شناسهٔ خبر: 108715 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بمناسبت روز ایمنی حمل و نقل صورت پذیرفت

هم افزایی اهالی رسانه برای تبیین فرهنگ ایمنی و ترافیک در استان مرکزی

روز ایمنی حمل ونقل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در نشست خبری بمناسبت روز ایمنی حمل و نقل در جمع خبرنگاران استان مرکزی به تشریح اقدامات بعمل آمده در راستای ارتقای ایمنی راه‌ها در سال ۱۴۰۰ و بیان برنامه‌های اجرایی برای ایمن سازی محورهای مواصلاتی استان در سال جاری پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از استان مرکزی، «مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی  » در نشست خبری بمناسبت روز ایمنی حمل و نقل در جمع خبرنگاران استان مرکزی ضمن تشریح اقدامات انجام شده برای ارتقای ایمنی در سطح راه‌های استان در سال ۱۴۰۰ و بیان برنامه‌های هدف در سال جاری بر هم افزایی اصحاب رسانه در زمینه ارتقای فرهنگ ایمنی و ترافیک تأکید کرد.

وی بیشترین علت تصادفات جاده‌ای را عامل انسانی برشمرد و افزود: باید همسو با اقدامات فیزیکی برای افزایش ضریب ایمنی در سطح راه‌ها، اقدامات بنیادینی برای ارتقای فرهنگ ایمنی و ترافیک در لایه‌های مختلف جامعه به انجام رساند.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در همین راستا با اشاره به تلاش مستمر کارگروه های تخصصی در حوزه‌های مختلف مهندسی راه، امور فرهنگی و اجتماعی، ارتباطات عمومی و آموزش فرهنگ ایمنی و ترافیک خاطر نشان کرد: تولید محتواهای فرهنگی با محوریت آگاه‌سازی عمومی در قالب رسالت اجتماعی، اطلاع رسانی مستمر با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، رسانه‌ و بیلبوردهای تبلیغاتی و برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه های مختلف را از جمله اقدامات شاخص بعمل آمده در حوزه فعالیتهای زیرساختی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزش کودکان در مدارس، اجرای طرح ارتقای ایمنی برای راکبین موتورسیکلت، وانت بارها و ادوات کشاورزی در روستاها، اهدای کلاه ایمنی رایگان به موتورسواران، برگزاری دوره‌های آموزشی برای رانندگان و برگزاری آزمونهای متمرکز بدو خدمت رانندگان، تولید و پخش برنامه‌های مشارکتی با صدا و سیمای استان از مهمترین اقداماتی است که بصورت مستمر توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در راستای ارتقای فرهنگ ایمنی و ترافیک انجام می‌شود.

جهانی در ادامه از تلاش شبانه روزی راهداران برای برقراری ترددی ایمن و تأمین آرامش برای کاربران جاده‌ای در شبکه راه‌های ارتباطی استان خبر داد و افزود: ۳۸۰ نفر راننده و راهدار در استان مرکزی بصورت شبانه روزی در تلاشند تا مسافرین جاده‌ای بسلامت به مقصد خود برسند.

وی در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۰ پرداخت و به برنامه‌های هدف در سال جاری برای مدیریت هوشمند راه‌ها، ارتقای ایمنی و روکش آسفالت و توسعه ابنیه فنی راه‌ها اشاره کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بهسازی جاده اراک-بروجرد در سال جاری خبر داد و گفت: عملیات لکه گیری در برخی از نقاط این جاده‌ سال گذشته در قالب دو قرارداد به مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال انجام شده و امید است با اختصاص این اعتبارات روکش آسفالت این جاده در سال جاری عملیاتی شود.

وی یادآور شد: این استان از نظر برخورداری از راه‌های روستایی آسفالته در زمره استان‌های برتر کشور است و میزان برخورداری راه‌های روستایی در این استان بالاتر از میانگین کشوری است.

جهانی ادامه داد: ۶۸ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد آسفالت در استان مرکزی وجود دارد و با تخصیص اعتبار آسفالت این راه‌ها در دستور کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: مکان یابی برای نصب ۱۴ دوربین ثبت تخلفات رانندگی با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال در جاده‌های استان انجام و پیش بینی می شود در سال جاری بهره برداری از آنها آغاز شود.

جهانی اظهار داشت: خط کشی جاده‌ها در راستای کاهش حوادث رانندگی سال گذشته در یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر از راه‌های استان مرکزی انجام و خط کشی یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر از جاده‌های استان با اعتباری بالغ بر ۸۵ میلیارد ریال در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی ادامه داد: بهره برداری از ۱۰ کیلومتر سیستم روشنایی در جاده‌های استان مرکزی طی سال گذشته انجام و بر اساس برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده احداث ۲۲ کیلومتر روشنایی با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: نصب پنج کیلومتر حفاظ بتنی نیوجرسی با ۱۲۵ میلیارد ریال اعتبار امسال در دستور کار قرار دارد.