای از پیش تعریف و آغاز شده با همکاری WHO، پروژههای جدیدی با کمک تیم کارشناسی این معاونت برای افزایش ایمنی جادهای در کشور را تعریف و آغاز کند.
افندی زاده خاطر نشان کرد: طی سالهای گذشته برنامه ارتقای ایمنی ترافیک کشور تعریف شده و در راستای آن قطعا از فعالیتهای آموزشی، استفاده از تخصص و تجربه کشورهای دیگر و پروژههایی با این مضمون حمایت خواهیم کرد.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: اهمیت موضوع بانک اطلاعاتی طرح شده نیز در زمینه تحلیل و برنامهریزی برای کاهش شمار تصادفها و خسارتهای مالی و جانی مشخص است.
افندیزاده گفت: این معاونت درخواست دو حمایت عمده را از WHO دارد؛ نخست حمایت و پشتیبانی در تدوین برنامهها، اقدامهای ارتقای ایمنی ترافیک، کاهش جانباختگان تصادفهای رانندگی و مشارکت با کمیسیون ایمنی راههای کشور و دوم، حمایت در تقویت دانش و ارتقای توان نیروی انسانی کمیسیون ایمنی راهها و بهرهوران مربوط به آن و افزایش ظرفیتها.
وی انجام پروژههای آزمایشی با موضوع ارتقای ایمنی ترافیکی در کشور با همکاری WHO را برای ارتقای سطح ایمنی جادهای موثر شمرد و افزود: در سالهای گذشته در کشور فعالیتهای بسیاری برای کاهش تصادفها و تلفات جادهای انجام گرفته است.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در نوروز امسال بیش از ۵۰ میلیون خوردوهای سبک در جادههای کشور تردد کرد که متاسفانه در بازه ۲۰ روزه نوروز نزدیک به هزار جانباخته در راههای کشور داشتیم و این عددی قابلتوجه است.
وی ادامه داد: دلیل اصلی این تصادفات سهم ۹۰ درصدی جابهجایی کشور از جادههاست و این موضوع نشاندهنده اهمیت بالای ایمنی ترافیک است.
افندی زاده موضوع مهم دیگر را رعایت نکردن سرعتهای مجاز در جادهها دانست و گفت: بیشترین شمار تصادفها نیز در نزدیکی شهرها رخ میدهند که به دلیل کمتوجهی رانندگان به رانندگی با سرعت ایمن است.
به گفته معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی رعایت نکردن سرعت مجاز، خوابآلودگی، واژگونی و رعایت نکردن فاصلۀ مناسب از مهمترین عوامل تصادفها به ویژه در دوره نوروزی اخیر است.
وی افزود: یکی از راههای نظارت بر رعایت قانونها بهرهگیری از سیستمهای هوشمند است و البته مسائل انسانی به ویژه آموزش نقش مهمی دارند.
افندی زاده خاطر نشان کرد: قوانین حوزه ترافیک به اندازه کافی در کشور وجود دارد و مشکل اصلی رعایت نکردن این قانونها است.
وی ادامه داد: سیستمهای هوشمند میتوانند در نظارت بر و جلوگیری از تخطی از قوانین نقش مهمی بازی کنند.
افندی زاده در پایان از حضور حسین در وزارت راهوشهرسازی و حمایتهای وی از برنامههای ایمنیایی این وزارتخانه سپاسگزاری کرده و تشکیل کمیتهای کارشناسی با حضور متخصصان این وزارتخانه و WHO برای بازنگری پروژههای گذشته، بررسی مشکلات و تعریف فعالیتهای جدید برای دستیابی به اهداف این وزارتخانه را مطرح کرد.
اعلام آمادگی WHO برای همکاری با وزارت راه و شهرسازی در زمینه ارتقاء ایمنی ترافیک
در ادامه این جلسه سیدجعفر حسین، رئیس دفتر کشوری سازمان بهداشت جهانی با تایید اظهارات افندیزاده آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده و نسبت به دعوت از تیمهای متخصص بینالمللی به منظور همکاری با وزارت راهو شهرسازی و تبادل دانش و تجربه ابراز تمایل کرد.
وی همچنین بر موضوع طرح شده توسط معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی مبنی بر بهرهگیری از سیستمهای هوشمند ترابری و نیز نقش اصلی رفتار و فرهنگ رانندگی در تصادفهای ترافیکی تاکید کرده و افزود: حدود ۷۰ درصد تصادفها ناشی از رفتار نادرست رانندگی است.
حسین همچنین به اطلاعرسانی بهتر در زمینه رعایت نکات بهداشتی مرتبط با کووید ۱۹ در فرودگاههای ایران و به ویژه فرودگاه بینالمللی امام خمینی تاکید کرد.
رئیس دفتر کشوری سازمان بهداشت جهانی ضمن تقدیر از فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی، ایران در سالهای اخیر فعالیتهای بسیار خوبی در زمین ایمنی ترافیک انجام داده و دارای زیرساختهای جادهای مناسب در عین گستردگی بالا، نیروی متخصص و آگاه بسیار و امکانات ایمنی مدرن است.
وی ملت ایران را ملتی فرهیخته معرفی کرد و افزود: در ایران منابع قانونی، زیرساختی، نیروی خبره و متخصص به حد کافی فراهم است و راه برای فعالیتهای بهبود ایمنی ترافیک باز است.
حسین تاکید کرد: ایمنی ترافیک اکنون یک موضوع جهانی شده که توجهات بسیار را به خود جلب کرده و سازمان ملل متحد نیز قطعنامهای در همین موضوع به تصویب رسانده است.
به گفته رئیس دفتر کشوری سازمان بهداشت جهانی، ایران در میان کشورهایی است که شمار بالای زخمیان و مرگومیر در اثر برخوردهای جادهای را دارند، به همین دلیل WHO مایل است راههای افزایش همکاری با دولت جمهور ی اسلامی ایران را بررسی کرده و توان و امکان پشتیبانی خود را برای بهبود ایمنی ترافیک در ایران تبیین کند.
حسین زمینههای مهم قابل بررسی برای همکاری را در ایران دو حوزه گردآوری، ثبت و انبارش اطلاعات و مدیریت ترافیک و اعمال قانون دانست و با اشاره به پروژه مدیریت سرعت که هماکنون در ایران با همکاری WHO اجرا میشود، گفت: ۳ دانشگاه علموصنعت ایران، تبریز و خوارزمی در کنار تیمهایی از وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و پلیس راه در پیشبرد آن کوشا بودهاند و اعلام کردند که برونداد و نتایج این پروژه برای استفاده دیگر اعضای سازمان ملل در یک گزارش جهانی تدوین و منتشر خواهد شد.
وی تمایل سازمان بهداشت جهانی را به ویژه در زمینههایی همچون گردآوری داده، آموزش، طراحی سیاستهای ایمنی و اجرای اقدامهای ایمنی اعلام کرد.
اجرای آزمایشی پروژه مدیریت سرعت در ۳ استان ایران با همکاری سازمان بهداشت جهانی
گفتنی است در این نشست رضا نفیسی، رییس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حملونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پیشینۀ همکاری مشترک با سازمان بهداشت جهانی در زمینه ایمنی ترافیک، به ارائه توضیحاتی درباره پروژه مدیریت سرعت پرداخت و گفت: این پروژه با همکاری WHO به طور آزمایشی در ۳ استان اصفهان، مرکزی و خراسان رضوی انجام میگیرد و طی آن مشاوران بینالمللی این سازمان با حضور در راههای کشور، تشکیل جلسهها و ارائۀ نکات آموزشی و فنی در پیشبرد پروژه مشارکت داشتهاند.