شناسهٔ خبر: 108525 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی صادر کرد؛

بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و احتمال برخورد صاعقه

رعد و برق سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس این اطلاعیه نوع مخاطره سامانه، رگبار باران، رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک موقت اعلام شده است.

منطقه اثر آن در روز دوشنبه پنجم اردیبهشت، آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، جنوب اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی خوزستان و شرق کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.

این سامانه روز سه‌شنبه استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان و یزد را در بر می‌گیرد.

همچنین اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، غرب کردستان، شمال زنجان، گلستان و خراسان شمالی نیز روز چهارشنبه درگیر این سامانه می‌شوند.

اثر مخاطره این سامانه آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، خیزش گردوخاک موقت و کاهش دید، آسیب به سازه‌های موقت، شکستن درختان فرسوده و آسیب به صنعت کشاورزی اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها، احتیاط در تردد بین شهری، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمانهای نیمه کاره، عدم چرای دام و عدم سم پاشی در مزارع توصیه کرده است.