شناسهٔ خبر: 108186 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مجری طرح اعلام کرد؛

افزایش سهم کشور از حمل‌و‌نقل بین‌المللی با راه‌آهن بستان‌آباد - تبریز/صرفه‌جویی ۱.۵ میلیارد لیتری مصرف سوخت/ استفاده از تولید داخل در بخش روسازی و زیرسازی این پروژه

افتتاح راه آهن میانه - بستان آباد مجری طرح خط آهن «میانه - بستان آباد - تبریز» از پیش‌بینی صرفه جویی ۱.۵ میلیارد لیتری مصرف سوخت به طور سالانه با تکمیل راه‌آهن میانه - بستان آباد- تبریز خبر داد.

حمید علی محمدزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره مزایای پروژه ریلی «میانه - بستان آباد - تبریز» اظهار کرد: این خط آهن با هدف افزایش بهره‌وری حمل‌ونقل با کاهش تعداد ۱۹ ایستگاه به ۱۰ ایستگاه راه‌اندازی شد که ۵ ساعت زمان سفر و ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر را کاهش می‌دهد.

وی افزود: از دیگر مزایای این طرح کاهش خسارت‌های جانی و مالی در جاده دو خطه موجود میانه- تبریز است که هر سال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.

علی محمدزاده دیگر مزایای این پروژه را درصورت انتقال بار روی ریل، صرفه جویی ۱.۵ میلیارد لیتری در مصرف سوخت به طور سالانه اعلام کرد و گفت: همچنین کاهش ۵۰ میلیارد تومانی تبعات و خسارات آلاینده‌ها نیز به دنبال تکمیل این خط آهن پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه جزئی از کریدور شرقی- غربی کشور و کریدور TAR بین‌المللی آسیا- اروپا است، افزود: با تکمیل این پروژه سهم کشور از حمل و نقل بین‌المللی افزایش می‌یابد.

افزایش تناژ بار به ۷ میلیون تن پس از ۲۰ سال

علی محمدزاده خاطر نشان کرد: خط آهن «میانه - بستان آباد - تبریز» میزان تناژ بار را بعد از ۲۰ سال از عمر طرح، از ۲ میلیون تن به ۷ میلیون تن افزایش می‎دهد و ظرفیت جابجایی مسافر نیز از یک میلیون نفر به ۲ میلیون نفر خواهد رسید.

مجری طرح خط آهن «میانه - بستان آباد - تبریز» از اشتغالزایی مستقیم ۲ هزار نفر حین اجرا و ۴۰۰ نفر در زمان بهره برداری خبر داد.

وی در ادامه به ویژگی‌های بی‌نظیر و منحصر به فرد این طرح ریلی در بخش طراحی اشاره کرد و گفت: این خط اولین راه آهنی است که زیر سازی آن از ابتدا به صورت دو خطه اجرا شده و همچنین امکان برقی شدن نیز برای آن فراهم شده است.

علی محمدزاده بیان کرد: ایستگاه‌های مشترکی در محور نزدیک کلانشهر تبریز با قطار شهری تبریز با نام ایستگاه خاوران، ائل گلی و پایانه اتوبوسرانی بزرگ تبریز جانمایی شده که با قطار درون شهری و برون شهری تبادل مسافر خواهند داشت.

وی درباره دیگر ویژگی‌های این پروژه گفت: سازه‌های مهم و بی‌نظیری هم در مسیر اجرا شده که حدود ۶ کیلومتر پل‌های دره‌ای بزرگ دارد و از جمله آن‌ها پل یک کیلومتری باسمنج با ستون‌های مرتفع ۴۰ متری و ۲۰ دهنه ۵۰ متری است.

علی محمدزاده افزود:حدود ۷ کیلومتر تونل و گالری در مسیر کارشده، که تونل شبلی به طول حدود ۳ کیلومتر به صورت دو خطه  از جمله سازه‌های مهم این مسیر است.

وی خاطر نشان کرد: از جمله امتیازات اجرایی این طرح آن است که اصول مدیریت HSE در تمامی مراحل رعایت شده و به همین دلیل تاکنون هیچ خسارت جانی و مالی قابل توجهی در مدت عملیات اجرایی اتفاق نیفتاده است.

مجری طرح خط آهن «میانه - بستان آباد - تبریز» درباره دیگر امتیازات این طرح گفت: برای رفتار سنجی دقیق و اقدامات پیشگیرانه در روند اجرای تونل‌ها از ابزار دقیق استفاده شده و برای حصول کیفیت بالا و یکنواختی و پیوستگی المان ها در اجرا از قالب‌های لغزنده برقی و هیدرولیکی استفاده شده است.

علی محمدزاده درباره بحث پیشرانی توضیح داد: با توجه به محدودیت‌های محیطی که در دره‌های بزرگ وجود داشت، در این طرح از روش پیشرانی عرشه استفاده شده که از تکنولوژی‌های روز اجرای پل‌های بزرگ دره‌ای است.

وی ادامه داد: در این طرح به تولید داخلی نیز توجه شده و برای اولین بار در کشور در زیر سر تیرهای پل‌های خاص ریلی در مقیاس بزرگ از بالشتک‌های الاستومری تولید داخل استفاده شده که نشانه ارزش‌گذاری به خلاقیت و دانش ایرانی است.

علی محمدزاده اظهار کرد: در عرشه پل‌ها نیز از ورق‌های خاص st۵۲ ۳n  تولید کارخانه اکسین اهواز استفاده شده که این نوع ورق‌ها پیش از این، از کشورهایی مثل اوکراین وارد می‌شد.

وی افزود: همچنین برای اولین بار در تکمیل ریل‌گذاری این محور از ریل ملی ساخت کارخانه ذوب آهن اصفهان استفاده شده است.

مجری طرح خط آهن «میانه - بستان آباد - تبریز» گفت: در این پروژه هم در بخش روسازی و هم در بخش زیرسازی رویکرد توجه به تولید داخل مد نظر قرار گرفته است.

علی محمدزاده درباره میزان پیشرفت این پروژه نیز بیان کرد: تا کنون مسیر میانه تا ایستگاه خاوران  این پروژه حدود ۹۶  و نیم درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ۱۳۲ کیلومتر اول این مسیر از میانه تا ایستگاه بستان آباد در سال ۹۸ به اتمام رسید اما با توجه به اینکه باید ظرفیت خط بازدهی لازم را داشته باشد، تکمیل خط تا  ایستگاه خاوران نیز ضروری بود تا در مجموع جذب بار و مسافر این خط بازدهی مناسب داشته باشد.

تکمیل راه آهن «میانه - بستان آباد - تبریز» در ۳ ماه‌ آینده با تامین اعتبار

وی ادامه داد: مجموعا از میانه تا ایستگاه خاوران  به طول ۱۷۶ کیلومتر است که حدود ۳ درصد از کار باقی مانده و برنامه‌ریزی شده بعد از تخصیص اعتبار که با سفر رییس جمهور محترم به استان انجام خواهد شد ظرف حدود ۲ الی ۳ ماه، با تامین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز به سرانجام برسد.

به گفته علی محمدزاده تاکنون برای فاز اول یعنی از میانه تا بستان آباد حدود ۹۰۰میلیارد تومان و از بستان آباد تا خاوران هم یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه دولتی و اوراق خزانه تامین اعتبار و هزینه شده است که ارزش روز کل آن ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر برای اتمام کامل طرح و اتصال به ایستگاه راه آهن اصلی کلانشهر تبریز و اروپا  به منظور تامین اعتبار در حال رایزنی برای جذب سرمایه‌گذاری، فاینانس، تهاتر نفتی و ... هستیم و چند شرکت نیز اعلام آمادگی کرده اند، همچنین به طور موازی فاینانس سند همکاری چین هم پیگیری می‌شود.

علی محمدزاده در خصوص میزان بدهی این پروژه گفت: برای پیمانکاران، مشاوران و بخشی از اراضی مسیر که تملک اراضی شده، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داریم و نشان‌گر این است که پیمانکاران و مشاوران این محور  بخاطر تسریع در بهره برداری، فرا تر از  تخصیص اعتبار کار کرده‌اند که جای قدردانی دارد.