شناسهٔ خبر: 10918 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی و همتای کره‌ای‌اش در دیدار مشترک چه گفتند/ مناقصه بین المللی برای ساخت و تکمیل ۷ ترمینال بزرگ فرودگاهی/ ساخت ۲۸ شهر جدید/ معرفی نمایندگان ایران برای بررسی همکاری‌ها

دیدار وزیر راه با وزیر حمل و نقل کره وزیر راه و شهرسازی در دیدار وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های "حمل و نقل" و "مسکن و شهرسازی" ایران را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یو ایل هو وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی و هیأت همراه عصر شنبه ۳۱ مردادماه به ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی آمدند و با دکتر عباس آخوندی دیدار و گفتگو کردند.

وزیر راه و شهرسازی در این نشست گفت: توسعه ناوگان ریلی برای ایران حائز اهمیت است و در توسعه ناوگان ریلی نگاه ما کلان و در بخش‌های مسافری و باری توامان خواهد بود. علاقمندیم با کمک بخش خصوصی برای توسعه ناوگان ریلی سرمایه‌گذاری جدی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به زمینه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی ایران گفت: برقی‌کردن خطوط آهن تهران-مشهد به طول ۱۰۰۰ کیلومتر٬ برقی‌کردن تهران -بندرعباس به طول بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر و تکمیل پروژه قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان اخیرا با همکاری چین اخیرا انجام شد.

آخوندی در ادامه با اظهار علاقمندی از همکاری مشترکی که قرار است در آینده بین ایران و کره‌جنوبی برقرار شود افزود: در حوزه صنعت‌هوانوردی و توسعه آزادراه‌ها و همچنین مسکن، پروژه‌های فراوانی است که قابلیت طرح شدن دارند. ضرورت دارد برای شروع فعالیت‌ها همانطور که با هیات‌های ایتالیایی و فرانسوی نیز دیدار داشتیم پیشنهادات تامین مالی و زمینه‌های مختلف همکاری را به صورت دقیق روشن کنیم. در عین حال ایران از انواع سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی و روش های تامین مالی پروژه ها استقبال می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با پیشنهاد همتای کره‌ای خود درباره امضای موافقت‌نامه همکاری مشترک و روش‌های تامین مالی موافقت کرد و با اشاره به ساخت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) افزود: ایران علاوه بر حوزه‌های بنادر و ریلی٬ در توسعه ناوگان هوایی و فرودگاه‌ها نیز با حجم فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌ فراوانی روبروست و اقداماتی را در این‌باره انجام داده است.

وی افزود: بزرگترین فرودگاه ایران فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) با حجم ۵ میلیون مسافر در سال است که برنامه‌ داریم این رقم به ۵۰ میلیون مسافر در سال افزایش پیدا کند. این پروژه بزرگ در ۳ فاز انجام می‌شود.

فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی فرصت درخشان سرمایه‌گذاری

وی با بیان اهمیتی که فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی (ره) برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی دارد٬ به امکانات این فرودگاه همچون لجستیک پارک اشاره کرد و گفت: مساحتی در حدود ۱۵۰۰ هکتار در منطقه آزاد و ۲۵۰۰ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی از موقعیت های استثنایی برای سرمایه گذاری بین المللی است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی را انواع خدمات هتلینگ در مناطق ویژه تجاری و مناطق آزاد نام برد و نحوه اتصال ریل به شبکه‌های ریلی درون شهری تهران را از دیگر امکانات برشمرد و گفت: ایران کشور پهناوری است که هم پروازهای داخلی و هم پروازهای بین‌المللی پرتراکمی دارد. ایران علاوه بر ساخت فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی، ساخت و تکمیل ۷ ترمینال بزرگ فرودگاهی را نیز در دست اقدام دارد که از طریق مناقصه بین‌المللی به زودی اعلام می‌شود. این هفت ترمینال نیز در شهرهای اهواز، بوشهر، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه مشهد ظرفیت پذیرش سالانه‌ حدود ۹ میلیون مسافر را دارد گفت: سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی ایران شامل انواع سیستم‌های کارگو، خدمات جانبی و تعمیر و نگهداری هواپیما می‌شود.

وی با اشاره به عقد قرارداد با شرکت ترکیه‌ای برای ساخت آزادراه تبریز-مرند-بازرگان افزود: سه کریدور آسیایی از ایران عبور می کند و برنامه ما در توسعه آزادراه‌ها برنامه مفصلی است.

ساخت ۲۸ شهر جدید در نقاط مختلف ایران

آخوندی گفت: در بخش شهرسازی و مسکن نیز با توجه به جمعیت جوان ایران ۲۸ شهر جدید را برای سرمایه‌گذاری در نقاط مختلف ایران در دستور کار داریم که این شهرها، شهرهای بزرگی هستند و سرمایه‌گذاران می‌توانند بر روی آنها سرمایه‌گذاری کنند. اخیرا نیز هیاتی کره‌ای به ایران آمد و در کنفرانسی ریشه‌های سرمایه گذاری در حوزه مسکن و نحوه ساخت و ساز را مورد بررسی قرار داد. ایران در زمینه مسکن و شهرسازی آماده و علاقمند به همکاری است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان دو نماینده خود را برای بررسی همکاری دوجانبه بین ایران و کره جنوبی معرفی کرد و افزود: دکتر کاشان نماینده ایران برای تبادل اطلاعات و ارایه توضیحات معرفی می شود و موضوع مالی را نیز مهندس ملایر پیگیری می‌کند. امید است در دیدار بعدی موفق به امضای توافق نامه با کشور کره جنوبی شویم.

 

یو ایل هو: مشکل تامین مالی برای عقد قرارداد همکاری در حوزه حمل و نقل با ایران به زودی حل می‌شود

یو ایل هو وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی نیز گفت: امیدوارم تمامی شرکت‌های کره‌ای بتوانند در پروژه‌های مختلف ریلی، بنادر، هوایی، زمینی و مسکن و شهرسازی ایران فعالیت کنند، زیرا شواهد نشان‌دهنده حجم بالای کار در ایران است.

وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی ضمن پیشنهاد عقد تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور گفت: کشورهایی که می‌خواهند با یکدیگر همکاری کنند باید ارتباط نزدیکتری با هم داشته باشند تا بتوانند کار را به سرانجام برسانند. به همین‌خاطر نیز در صورت توافق کامل٬ در آینده‌ای نزدیک باید تفاهم‌نامه‌ای به امضای طرفین برسد.

یو ایل هو در پاسخ به پرسش وزیر راه و شهرسازی ایران مبنی بر ارایه راهکارهای تامین مالی پروژه‌ها گفت: با دولت خود مذاکره داشتیم و درخواست بودجه بیشتر برای تامین مالی عقد قراردادهایی که به زودی با ایران می‌بندیم مطرح کردیم که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک بودجه از طرف دولت کره‌جنوبی برای عقد قرارداد همکاری در حوزه حمل و نقل با ایران تامین شود.

وی همچنین با اشاره به وجود سیستم‌های بانکی مختلف راهکار تامین مالی برای عقد قرارداد همکاری با ایران را متصور دانست و افزود: مشکل تامین مالی به زودی و در آینده‌ای نزدیک حل می‌شود.

وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی همچنین با تاکید بر فرصت خوب سرمایه‌گذاری در ایران در زمینه‌های ساخت بزرگراه، صنعت هوایی و مسکن و شهرسازی گفت: ایران و کره جنوبی باید دو مشکل را حل کنند تا بتوانند در زمینه عقد قرارداد به تفاهم کامل برسند. نخست مشکل اختلاف ساعت در ایران و کره جنوبی است و دیگری نیز معرفی نمایندگانی از دو کشور است تا بتوانند از جزئیات پروژه‌ها، قراردادها و نحوه همکاری از یکدیگر کسب اطلاع کنند. همچنین کره آمادگی دارد در مناقصاتی که ایران برگزار می‌کند شرکت کند تا بتواند بخشی از پروژه‌ها را به اجرا برساند.

یو ایل هو گفت: کره جنوبی تمایل دارد تا تفاهم‌نامه‌ای با ایران امضا کند.

در این نشست، محسن پورسیدآقایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، علی عابدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز حضور داشتند. در هیات کره‌ای نیز سفیر، رئیس سازمان ساخت و ساز بین المللی و ‌نمایندگانی از شرکت‌های کره جنوبی همچون دوو حاضر بودند./

نظر شما