شناسهٔ خبر: 109206 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی صادر کرد؛

بارش باران در استان‌های شمالی/ افزایش غلظت گردوخاک و شاخص آلودگی هوا

گرد و غبار سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از نفوذ دو سامانه تشدید فعالیت سامانه بارشی و افزایش غلظت گردوخاک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس این اطلاعیه سامانه اول تشدید فعالیت سامانه بارشی اعلام شده که از امروز سه‌شنبه بیستم اردیبهشت ماه آغاز شده و تا روز پنج‌شنبه بیست و دوم ادامه دارد.

نوع مخاطره سامانه رگبار باران، رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت و خیزش گردو خاک اعلام شده است.

منطقه اثر آن برای روز سه‌شنبه شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و برای روز چهارشنبه اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی خواهد بود.

روز پنج‌شنبه نیز اردبیل، خراسان شمالی، شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی و شمال خراسان رضوی درگیر این سامانه می‌شوند.

اثر مخاطره نیز اختلال در تردد جاده‌ایی، آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب، برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، شکستن درختان فرسوده، سقوط اشیاء از ارتفاعات و آسیب به سازه‌های موقت پبش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از سفرهای غیر ضروری، پرهیز از توقف در حاشیه رودخانه ها، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها، عدم پارک خودروها در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه کرده است.

سامانه دوم نیز افزایش غلظت گردوخاک اعلام شده که از امروز سه‌شنبه تا فردا چهارشنبه ادامه دارد.

نوع مخاطره سامانه کاهش شدید کیفیت هوا و منطقه اثر نیز ایلام، خوزستان و نوار غربی کرمانشاه خواهد بود.

اثر مخاطره افزایش شاخص آلودگی هوا، کاهش شعاع دید، احتمال آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و احتمال تاخیر در پرواز اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به عدم حضور در فضای باز بویژه گروه‌های حساس، پرهیز از حرکات ورزشی و فیزیکی در فضای باز و احتیاط در سفرهای بین شهری توصیه کرده است.