شناسهٔ خبر: 109420 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

برای اولین بار با استفاده از هواپیمای فوق سبک جایروپلن انجام شد؛

پایش هوایی سواحل و تاسیسات ساحلی و دریایی استان خوزستان در سال ۱۴۰۱

جایروپلن رئیس کارگروه بازرسی و نظارت بر سواحل اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان از انجام پایش هوایی سواحل و تاسیسات ساحلی و دریایی استان خوزستان برای اولین بار خبر داد.

یونس اسکندری رئیس کارگروه بازرسی و نظارت بر سواحل اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به وظایف حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص پایش سواحل و نظارت مستمر بر ساخت و سازهای ساحلی و دریایی، گفت: برای اولین بار در اردیبهشت‌ماه سال جاری توسط یک دستگاه پرنده فوق سبک جایروپلن، پایش هوایی در سواحل شهرهای ماهشهر، بندر امام (ره) و هندیجان صورت گرفت.

وی افزود: در این پایش از جایروپلن سازمان بنادر و دریانوردی مستقر در اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر استفاده شد و طی آن سواحل شهرهای مذکور از حیث نظارت بر ساخت و سازهای دریایی انجام شد که اولا هم مطمتن شویم ساخت و سازهای دارای مجوز بر اساس مجوز صادره در حال انجام باشد و هم ساخت و سازهای غیرقانونی احتمالی هم مورد رصد و نظارت قرار گیرد.

رئیس کارگروه بازرسی و نظارت بر سواحل اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه زمان پرواز توسط این پرنده مجموعا ۹ ساعت از مبدا بوشهر تا پایش سواحل استان خوزستان بوده است، گفت: این هواپیما از نوع ela ۰۷ است و قابلیت پرواز تا ۵۰۰ کیلومتر و ارتفاع ۱۲ هزار پا را داراست.

به گفته اسکندری، هواپیمای فوق سبک جایروپلن در مبحث شناسایی وضعیت ساخت و ساز سواحل و حریم دریا بسیار موثر است و با استفاده از فیلم‌ها، عکس‌های گرفته شده، می‌توان موجب پایش کلیه سواحل و وضعیت به روز آنان شد.

یادآوری می‌شود، جایروپلن در مقایسه با وسایل پروازی دیگر، به دلیل سبک بودن سازه و سهولت نشستن و برخاستن در فضای کم، از قابلیت مانورپذیری زیادی برخوردار بوده است. قابلیت نصب تجهیزات جانبی از قبیل سیستم‌های ضبط تصاویر ویدئویی با کیفیت بالا و ارسال همزمان آن به ایستگاه زمینی  از دیگر مزیت‌های آن‌هاست. این وسیله در واقع  بین هلی‌کوپتر و هواپیما است که به جای بال ثابت یک روتور چرخان دارد که فقط لحظه اول پرواز با موتور درگیر است.