شناسهٔ خبر: 108698 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

گسترش همکاری ایران و روسیه در حوزه حمل و نقل/ همکاری تهران و مسکو در طرح‌های مشترک ریلی

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به روسیه از گسترش همکاری‌های ایران با این کشور در حوزه حمل و نقل خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در بدو ورود به مسکو، با اعلام گسترش همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه حمل و نقل  اظهار کرد:‌ خوشبختانه در مراودات روسیه و ایران طی چند هفته گذشته اتفاقات مهمی رخ داده و در سفر اخیر به روسیه جلسات متعددی پیش رو خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اولین جلسه در این سفر با وزیر حمل و نقل روسیه خواهد بود،‌ عنوان کرد: در این جلسه در خصوص موضوعات مختلف از جمله بحث‌های حمل و نقلی به گفت‌وگو خواهیم نشست. همچنین در این سفر نهایی کردن قرارداد‌های گذشته در حوزه حمل و نقل ریلی، دریایی، جاده‌ای و هوایی در دستور کار قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه موضوع اینچه برون و گرمسار از جمله مواردی است که در گذشته مطرح و قردادهایی بین این دو کشور منعقد شده است،‌ اظهار کرد: همچنین بحث‌هایی در خصوص ترانزیت نیز می‌تواند در این سفر بین ایران و روسیه مورد توجه قرار گیرد. 

قاسمی به همکاری تهران و مسکو در طرح‌های مشترک ریلی اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر روسیه از طریق دو خط ریلی در داخل ایران به بندر شهید رجایی چابهار در خلیج فارس متصل است؛ ضمن آنکه معاملات متقابلی بین ایران و روسیه در بحث صادرات و واردات و موضوع حمل و نقل وجود دارد که این مساله از دستور کار‌های مذاکرات خواهد بود.

وی با اشاره به بحث گذرگاه ریلی شمال به جنوب در ایران،‌ اظهار کرد:‌ گذرگاه شمال به جنوب در دو نقطه ریل متصل است و می‌تواند بلافاصله از طریق اینچه برون به خلیج فارس متصل شود، همچنین از طریق جلفا و نخجوان نیز متصل هستیم که این موضوع را جزو مباحث مذاکرات قرار می‌دهیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی به منظور توافق در زمینه پروژه‌های مختلف حمل و نقلی، ترانزیتی، فعال‌سازی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال_جنوب و توسعه همکاری در بخش حمل ونقل هوایی، دریایی و ریلی صبح امروز، چهارشنبه، هفتم اردیبهشت ماه وارد مسکو شد.