شناسهٔ خبر: 108268 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد:

تامین ۲۹۸ هکتار زمین نهضت ملی مسکن در کردستان/ ۱۶۰۰ واحد مسکونی در سطح استان در دست ساخت است

عرفان مرادی مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان گفت: از مجموع ۱۷۵۳ هکتار زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تاکنون حدود ۲۹۸ هکتار زمین را تامین کرده‌ایم و هم‌اکنون ۱۶۰۰ واحد مسکونی را هم در دست ساخت داریم.

عرفان مرادی مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره آخرین وضعیت پالایش ثبت‌نام متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن در این استان، گفت: در برنامه ابلاغی از طرف وزارتخانه، سهمیه استان کردستان در طرح نهضت ملی مسکن ۸۷ هزار و ۲۳۹ واحد تعیین شده است که البته تا پایان مهلت ثبت‌نام مجموعا ۱۴۲ هزار نفر در سطح استان ثبت نام کردند.

وی افزود: تا امروز بالغ بر ۶۰ هزار نفر از طریق سه گزینه مربوط به پالایش، مورد پالایش قرار گرفته‌اند و در استان هم ما در شهر سنندج از طریق کارگزاری که جذب کرده‌ایم، در حال انجام ادامه پالایش هستیم و ان‌شاءالله پالایش را برای طرح نهضت ملی مسکن در استان کردستان تا پایان خردادماه به سرانجام خواهیم رساند.

مرادی ادامه داد: در همین فاصله ما برای تامین زمین هم از مجموع ۱۷۵۳ هکتار زمین مورد نیاز، حدود ۲۹۸ هکتار زمین را تامین کرده‌ایم و به موازات آن عملیات اجرایی طرح را هم در اکثر شهرستان‌های استان شروع کرده‌ایم. در استان کردستان مجموعا ۱۰ شهرستان داریم که جمعیت ۴ شهرستان شامل سنندج، سقز، بانه و مریوان بالای صد هزار نفر است که متولی ساخت مسکن در آنها اداره‌کل راه و شهرسازی استان است.

همچنین به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان، متولی ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در ۶ شهرستانِ دیگر استان که جمعیت‌شان زیر ۱۰۰ هزار نفر است، به همراه ۲۱ شهر دیگر هم که جمعیت‌شان زیر ۲۵ هزار نفر است، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

وی اضافه کرد: در شهر سنندج فعلاً برای حدود ۲۵۰۰ نفر زمین تامین کرده‌ایم و عملیات اجرایی حدود ۳۶۰ واحد شروع شده است. همچنین برای ساخت واحد در سطح شهر سنندج ۶ سازنده دیگر انتخاب کرده‌ایم.

مرادی با بیان اینکه با توجه به شرایط توپوگرافی استان و محدودیت زمین در کردستان، ما با مشکل جدی در خصوص تامین زمین مواجه هستیم، ادامه داد: ما راه‌هایی را که از طریق وزارتخانه پیشنهاد شده است، از قبیل الحاق به محدوده زمین‌های دولتی - که بسیار محدود بوده است - و همچنین تهاتر و استفاده از اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی، یک یک همه را طی کرده‌ایم و تا به امروز در شهرستان سقز حدود ۱۱۲ هکتار زمین به محدوده خدماتی شهر الحاق کرده‌ایم، در شهرستان دیواندره ۵۰ هکتار و در شهرستان قروه ۱۲ هکتار، فرآیند الحاق در دست اجراست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در عین حال گفت: مشکل اساسی ما در کردستان در زمینه تامین زمین، دو بخش است؛ اول اینکه ما علاوه بر محدودیت و کمبود زمین، با این مشکل روبه‌رو هستیم که زمین‌های استان جزو اراضی کشاورزی درجه یک و دو هستند و با توجه به تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید، امکان بهره‌برداری از آنها را برای ساخت مسکن نداریم. مسئله دوم نسق‌دار بودن زمین‌های کشاورزی است؛ یعنی زمین‌های کشاورزی استان کردستان عموما دارای سند تک‌برگ نیستند، بلکه نسق زراعی دارند و طبق قانون هم ما زمین‌هایی را می‌توانیم وارد فرآیند الحاق به محدوده خدمات شهری کنیم که حتما دارای سند باشند و سندشان هم به نام دولت باشد.

وی عنوان کرد: در نشست اخیر مقام عالی وزارت راه و شهرسازی با مدیران کل استانی، این موارد را در مورد استان کردستان مطرح کردیم و انشاءالله آنها را با استاندار کردستان و همچنین از طریق وزارتخانه پیگیری می‌کنیم. ضمنا تا امروز بالغ بر ۱۶۰۰ واحد مسکونی را هم در دست ساخت داریم که متولی ساخت ۱۳۰۰ واحد آن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۳۰۰ واحد مابقی هم اداره‌کل راه و شهرسازی استان است.