شناسهٔ خبر: 108562 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و ‌دریانوردی استان مازندران خبر داد:

۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه راه دسترسی بندر نوشهر/ حوضچه و کانال دسترسی بندر فریدونکنار ۱۷۰ هزار مترمکعب لایروبی شد

بندر نوشهر مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران، پیگیری و اجرای پروژه راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی را مهم‌ترین دغدغه این اداره کل طی سال‌های اخیر برشمرد و از پیشرفت ۷۰ درصدی این پروژه خبر داد.

محمدتقی انزان‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه ساخت راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی که یکی از پروژه‌های مهم این اداره‌کل به شمار می‌رود، گفت: راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی به طول ۲.۶ کیلومتر است و ۴ دهانه پل دارد که طول مجموع آن ۶۱۰ متر است و مسیری است که می‌بایست برای آن تملک اراضی از اشخاص به تعداد ۱۰۲ پلاک و به میزان تخمینی ۷ هکتار انجام شود.

وی درباره وضعیت تملک اراضی مورد نیاز برای اجرای این پروژه نیز توضیح داد: از ۱۰۲ پلاک، تقریبا ۸۰ پلاک را خریداری کرده‌ایم و ۱۲ پلاک در دست کارشناسی است و در مورد تعدادی دیگر از زمین‌ها، هنوز مالکان با سازمان آب منطقه‌ای برای خروج ملک از بستر، به نتیجه قطعی نرسیده‌اند. بخشی از مسیر هم حریمِ در بستر رودخانه محسوب می‌شود که آن قسمت که در اختیار مردم است، مطابق مقررات تملک خواهد شد و قسمتی هم که در بستر رودخانه است، می‌بایست از سازمان آب منطقه‌ای اجاره گرفته شود که مقدمات آن نیز، فراهم و مجوزهای لازم اخذ شده است.

انزان‌پور همچنین عنوان کرد: در حال حاضر بخش اعظمی از شمع و ستون‌های پروژه اجرا شده است؛ عمق این شمع و ستون‌ها به تناسب از ۹ تا ۲۹ متر در نوسان است. ضمن اینکه ما اولین دهانه‌های برگشتی را هم زده‌ایم و بتن‌ریزی عرشه یکی از پل‌ها را هم در اسفندماه سال گذشته شروع کرده‌ایم. در مجموع با توجه به اینکه پروژه مذکور در کنار رودخانه و در بستر دریا اجرا می‌شود، یکی از فنی‌ترین پروژه‌هایی به شمار می‌رود که هم‌اکنون در سطح استان در دست اجراست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران با بیان اینکه اعتبار اولیه طرح ساخت راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی (بدون تعدیل) ۸۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده است که البته با تعدیل ممکن است به حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هم برسد، گفت: خوشبختانه با حمایت استانداری و فرمانداری نوشهر و همچنین پشتیبانی سازمان بنادر و دریانوردی، پروژه بدون مانع جدی در حال تکمیل است و تاکنون هم بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر فریدونکنار، عنوان کرد: در این بخش ما دو نوع پروژه در دست احداث داریم؛ یکی لایروبیِ احداثی بود که مربوط است به حجم رسوب انباشتی چندساله که می‌بایست توسط بخش خصوصی انجام می‌شد ولی متاسفانه انجام نشد؛ که ما آن را به عنوان یک پروژه لایروبی احداثی آن را تعریف کردیم و پس از ابلاغ مصوبه آن از طرف سازمان بنادر و دریانوردی، پروژه به مناقصه گذاشته شد که یک شرکت بخش خصوصی کار را بر عهده گرفت و خوشبختانه این پروژه لایروبی به میزان ۱۷۰ هزار متر مکعب انجام و عمق لازم تامین شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران همچنین با بیان اینکه بخش دیگری از لایروبی، لایروبی نگهداری است که لایروبیِ روتین همه بنادر است که با استفاده از لایروب‌های موجود در بنادر شمال در حال انجام آن هستیم، گفت با لایروبی‌های صورت گرفته، در حال حاضر ایمنیِ نسبی در خصوص تردد شناورها و کشتی‌های تجاری فراهم است که البته با توجه به عقب‌نشینی دریای خزر، ما با کاهش آبخور هم در سواحل کشورمان و هم در سواحل شمالی خزر (در کشورهای همسایه) مواجهیم.

انزان‌پور همچنین ساخت نخستین ترمینال اختصاصی کانتینری شمال کشور در بندر نوشهر، تأمین دو دستگاه مکنده غلات، فراهم کردن مقدمات انتقال یک دستگاه جرثقیل از بندر شهید رجایی و دمونتاژ آن در بندر نوشهر را از دیگر دستاوردهای اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران در سال‌های اخیر برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اقدام و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از سوی بخش خصوصی، شاهد رونق هرچه بیشتر فعالیت‌های تجاری در بنادر استان باشیم.