شناسهٔ خبر: 10925 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

امینی در پاسخ به خبرنگاران خبر داد:

نهایی شدن فاینانس ۸ پروژه ریلی/ مجوز ۱۰.۲ میلیارد دلاری از شورای‌اقتصاد برای توسعه ناوگان جاده‌ای و ریلی

نشست مطبوعاتی معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه وشهرسازی با بیان اینکه پروژه‌های اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری معرفی می‌شوند گفت: دفتر جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی مذاکراتی با سرمایه‌گذاران کشورهای تایلند٬ ترکیه٬ آلمان٬ کره‌جنوبی و فرانسه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ امیر امینی در نشست خبری پیش از ظهر امروز یکشنبه یکم شهریورماه در پاسخ به سئوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ گفت: در بخش جذب سرمایه خارجی چند کشور هدف مدنظر وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و مذاکراتی نیز با این کشورها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه هدف ما این است که پروژه‌های اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری معرفی شوند٬ افزود: پس از انجام توافق هسته‌ای اخیر شاهد ورود کشورهای بسیاری به ایران بودیم ولی سرمایه‌گذاران کشورهایی که در ایام تحریم ما را تنها نگذاشتند در اولویت برای توسعه همکاری هستند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه وشهرسازی گفت: دفتر سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی مذاکراتی با سرمایه‌گذاران کشورهایی تایلند٬ ترکیه٬ آلمان٬ کره جنوبی و فرانسه داشته و در حوزه‌های مختلف مذاکراتی مختلفی صورت گرفته است ولی پس از همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تاریخ ۱۱ و ۱۲ مهرماه مشخص می‌شود که چه کشورهایی در عمل خواهان سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه وشهرسازی افزود: در حال حاضر ۱۶ هزار کیلومتر راه در کریدور نوع یک، ۱۰ هزار کیلومتر انواع راه در کریدور نوع ۲ و ۲۶ هزار کیلومتر انواع راه در کریدور نوع ۳ آماده سرمایه‌گذاری داریم.

امینی با اشاره به بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۴ گفت: در بودجه سال جاری ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از منابع عمومی به این وزارتخانه اختصاص یافت که با تبصره های دیگر مجموعا میزان اعتبار وزارت راه و شهرسازی در سال جاری ۱۲ هزار میلیارد تومان خواهد شد که این با سرمایه گذاری ۵۷ هزار میلیارد تومانی حوزه حمل و نقل کشور هیچ سنخیتی ندارد.

تذکر جدی به پیمانکاران داخلی

امینی افزود: امروز که در مرحله جدیدی از جذب سرمایه‌هستیم به پیمانکاران تذکر جدی داده شد تا تغییر رویکرد دهند چون اگر رویکرد وابستگی ۱۰۰ درصدی به منابع دولتی تغییر نکند آن‌ها ضربه جدی خواهند خورد و این وابستگی‌ پیمانکاران داخلی راه را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به پروژه‌های زیر ساختی باز می‌کند.

ورود سرمایه‌گذاران خارجی اجتناب ناپذیر است

وی با بیان اینکه پروژه‌های حمل و نقلی پرهزینه و دیربازده هستند٬ گفت: کمک صندوق توسعه ملی و بانک‌ها در این راستا بسیار می‌تواند برای سرمایه‌گذاران داخلی کمک حال باشد اما با توجه به نیاز ۵۷ هزار میلیارد تومانی برای سرمایه‌گذاری ورود سرمایه‌گذاران خارجی اجتناب ناپذیر است. همینطور پیش بینی می‌شود از این رقم مقدار ۱۲هزار میلیارد تومان آن از منابع عمومی دولت٬ ۲۵ هزار میلیارد تومان بخش خصوصی٬ بانک‌ها و استقراض خارجی تامین شود و برای رقم باقی‌مانده برنامه و پلان مشخصی نداریم.

هیچ طرحی متوقف نیست

وی درباره پروژه‌های غیرفعال وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: تقریبا هیچکدام از طرح‌های ما متوقف نیست، در بخش حمل‌ونقل طرح‌ها به طرح‌های با پیشرفت کمتر از ۲۰ درصد، بین ۲۰ تا ۵۰ درصد و ۸۰ درصد به بالا تقسیم‌بندی شده است. در رابطه با پروژه‌های زیر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در قانون بودجه اعتباری برای آنها دیده نشده تا مطالعات تکمیل شود. این پروژه‌ها سرعت پایینی دارند و تامین مالی مقداری بر پروژه‌ها فشار آورده است، سعی کرده‌ایم پروژه‌ها را اولویت بندی کنیم.

وی بیان کرد: نکته مهم که امسال موفق به انجام آن شده‌ایم تقسیم بندی کشور به ۱۰ کریدور توسعه‌ای بوده است. این کار با چند ضابطه بر گرفته از طرح جامع حمل و نقل تعریف شد که تجاری‌سازی کریدورها برای ایفای نقش در منطقه یکی از این ضوابط است.

امینی با یادآوری اینکه ۸ پروژه ریلی حائز شرایط فاینانس بوده که مذاکرات درباره آنها با فاینانسر نهایی شده است٬ ادامه داد: ۱۰.۲ میلیارد دلار مجوز از شورای اقتصاد برای توسعه و تجهیز ناوگان جاده‌ای و ریلی اخذ شد که البته این رقم در حوزه ریلی به بهسازی خطوط نیز اختصاص می‌یابد.

اعلام آمادگی ۵ پیمانکار بزرگ ترک برای ورود به پروژه‌های ایران

وی با اشاره به تفاهم‌نامه ۱.۴ میلیارد دلاری در آزادراه بازرگان-تبریز با شرکت برگیز ترکیه توضیح داد: همه چیز برای ادامه این روند وابسته به آن است که چگونه بتوانیم سرمایه‌گذران را ترغیب به سرمایه‌گذاری کنیم. در سفری که به ترکیه داشتم با رئیس اتحادیه پیمانکاران ترکیه ملاقات کردم و طرف ترک برای سرمایه‌گذاری در ایران ابراز تمایل شدید کرد؛ این اتحادیه ۲۷۰ میلیارد دلار صدور خدمات مهندسی به نقاط مختلف دنیا دارد. همچنین جلسه‌ای با ۵ پیمانکار بزرگ ترک داشتم.

وی درخصوص وضعیت راه ها و زیرساخت های حمل و نقل ایران در منطقه گفت: ایران از نظر وضعیت راه و زیرساخت های مورد نیاز در منطقه از شرایط بسیار مناسبی برخوردار است و هم اکنون در کشورمان ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه، ۱۵ هزار کیلومتر بزرگراه، ۲۵ هزار کیلومتر راه اصلی که به همراه راه های روستایی و فرعی در مجموع ۲۴۰ هزار کیلومتر راه داریم که تاکنون در این زمینه سرمایه گذاری عظیمی انجام شده است.

۱۵۲ فروند هواپیمای فعال در ناوگان هوایی کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۱ فروند هواپیما جدید وارد کشور شده است و مجموعا در حال حاضر ۱۵۲ فروند هواپیمای فعال در ناوگان هوایی کشور داریم٬ گفت: در تلاشیم این عدد تا پایان افق ۱۴۰۴ به ۲۹۴ فروند هواپیما برسد.

وی با یادآوری اینکه برای ارائه سرویس منظم به متقاصیان نیاز است حدود ۳۰۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور موجود باشد افزود: خرید هر هواپیمای مناسب برای ناوگان هوایی کشور حدود ۱۰۰ نا ۱۵۰ میلیون دلار هزینه می‌برد که در حال پیش‌بینی روش‌هایی در صندوق توسعه ملی و بانک‌ها برای تامین این هزینه هستیم. در حال حاضر چند ایرلاین از جمله ایرلاین تابان به دنبال وارد کردن هواپیما به داخل کشور هستند.

امینی بسته ارائه شده از سوی سازمان هواپیمایی برای استفاده سرمایه‌گذاران خارجی را معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان برشمرد و گفت: این نیاز برای تکمیل و نگهداشت ناوگان هوایی کشور است. برای توسه فرودگاه‌های کشور نیز مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان نیاز است که عمدتا برای توسعه فرودگاه‌ها استفاده می‌شود.

ساخت ۳ فرودگاه تا ۱۰ سال آینده‌

وی از ساخت سه فرودگاه جدید تا ۱۰ سال آینده خبر داد و گفت: ساخت فرودگاه‌های سودده و با ارزش اقتصادی بالا در دستور کار قرار دارد همچنین ساخت دو فرودگاه دیگر نیز در قانون بودجه پیش بینی شده است./

نظر شما