شناسهٔ خبر: 108809 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

نصب ۱۵ ایستگاه شتابنگار جدید زلزله و ۱۱ ایستگاه شتابنگار برخط در بام ایران

شتابنگار.jpg مدیرکل راه و شهرسازی چهار محال و بختیاری از نصب ۱۵ ایستگاه شتابنگار جدید زلزله و همچنین ۱۱ ایستگاه شتابنگار برخط نسل چهار در نقاط مختلف استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (چهارمحال و بختیاری)، حسینعلی مقصودی اظهار داشت: با وجود ۲۰ ایستگاه شتابنگار دیجیتال استان در سال های گذشته، اقدامات لازم جهت توسعه شبکه شتابنگاری استان با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جهت نصب و بروزرسانی ایستگاه های شتابنگار نسل جدید در استان صورت گرفته است.

وی با اشاره به آماده سازی زیر ساخت هفت ایستگاه شتابنگار نسل جدید در سال ۱۳۹۸ ، ادامه داد: نصب این دستگاه ها در شهرها و مناطق لرزه خیز شهرکرد، فارسان، کوهرنگ، اردل، ناغان، بروجن، سامان انجام شده است.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان فاز دوم توسعه ایستگاه های شتابنگار برخط نسل چهار را در شهرهای لردگان، شلمزار، گندمان، سرخون، بازفت، مال خلیفه، سودجان، بلداجی، دشتک و روستاهای دوراهان و گراب عنوان کرد که در صورت آماده سازی زیرساخت، ایستگاه ها تا ۱۵ اردیبهشت ماه نصب خواهد شد.

مقصودی نصب ایستگاه های جدید شتابنگاری زلزله را نیز در مناطق سفیددشت، سورشجان، جونقان، دشتک، فرخشهر، مال خلیفه، بیدله، بن، هوره، لردگان، آلونی، سودجان، بازفت، دانشگاه شهرکرد، دوپلان عنوان کرد.

وی شبکه‌های شتاب نگاری و لرزه‌نگاری را مهم‌ترین ابزار ثبت و مطالعه زمین‌لرزه‌ها دانست وگفت: در صورت داشتن یک شبکه متراکم از دستگاه های شتابنگار و لرزنگار در استان، در هنگام وقوع زمین لرزه، ابعاد حوادث زلزله و خسارات ناشی از آن سنجیده میشود و سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران، زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و گسیل نیروهای امدادی به مناطق زلزله‌زده را فراهم خواهد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به اینکه در اغلب کشورهای درحال توسعه، صنعت ساختمان یکی از صنایع زیر بنایی به شمار می رود؛ توجه بیشتر به این صنعت و همچنین تأثیرپذیری مستقیم آن از مخاطرات و سوانح طبیعی نظیر زلزله را در استان خواستار شد.

مقصودی با اشاره به بهره‌مندی از پیشرفت‌های حاصل شده امروز در زمینه تقویت نقش صنعت ساختمان در مدیریت بحران و همچنین مهندسی زلزله، افزود: می توان با سبک سازی، ارتقاء استانداردها و آیین نامه های ساختمان و ساخت و ساز ایمن، مخاطرات ناشی از زلزله را به حداقل ممکن رساند.

وی تهیه و تدوین آیین نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰ ایران) را یکی از اقدام‌های شایسته خواند که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و با همکاری محققین و متخصصین، در همین راستا صورت گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به درجه بندی خطر نسبی زلزله در استان، مناطق اردل، آورگان، بابا حیدر، فارسان، طاقانک، سفید دشت، شلمزار، سورشجان، جونقان، دستگرد، کوهرنگ را با خطر نسبی بسیار زیاد و مناطق بروجن، بلداجی، چمن گلی، دوراهان، سامان، سرخون، شهرکرد، فرادنبه، فرخشهر، بن و بوگه، گندمان، لردگان و ناغان، را با خطر نسبی زیاد عنوان کرد.