شناسهٔ خبر: 109105 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی صادر کرد؛

رگبار باران و تگرگ/ خیزش گرد و خاک

باران سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی و رگبار باران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس این اطلاعیه سامانه تشدید فعالیت سامانه بارشی از امروز یکشنبه هجدهم آغاز شده و تا روز سه‌شنبه بیستم ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه رگبار باران، رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت، خیزش گردو خاک اعلام شده است.

منطقه اثر آن در روز یک‌شنبه شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، دامنه و ارتفاعات گیلان و مازندران، گلستان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی و شمال شرق سمنان بوده و روز دوشنبه نیمه شمالی آذربایجان شرقی، نیمه شمالی اردبیل، خراسان شمالی، گلستان، نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال شرق سمنان و دامنه و ارتفاعات مازندران درگیر این سامانه می‌شوند.

این سامانه در روز سه‌شنبه نیمه شمالی آذربایجان شرقی، شمال اردبیل، خراسان شمالی و دامنه و ارتفاعات گیلان را در بر خواهد گرفت.

اثر مخاطره سامانه اختلال در تردد جاده‌ایی، آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب، برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، شکستن درختان فرسوده، سقوط اشیاء از ارتفاعات و آسیب به سازه‌های موقت پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از سفرهای غیر ضروری، پرهیز از توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیلها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها، احتیاط در تردد بین شهری، عدم تردد و پارک خودروها در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه کرده است.