شناسهٔ خبر: 108688 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره ایمنی وحفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خبر داد؛

برخورد قانونی با دو شناور متخلف در ایجاد آلودگی دریایی در بوشهر

آلودگی دریایی رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی بوشهر از وقوع دو مورد آلودگی دریایی در سواحل این استان طی هفته‌های اخیر خبر داد.

حجت خسروی رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از وقوع چند مورد آلودگی در سواحل بندر بوشهر در هفته‌های اخیر خبر داد و ضمن اعلام اقدامات فنی صورت گرفته برای پاکسازی مناطق آلوده و همچنین پیگیری‌های قضایی برای معرفی متخلفین به مراجع قضایی، به منابعی که عمدتا موجب آلودگی دریایی می‌شوند، پرداخت و گفت: بخشی از این منابع ایجاد آلودگی، مربوط به تاسیسات فراساحلی نفتی است و بخشی هم ناشی از شناورهایی متردد است.

متخلفین در آلودگی دریایی علاوه بر پرداخت هزینه‌های پاکسازی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند

به گفته وی، ماده ۱۰ قانون حفاظت از دریاها و رودخانه‌های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی به مواد نفتی مصوب سال ۱۳۸۹، سازمان بنادر و دریانوردی را به عنوان مرجع دریایی، مسئول رسیدگی به این موضوع دانسته است و مطابق همین قانون، کشتی‌ها موظف‌اند آلودگی عمدی یا غیرعمدی خود را در دریا اطلاع‌رسانی کنند و سپس اداره کل بنادر و دریانوردیِ مربوطه (به نمایندگی از سازمان بنادر و دریانوردی) اقدام به پاکسازی و امحاء آلودگی می‌کند.

خسروی افزود: اگر آلودگی قابلیت جمع‌آوری فیزیکی با دستگاه‌های بوم و اسکینر را داشته باشد، این اقدام در اولویت قرار می‌گیرد؛ در غیر این صورت ما با استفاده از امحاءکننده‌های شیمیایی اقدام به پاکسازی آنها می‌کنیم. در مرحله بعد، با تنظیم یک صورتجلسه - که یک طرف آن را می‌بایست گارد بندر به عنوان ضابط قضاییِ معرفی‌شده امضا کند - آلوده‌کننده به مراجع قانونی معرفی می‌شود و باید پاسخگوی این آلودگی باشد؛ به عبارت دیگر، وی علاوه بر اینکه باید هزینه‌های پاکسازی را به سازمان بنادر پرداخت کند، می‌بایست تبعات رای صادره از مرجع قضایی را پیرامون تخلف صورت گرفته متحمل شود.

مشکلی اصلی ما در زمینه ایجاد آلودگی دریایی، تاسیسات فراساحلی نفتی است

رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه مشکل اصلی ما در زمینه ایجاد آلودگی، تاسیسات فراساحلی هستند، تاکید کرد: واقعیت این است که ما کماکان هم در زمینه دریافت هزینه‌های ناشی از آلودگی دریا و در زمینه معرفی آنها به مراجع قضایی با مشکل مواجه هستیم؛ البته هر چند سال اخیر و با حمایت سازمان بنادر در چندین مورد نسبت به معرفی منابع آلوده‌کننده‌یریا به مراجع قضایی اقدام کرده‌ایم.

در صورت ایجاد آلودگی دریایی از سوی کشتی‌ها و شناورها، ادامه فعالیت آنها به پرداخت هزینه‌های پاکسازی منوط خواهد بود

وی اضافه کرد: البته در مورد شناورها و کشتی‌ها قضیه کمی متفاوت است و ما در صورت ایجاد آلودگی دریایی از سوی آنها، ادامه فعالیت کشتی یا شناور دریاییِ مذکور را به پرداخت هزینه‌های پاکسازی و پاسخگویی درباره آلودگی، منوط می‌کنیم.

خسروی سپس ضمن اعلام جزئیات چند مورد وقوع آلودگی دریایی در هفته‌های اخیر در سواحل بوشهر، گفت: در یک ماه اخیر با پایش‌هایی که به وسیله جایروپلین و همچنین خدمات پهپادی که از نیروی دریای سپاه دریافت می‌کنیم، دو مورد منبع آلودگی از شناورهای عبوری را در نزدیک سواحل بندر بوشهر کشف کردیم که در هر دو مورد، ما هم عملیات مقابله با آلودگی را انجام دادیم و هم متخلفین را به مراجع قضایی معرفی کردیم.

برآوردها از وسعت آلودگی دو ماه پیش در منطقه نفتی «ابوذر» حدود ۳ میلیون مترمربع است

رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اضافه کرد: با توجه به وسعت و حجم نفتی که از تاسیسات فراساحلی به دریا سرازیر می‌شود، اولویت ما جلوگیری از آلودگی این قبیل تاسیسات است. یک کشتی ممکن است ۲۰ و یا نهایتا ۵۰ مترمکعب آلودگی تولید کند اما یک تاسیسات عدد بسیار بالایی آلودگی تولید می‌کند.

وی در پایان گفت:‌ آلودگی دریایی با وجود فعالیت تاسیسات فراساحلی نفتی عملا اجتناب‌ناپذیر است. به همین خاطر لازم است تجهیزات مربوط برای پیشگیری از آلودگی دریایی در صنعت نفت بروزرسانی شود چرا که بیشترین میادین نفتی در استان بوشهر قرار گرفته است.