شناسهٔ خبر: 10866 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

میرشفیع اعلام کرد:

افتتاح ۱۱۱۳ پروژه راه‌روستایی به طول ۴۴۰۰ کیلومتر در هفته دولت/ ۷ هزار کیلومتر از راه‌های روستای در معرض تخریب معادن هستند

حسين ميرشفيع معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی از افتتاح ۱۱۱۳ پروژه به طول ۴۴۰۰ کیلومتر در هفته دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ حسین میرشفیع امروز شنبه ۳۱ مرداد در نشست خبری با اعلام اینکه در هفته دولت مجموعا ۱۱۱۳ پروژه به طول ۴۴۰۰ کیلومتر آماده افتتاح است گفت: سرمایه‌گذاری که در این زمینه انجام شد ۸۱۸ میلیارد تومان بوده که بخشی از آن مربوط به احداث و آسفالت راه جدید و بخش دیگر مربوط به روکش راه‌های موجود بوده است. ۲ هزار کیلومتر از این راه‌ها روکش آسفالت راه روستایی و ۲۳۷۰ کیلومتر نیز مربوط به آسفالت راه‌های جدید است.

معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۲۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی در ۶ ماه اخیر روکش و آسفالت شده است گفت: امیدواریم در ادامه سال با تخصیص منابع مقدار بیشتری از این راه‌ها را تحت پوشش قرار دهیم در حال حاضر ۵۴ هزار کیلومتر از راه‌های روستایی عمر بیش از ۱۰ سال دارند که این مسئله نیاز به تخصیص اعتبار ویژه دارد.

میر شفیع افزود: تردد در راه‌های روستایی نیز در مقایسه با گذشته افزایش یافته و باید بخشی از راه‌های روستایی ارتقای مشخصات پیدا کند که این مسئله هم به منابع ویژه نیاز دارد./

میرشفیع با اشاره به اینکه ۲۱ میلیون نفر در روستا ساکن هستند، اظهار کرد: در کشور ۳۷ هزار روستای دارای ۲۰ خانوار داریم که جمعیت عشایری و شهرنشین‌ها هم از شبکه راه‌های روستایی بهره‌مند می‌شوند.

معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سه ماهه اول امسال ۲۸.۵ درصد کاهش تلفات را در جاده‌های روستایی داشتیم، افزود: این آمار را سازمان پزشکی قانونی اعلام می‌کند و امیدواریم با توجه به افزایش سفرهای تابستانی در شهریور ماه، خودروها ایمنی بیشتری را رعایت کنند تا شاهد افزایش تلفات نباشیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه سرمایه‌گذاری کافی در راه‌های روستایی انجام نشده است، افزود: علی‌رغم آنکه بودجه کمی داریم اما سعی شده در برخورداری حداقلی راه‌های روستایی از شبکه حمل و نقل پیشرفت زیادی داشته باشیم.

میرشفیع با اشاره به اینکه هنوز اعتبارات راه روستایی در بخش ملی و استانی اختصاص نیافته است، گفت: تکیه ما بیشتر بر سهمیه قیر دولتی و توان پیمانکاران در اجرای پروژه‌ها بوده است. در غیر این صورت ما منابع کافی برای ساخت و بهسازی راه‌های روستایی در اختیار نداشتیم.

معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در اسفندماه سال گذشته ۱۰۵ هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی داشتیم، گفت: به این آمار امسال ۲۳۰۰ کیلومتر اضافه شده و میزان راه‌های آسفالته ما به ۱۰۷ هزار و ۴۰۰ کیلومتر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه طول راه‌های روستایی آسفالته و شوسه کشور ۱۳۲ هزار کیلومتر است، افزود: معاونت پلیس راه روستایی در  پلیس راهنمایی و رانندگی تشکیل شده است اما هنوز میزان حضور پلیس از نظر ما راضی‌کننده نیست.

میرشفیع با اشاره به قانون اختصاص ۶۰ درصد از جرایم برون شهری به ایمنی راه‌ها گفت: این اعتبار در سال گذشته و امسال هنوز به ما اختصاص نیافته است.

معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی در خصوص نگهداری راه‌های روستایی گفت: منابع لازم را برای نگهداری راه روستایی نداریم در حالی که هر پنج سال یکبار نیاز به روکش آسفالت و هر دو سال یکبار نیاز به خط‌کشی در را‌ه‌ها داریم اما بخش نگهداری راه روستایی از طریق اعتبارات عمرانی انجام می‌شود که بسیار ناچیز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ناوگان حمل و نقل روستایی گفت: حمل و نقل عمومی روستایی تا به حال تحت مدیریت خاصی قرار نداشته است و به صورت سنتی وسایل حمل و نقل عمومی روستایی تردد می‌کردند و هر چه وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده و غیرقابل استفاده می‌شد نظارتی بر آن و روند نوسازی ناوگان صورت نمی گرفت در حال حاضر در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اداره کلی برای حمل و نقل روستایی تأسیس شده است که هدف آن سامان بخشیدن به ناوگان حمل‌ونقل روستایی است.

وی با بیان اینکه قراردادهای خوبی برای نوسازی حمل و نقل روستایی با کمک کمیته امداد منعقد شده است افزود: چندین شرکت برای خرید ناوگان در نظر گرفته شده است همین طور وام ارزان قیمت با ۴ درصد کارمزد پیش‌بینی شده تا حمل‌ونقل روستایی توسعه پیدا کند و متولی این موضوع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

میرشفیع در پاسخ به سئوالی درباره تخریب راه‌های روستایی به وسیله وجود معادن اظهار کرد: طبق آخرین آمار ۷ هزار کیلومتر از راه‌های روستای در معرض تخریب معادن هستند و این مسئله وجود دارد که برای رسیدن به هر معدن از چندین شبکه راهی استفاده می‌شود و این مسئله به راه‌های روستایی آسیب می‌زند. در قانون بهره‌برداری از معادن پیش‌بینی شده است که بخشی از درآمد معادن به نوسازی پروژه‌های عمرانی در همان شهرستان اختصاص پیدا کند که البته این منابع با وجود توافقات انجام شده با وزارت صنعت٬ معدن و تجارت هنوز به این وزارتخانه اختصاص پیدا نکرده است.

وی با یادآوری این‌که متاسفانه سرمایه‌گذاری برای راه‌های روستایی امکان‌پذیر نبوده و اعتبارات به اندازه نیاز تامین نشده است، تصریح کرد: هنوز اعتبارات استانی و ملی به راه‌های روستایی در سال جاری تخصیص نیافته و از سهمیه قیر وزارت راه و شهرسازی و توان پیمانکاران در این بخش استفاده شده است.

معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تا اسفند ماه سال گذشته ۱۰۵ هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی داشته‌ایم که حدود دو هزار کیلومتر در سال ۹۴ به این رقم اضافه شده است.

میرشفیع با اشاره به این‌که معاونت راه روستایی در پلیس راه تشکیل شده است، گفت: با همکاری‌های به عمل آمده کاهش تلفات را شاهد بوده‌ایم، اما با وجود این‌که باید ۶۰ درصد جرایم رانندگی راه‌های برون شهری به ایمن‌سازی این راه‌ها اختصاص یابد، هنوز اختصاص نیافته است.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در ۱۰ سال آینده باید ۱۷۳ هزار کیلومتر راه روستایی داشته باشیم که ۱۳۲ هزار کیلومتر ساخته شده است و مطالعات مرحله بعدی برای احداث راه‌های جدید در ۱۷ استان انجام شده و قصد داریم با ارتقای مشخصات بخشی از این راه‌ها با مشخصات راه‌های اصلی و فرعی اجرایی و شیب٬ شعاع قوس و لایه‌های روسازی راه‌ها تقویت شود. بخشی دیگر از راه‌ها نیز با مشخصات راه روستایی باشد.

وی تأکید کرد: ۱۰ درصد از راه‌های روستایی آسفالته نیاز به ارتقای مشخصات به راه‌های بالاتر دارند و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد نیز می‌توانند با مشخصات کمتر از راه‌روستایی اجرایی شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به این‌که در بهار امسال ۲۸.۵ درصد کاهش تلفات جاده‌ای در راه‌های روستایی ثبت شد، بیان کرد‌: خطر در ماه شهریور بیشتر در راه‌های روستایی وجود دارد چراکه هم تردد افزایش می‌یابد و هم این‌که دامداران از این راه‌ها بیشتر استفاده می‌کنند.

وی افزود: تلفات در جاده‌های برون‌شهری ۱۳هزار نفر است که ۴۵ درصد آن مربوط به عبور موتور سوار و افراد پیاده‌ هستند و اغلب این تلفات مربوط به راه روستایی است.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در خصوص نبود انسجام در معاونت راه روستایی و بخش‌بندی هر کدام از وظایف این معاونت در سازمان‌های دیگر گفت: این یکی از مشکلات بخش راه روستایی است و ما از نظر ساختار سازمانی در مضیقه هستیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون با ارتباطات و هماهنگی بین سازمان‌های دیگر کارها را پیش برده‌ایم، افزود: پیشنهاد تغییر در ساختار این معاونت به وزیر راه و شهرسازی داده شده و از آنجایی که تغییر ساختار کل وزارتخانه در حال انجام است، توسعه معاونت روستایی در بخش مسکن و راه‌ها هم در حال بررسی قرار دارد.

وی مفیدترین کارها برای ایمنی راه‌ها را خط کشی‌های به موقع و سریع و ایمن سازی تقاطع‌ها برشمرد و گفت: در پیچ‌های تند و خطرناک حوادثی رخ می‌دهد که برای این مناطق استفاده از خاک‌ریز جهت ایمن‌سازی در پرتگاه‌ها استفاده می‌شود.

میرشفیع درباره استفاده از ظرفیت خیرین راهساز گفت: تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم استفاده از ظرفیت تشکیلات خیرین راهساز است که با مشارکت آن‌ها پروژه‌های مشترک را اجرایی کنیم.

وی افزود: جدای از بحث خیرین سال گذشته مشارکت دهیاری‌ را شاهد بودیم که هزار کیلومتر راه با مشارکت آن‌ها و خیرین در دست اجرا داریم . همچنین در خصوص تأمین قیر پروژه‌ها خیرین کمک شایانی کرده‌اند./

نظر شما