شناسهٔ خبر: 108717 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر اعلام کرد؛

تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته در راستای احیای خلیج گرگان

محمدرضا-الهیار-معاون-مهندسی-و-توسعه-امور-زیربنایی-سازمان-بنادر-و-دریانوردی-احیای-خلیج-گرگان.jpeg معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته در راستای احیای خلیج گرگان، گفت: رفع دغدغه‌های زیست محیطی به عنوان مهم‌ترین اولویت و تسریع فعالیت‌ها به منظور جلوگیرى از تشدید فرایند آب تراز خلیج گرگان در دستورکار این سازمان قرار دارد.

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا الهیار در بازدید از خلیج کرگان و آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته در راستای احیای این خلیج، اظهار داشت: در اسفندماه سال گذشته بلافاصله تیم هاى مهندسى در مجموعه سازمان بنادر و دریانوردى مشغول به کار شدند و مقدمات لازم در بخش هیدروگرافى و توپوگرافى به مساحت ١١٠٠ هکتار انجام شد و به موازات آن مقدمات مدل سازى طراحى مدنظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: در راستای احیای هرچه سریع تر خلیج گرگان، فعالیت شبانه روزى با همکارى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء و مجموعه مهندسان مشاور رتبه بندرساز سازه هاى دریایى  مدنظر قرار گرفت و در حال حاضر تمامى مقدمات لازم براى طراحى ها، انجام پذیرفته است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره له بازدید انجام شده، عنوان کرد: بر اساس گزارش طراحى  که سازمان بنادر به سازمان حفاظت محیط زیست به منظور جانمایی محل دپوى مصالح ارائه کرده است،با همکارى و تعامل دو دستگاه، این مرحله نیز انجام مى شود و مراحل اجرایى به سرعت آغاز خواهد شد.

وى در مورد رفت دغدغه هاى سازمان حفاظت محیط زیست نیز، بیان کرد: با برخى محدودیت هاى اجرایى با توجه به کم بودن عمق و تجهیزات موجود که در شمال کشور وجود دارد روبرو هستیم و باید طراحى ها بر این اساس انجام شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: قطعا محدودیت هاى اجرایى وجود دارد و با توجه به پیش بینى هاى صورت گرفته محدوده اى براى دپوى مصالح حاصل از لایروبى پیش بینی شده است؛ در مجموع ٣ محل به سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد و سعى شده است در طراحى ها کمترین اثرات زیست محیطى را شاهد باشیم که به طور مثال در بحث مربوط به داک احداثى سعى شده از مصالح منطقه استفاده و طراحى انجام شود.

اله یار در خصوص دیواره هاى اطراف کانال لایروبى نیز، بیان کرد: سعى شده در طراحى ها از مصالح چوبى بهره بردارى شود تا شاهد کمترین اثرات زیست محیطى باشیم و تمام تلاش سازمان بنادر و دریانوردى بر این بوده است که براى جلوگیرى از تشدید فرایند آب تراز خلیج گرگان، اقدامات لازم به سرعت انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام سعی خود را کرده ایم تا ملاحظات زیست محیطى به عنوان دغدغه اصلى در مقوله طراحى ها، مدنظر قرار گیرد و با همکارى خوب صورت گرفته در مجموعه هاى سازمان بنادر و دریانوردى و سازمان حفاظت محیط زیست، امیدوار هستیم با توجه به نهایی شدن مقدماتی اجرایی، فعالیت هاى عملیاتی که در حال برنامه ریزی است سرعت بیشترى به خود گرفته و اقدامات اجرایی پیش بینى شده در اسرع وقت عملیاتى شود.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، در این بازدید همچنین عباسی راد؛ مدیرکل عمران سازمان بنادر و دریانوردی، ذولجودی؛ معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، لاهیجان زاده، مشاور رییس سازمان، اکبری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیست، سید النگی معاون عمرانی استاندار و اسعدی مدیر بنادر و دریانوردی گلستان نیز حضور داشتند.