شناسهٔ خبر: 108373 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

آخرین اقدامات برای احیای خلیج گرگان؛

بیل‌های مکانیکی برای احداث اولین داک ۱۰۰ هکتاری جهت لایروبی آشوراده وارد منطقه شدند

خلیج گرگان مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گلستان از ورود بیل‌های مکانیک برای احداث اولین داک ۱۰۰ هکتاری جهت لایروبی کانال آشوراده با هدف احیای خلیج گرگان خبر داد.

اله‌یار اسعدی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به تازه‌ترین اقدامات برای لایروبی کانال‌های ورودی به خلیج گرگان جهت احیای آن، ضمن یادآوری این نکته که در گام اول به عنوان برنامه کوتاه مدت جلوگیری از تشدید خشک‌شدگی خلیج گرگان در دستو کار قرار دارد و برنامه بلندمدت نیز توسط دستگاه‌های مرتبط انجام خواهد شد، گفت: در حال حاضر بیل‌های مکانیکی جهت احداث داک ۱۰۰ هکتاری وارد منطقه شده‌اند و بعد از اتمام عملیات ساخت داک، طبق توافقاتی که با پیمانکار (قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا) انجام شده است، لایروب‌ها هم جهت لایروبی کانال آشوراده وارد منطقه می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشغول نهایی کردن قرارداد لایروبی کانال آشوراده با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا هستیم، افزود: طبق تصمیم مشاورین پروژه، احداث ۳ مورد داک برای تخلیه رسوبات در کانال آشوراده نیاز است که بر اساس صحبت‌هایی که با پیمانکار انجام شده است، تا یک ماه آینده ۲ داک دیگر در منطقه احداث و بلافاصله پس از آن لایروبی کانال آشوراده آغاز خواهد شد.

اسعدی با اشاره به اینکه مطالعات طراحی مهندسی توسط مهندسان مشاور ذیربط و مهندسان مشاور دارای رتبه یک بندرسازی و سازه‌های دریایی انجام شد و مطالعات طراحی کانال که باید مصالح حاصل از لایروبی در آن تجمیع شود، مدنظر قرار گرفت، عنوان کرد: استاندار گلستان و دادستان و نیز فرماندار شهرستان بندر ترکمن حمایت کامل خود را از انجام این پروژه مهم کشوری اعلام کرده‌اند و پیگیر پیشرفت عملیات هستند. ضمن اینکه طبق اطلاع بنده، به جهت اهمیت پروژه، دفتر رئیس جمهوری هم از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خواسته‌اند که حداقل هر دو هفته یک بار گزارش عملیات اجرایی کار را ارائه کند.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گلستان، اقدامات صورت گرفته به عنوان بخشی از فعالیت‌ها در راستای مصوبه جلسه چهارم کارگروه ملی تالاب‌ها مدنظر قرار گرفته و وظایفی برای دستگاه‌های مرتبط با این موضوع تبیین شده که این اقدامات به موازات توسط دستگاه‌های ذی‌ربط انجام خواهد شد.

یادآوری می‌شود، هیأت وزیران در  ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰ و در راستای اجرای دستور رئیس جمهور در سفر به استان گلستان مبنی بر تسریع در علاج‌بخشی و لایروبی کانال‌های جزیره میانکاله و خلیج گرگان، مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را تصویب کرد.

پیشتر هم محمدرضا اله‌یار؛ ‌عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه شرایط به وجود آمده در خلیج گرگان ناشی از کاهش تراز آب دریایی خزر است و باید بدانیم که از سال ۷۴، شاهد روند نزولی کاهش تراز آب خزر هستیم، گفته بود: باید مسائل مربوط به حق‌آبه‌هایی که به خلیج گرگان می‌ریزد و لایروبی آنها هم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، مد نظر قرار گیرد.