شناسهٔ خبر: 108748 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

انعقاد تفاهم نامه بین ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و آموزش و پرورش

٤٢ مدرسه حاشيه راه تحت پوشش ايمن سازى

کمیسیون ایمنی تفاهم نامه مشترک بین ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و آموزش و پرورش خراسان شمالى در روز ملی ایمنی حمل و نقل در سومين جلسه کمیسیون مدیریت ایمنی و سوانح استان منعقد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خراسان شمالی، سرپرست معاونت هماهنگى امور عمرانى استاندارى خراسان شمالى در اين جلسه گفت: در ايام نوروز با وجود افزايش ٤٨ درصدى تردد در محورهاى استان  شاهد كاهش ١٢ درصدى فوتى هاى تصادفات جاده اى بوديم كه بايد به حد صفر برسد.

رشيدى افزود: كار سخت افزارى همواره نتيجه بخش نيست و بايد فرهنگ سازى را از سنين پايين شروع كنيم.

جعفر شهامت مديركل راهدارى و حمل و نقل جاده اى استان هم به اهميت روز ملى ايمنى حمل و نقل اشاره كرد و گفت: موضوع ايمنى چند وجهى است و صرف اين كه روى يك عامل تمركز كنيم ما را به مقصد مطلوب نمى رساند بنابراين به دنبال راه ايمن تر، خودروى ايمن تر و كاربر ايمن تر راه هستيم.

وى با بيان اين كه توجه متوازن به ایمنی خودرو، راه، انسان و اعمال قانون نتیجه بخش خواهد بود، افزود: ٥٦ نقطه حادثه خيز استان برطرف شده و از ٩٦ نقطه مصوب تعداد ۴۰ نقطه باقى مانده است كه طبق نگاه مثبت استاندار و معاونت عمرانى استاندارى براى سفر هيئت دولت به استان اعتبار مربوطه را لحاظ كرديم تا موضوع را تسريع كنيم. 

وى اظهاركرد: در خصوص خودرو مباحث مختلفى مطرح مى شود و آنچه در حوزه ماموريت ماست معاينه فنى خودروهاست كه در اين راستا  ٣ مركز فعال در استان داريم.

به گفته وى در خصوص عامل انسانى نيز از ظرفيت رسانه ها، صدا و سيما و آموزش و پرورش استفاده مى شود.

وى خاطرنشان كرد: دانش آموزان به عنوان  شهروند آينده و کاربر راه  و مخاطراتى كه در تردد به برخی مدارس حاشيه راه وجود دارد، مورد توجه است و به همین دلیل  موضوع ايمن سازى مدارس  بسيار حائز اهميت است.

 وى با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش استان ادامه داد: در اين راستا  حداقل ٤٢ مدرسه هدف را براى آموزش ترافيكى اصول پايه پيش بينى كرديم و حداقل براى  ١٠ مدرسه، ايمن سازى ويژه با عنوان ايمن سازى فيزيكى با تجميع امكانات راهدارى و حوزه ترافیک خواهيم داشت.

وى اظهاركرد: از ابتداى اجراى اين طرح طى ١١ سال گذشته بيش از ۳۰ هزار دانش آموز تحت آموزش هاى ترافيكى قرار گرفتند و در دو سال قبل بخشى از اين طرح به علت شيوع كرونا و غيرحضورى شدن مدارس از دستور كار خارج شده بود.

شهامت افزود:  امسال با كيفيت بيشترى روى اين موضوع متمركز خواهيم بود و با همكارى آموزش و پرورش ٤٩٦٠ دانش آموز تحت  پوشش قرار خواهند گرفت.

مديركل راهدارى و حمل و نقل جاده اى استان گفت: در حوزه روستا ها توجه به این نکته مهم است که حدود ٦/٩ درصد جانباختگان  تصادفات جاده اى مربوط به عابر پياده و ٢٧ درصد مربوط به راكبان موتورسيكلت است كه با توجه به شدت آسیب در حاشیه شهرها، براى ٢٠ روستاى هدف، جلسات آموزشى پيش بينى شده است.

وى ادامه داد: برخی اقدامات كوچك و كم هزينه مانند استراحت کوتاه پس از هر ۲ ساعت رانندگی و استفاده از کمربند ایمنی و کلاه ایمنی موتورسواران ممكن است بيش از ٦٠ تا ٧٠ درصد روى كاهش جان باختگان اثر داشته باشد که به همین  دلیل نبايد از آنها غافل شد.

اكبرى مديركل آموزش و پرورش خراسان شمالى هم در اين جلسه گفت: مى توانيم با همكارى، همدلى و همفكرى ايمنى را بالاتر ببريم و تلاش كنيم كه هيچ اتفاقى نيفتد و آسيب را به صفر برسانيم.